Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stelføring i Pre (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
  Jeg tror det er noget de 2 Duelund strømspoler der sidder i Pioneeren laver.

Der er forbindelse til noget stel på primærsiden evt. gennem en kondensator.
Fix det og glem isolationstrafo etc.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

En Duelund spole er såvel spole som kondensator tror de skal ud af kabinettet. Har aldrig haft problemer med det før men har hørt andre som har.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Juli 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Købte 10 stk Newava S 22083 digitale pulstrafoer hos Digikey. Monterede den ene i min Dac og det meste af brummet i Bosoz forsvandt. Jeg havde fjernet pulstrafoen i min Pioneer.Pudsigt at der ikke er problemer med de andre forforstærkere. Det skal bemærkes at Indgangene på Bosoz er kortsluttede. Nu skal jeg have fjernet det sidste. Jeg spekulerer i om problemet skyldes valget af Mills trådviklede modstande på 750 ohm i kredsløbet.   Trådviklede modstande kan give problemer i Audio kredsløb på trods af at de er bifilart viklede for nul induktion.

Jeg har 3 stk Newava i overskud hvis nogen er interesserede. Det er de bedste på markedet.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Nej tak.

Jeg laver bare nogle ordentlige stelveje i stedet for

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Nej tak.Jeg laver bare nogle ordentlige stelveje i stedet for

Tror mine stelveje er ok. Så snart Preen har fat i stel på DVD også på Analog udgangen er problemet der. Med andre forforstærkere jeg har lavet er der nul brum. Jeg har prøvet de fleste tænkelige stel kombinationer. Nu vil jeg prøve at udskifte de 12 stk. 750 ohm modstande til noget der ikke er trådviklet. Har bestilt nogle Kiwame. Er blot bange for de giver konstruktionen for meget varme.

Jeg har en strejftanke belært af tidligere erfaringer af at de trådviklede kan gøre konstruktionen ustabil. Den reagerer så snart noget er koblet på indgangen.

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Juli 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Som nævnt før, så er konstruktionen ekstremt simpel, dvs. løsningen på dit problem er ligeledes simpel :P Sådan plejer det ihvertfald at være.

Når du nu har et stort fint anlæg med mange apperater der alle er hægtet på hinanden på kryds og tværs, så er nogle af dem jordet og andre ikke. Derfor skal man være meget forsigtig med hvordan man forbinder dem. Ellers kan en stor stelstrøm komme til at gå igennem apperaterne og her igennem stel på din forstærker.
hvis du har bare den mindste støj på din amp igennem stel og du kun bruger en enkelt udgang istedet for differentielt, så vil det stel udsving du får komme til udtryk som en variation i dit audio signal, hvilket medfører brum.

Et par ting jeg syns du skal prøve inden du begynder at skifte modstande og andre komponenter i vildskab:

1: Mål din DC forsyning før og efter filteret med et AC voltmeter, hvis du har støj på det før, men ikke efter dit lp-led, så ved du det virker, hvis du har 5V på indgangen og 1V på udgangen, så virker dit LP led, men der er noget der trækker uforholdsmæssig stor strøm, dvs. du trækker en større strøm i kredsløbet end hvad din afkobling kan levere energi til.
1a: Derfor vil jeg anbefale dig derefter at slukke apperatet, og ohm'e begge forsyninger alt under 1k ohm så har du næsten med garanti en kondensator der er kortsluttet eller en fejl i din konstruktion.

2: Sørg for at du har styr på din jord i dit anlæg, hvis jord er f.eks. i din reciever, og du har et strømkrævende apperat i den anden ende med din lille amp imellem, så vil de par hundrede watt som det strømkrævende apperat trækker iflg. kirchof skulle løbe igennem din lille amp der. Hvilket vil give stel-brum. Hvis du ikke har styr på hvordan det skal se ud, så lav en tegning med de forskellige apperater og om de har jord eller ej (:.

3: hvis ingen af de ovennævnte punkter viser sig succesfulde så prøv at belaste begge indgange med 600ohm, sæt noget lyttegrej til og hør om den stadigvæk brummer. Hvis den ikke gør, så prøv lige at sætte en finger på stel, og hør om den brummer, hvis den gør, så ved du den er meget følsom, og derfor meget let kan komme til at brumme hvis det du hægter på har store stelstrømme.

4: Stjernestel er godt, men som så meget andet elektronik, så er det KUN godt hvis det er konstrueret rigtigt. Her i tråden er der nogle fine beskrivelser om hvordan man konstruerer et sådan, så det vil jeg ikke fortælle. Jeg vil dog bede dig om at tjekke at du på drain af begge dine fet'er lige måler med et AC mili voltmeter når den ikke er koblet på andet end strøm og begge indgange er belastet med 600ohm, hvis der er bare 50mV brum der, så vil det, igennem en gennemsnitlig effekt forstærker med 20 ganges forstærkning blive 1V's brum, hvilket er markant hørbart.

5: Tjek at dine kondensatorer sidder så strømmen SKAL forbi benet på den, strøm er lidt let sagt "dovent", besværligt forklaret så vil en bane til en kondensator fungere som en spole hvilket overfor AC vil være det samme som en modstand, og sidder der en modstand i serie med en kondensator der skal afkoble, så er det ikke umiddelbart noget den bliver bedre af. :P (Cr bliver spolens impedans større).

6: (dette punkt burde være det første) Adskil jord fra din stel, lav evt. et lille lp filter imellem, 300ohm og en 22uF kondensator, så har du et fint lille lp led imellem din jord og din stel, det burde afhjælpe det hvis det var et stel problem.

Bare lige et par råd (:

Henrik

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 August 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Nå nu fandt jeg endeligt fejlen. Skulle montere et nyt 4 deck pot i klubbens pre. Herved opdagede jeg en forskel på hvordan jeg havde tilsluttet de 5 v til relækredsløbet på Darwin selectoren. Jeg havde monteret de 5 v direkte ned på printene. Ved at flytte forbindelsen op til dioderne forsvandt brummet. Relæerne fik alligevel 5 V igennem indgangsvælger kredsløbet. Jeg havde altså lavet en sløjfe på de 5 v. sh*t og det har kostet mig enormt mange timer og utallige ombygninger og udskiftning af stumper.

Herrens veje er uransagelige !

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 August 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

To fluer med et smæk - tillykke Kogemand!
Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

tillykke

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 13 August 2010 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Fedt.

Hvad er en Darwin selektor?
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2010 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

En iindgangsvælger med relæer fra "twisted Pear " i USA .

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
Fedt.

Hvad er en Darwin selektor?

Det er en dims der efter Darwin'istisk forbillede udvælger hvor den vil sende brum ind i kredsløbet fra...altså det svageste sted.

haha

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 August 2010 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

pof@ skrev:
Fedt.Hvad er en Darwin selektor?
Det er en dims der efter Darwin'istisk forbillede udvælger hvor den vil sende brum ind i kredsløbet fra...altså det svageste sted.

haha

Jep steller jeg 5 V forsyningen bliver brum yderligere minimeret. Beklageligvis gør lydkvaliteten det samme. Nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre ?

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Du må snart poste nogle billeder - det er sQ svært at lave detektivarbejde ud fra tekst alene.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Så må jeg have nogen til at hjælpe mig. Bemærk jeg opererer med 2 forskellige versioner af den samme pre. Egentlig meget praktiskt i opnåelsen af bedst mulig lyd. Hvis du kommer forbi kan du høre hvor meget jeg pludselig har fået ud af The End. DEn kan altså spille tight hvis det gøres rigtigt. Den er mere krævende end det meste men hvis alt er optimeret kvitteres også for anstrengelserne.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg styr på klub preeen også. Flyttede ground fra 5 V forsyningen helt hen på trafoen til hovedforsyningen. Mangler bare at få den til at lyde så sindsygt godt som min egen. Satser på det er nok at udskifte Kiwame faldmodstandende i forsyningen til Mills. Synes det er mærkelig at 2 forforstærkere med samme forstærkning ikke spiller lige højt.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hvis der ligefrem er forskel i lydstyrkern så er det da nok modstandsværdierne den er gal med.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 August 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Det nyligt isatte Goldpoint 4 dæk pot. Har 5 kohm i serie på det næstsidste af 23 trin. Jeg synes også det er en fejl. Overvejer at gå ind på " out " via en 1 kohm Vishay men det bliver dyrt.

Har dog lige sat forstærkningen op. Men så forstærker man også grundstøjen går jeg ud fra ?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Extremt så meget forskel 2 modstande i en strømforsyning kan gøre. Skift fra Kiwame til Mills gav klarere mere gennemsigtig mellem tone. Bassen blev mere dynamisk og tight. Endvidere blev et lettere rodet indtryk af diskanten fjernet.

By the way så har Modifix et lager af gamle Roderstein 47 kohm som gør det helt fantastiskt paralelt over udgangen.

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 August 2010 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Du mener mine 1,800 stk. 1/2 Watt Beyschlag's i 2K? 

- 47K kulfilm har været medpushet i mange handler efterhånden..;o)

Men mon ikke Kristiansen har et par tilbage?

Jeg har forresten lige bestilt lidt Amtrans 100Ohm på kogemandens anbefaling..

Mvh. Jens/Modifix

Til top Vis Modifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Modifix Besøg Modifix's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes