Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 09:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: R1 vs R2 i billed kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AngelOfAgony
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 April 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Region 1 er jo NTSC og har derfor færre linier i billedet, det må jo give en dårlige billed kvalitet end region 2 disc som er PAL.. men så hører man at region 1 mange gange er bedre mastered?! hvad er at foretrække ren billedkvalitets mæssigt, er det hip som hap eller kan man reelt se en forskel?

Til top Vis AngelOfAgony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AngelOfAgony
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 29 April 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

nogen gange kan man se forskel, andre gange kan man ikke.  Man kan ikke generelt sige, at det ene er bedre end det andet.
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
AngelOfAgony
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 16
Sendt: 29 April 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

så region 1 kan godt være et flottere billede end region 2, trods en dårligere opløsning?

Til top Vis AngelOfAgony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AngelOfAgony
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 29 April 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

sagtens! lige som det modsatte kan være tilfældet.  Man kan (endnu) ikke generalisere på dette område.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1070
Sendt: 29 April 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

En fæl ting some Edge Enhancement er meget mere udbredt blandt region 1 titler end ved Region 2.

NTSC har færre linier end PAL, men ofte er PAL disc med lavere bitrate pga. pladskrav fra alle de xtra sprog og undertekster...


som nævnt kan man ikke kåre det ene som det bedset..

Mastering betyder meget.... se blot de fleste Scanbox titler... de er RINGE....

__________________
In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
Til top Vis Webmonkey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Webmonkey
 
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1117
Sendt: 29 April 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har to reg. 1 film og de står ikke lige så godt som reg. 2. Det er dog en billig Pioneer DVD spille, måske det kan have noget at sige? Billedet ser klart mere grovmasket ud end sædvanen.

Ups dog. Jeg kommer lige i tanke om at jeg har The Matrix 1 også som reg 1er og den står fint. De to der ikke er så gode er Shrek og Finding Nemo.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy
 
Thomas_L
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 93
Sendt: 30 April 2004 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Det lyder sært, min Shrek og Finding Nemo, begge region 1, står addeles fremragende.

Et problem som region 2 titler ikke helt er kommet over endnu er, som også nævnt tidligere, mastering. Dette kommer som regl til udtryk ved afspilning på progressive enheder (projektorer, plasma skærme, osv.) med mindre man har en super-god deinterlacer såsom iScan Ultra/HD.

________
ThomasL
Til top Vis Thomas_L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas_L
 
marlowe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 54
Sendt: 30 April 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Uanset hvilket format, der er bedst i teorien, er man i praksis nødt til at tage hver eneste film og sammenholde de forskellige udgivelser. Det kan jo blive dyrt i længden  så et sted at søge vejledning er www.dvdbeaver.com.

Til top Vis marlowe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marlowe
 
-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Det skulle være et problem i gamle dage(3år+) at distributionsselskaberene spare penge ved kun at lave en ntsc transfer af den orginale filmrulle. Denne transfer bliver så konverteret til pal. R2 udgaven bliver således bare en interpoleret ntsc disk og kan defor umuligt blive bedre kvalitet end R1 udgaven. Derfor, sammenholdt med en række andre grunde, købte filmelskere i gamle dage altid kun r1 udgaven af dvd film og r2 udgave har fået et dårligt ry. Mange er begyndt at købe både r1 og r2 men jeg kander stadig en del der holder sig på en sikre side altid køber r1.

Om filmselskaberne i dag laver både en pal og ntsc transfer eller om de kun laver en HD og derefter konvertere til R1/R2 ved jeg ikke.

Men... som Marlowe på peger er der i dag stor forskel og man kan ikke generalisere. Der findes således også r2 udgaver der ser bedre ud end r1.  

@webdonkey

Det er rigtigt at mastering betyder utroligt meget, spørgsmålet er om det er scanboxes skyld at de har grimme udgivelse? Jeg kunne forestille mig, uden at vide det sikkert, at der kun bliver lavet to transfers af en given film til hhv. pal og ntsc. Det vil således være den samme transfer som bruges af scanboxes tilsvarrene firma i eks. Frankrig.  Man kan selvf. diskutere om de ikke skulle ligge større pres på deres transfer leverandører(filmselskabet?), men det er nok et spm. der skal tages op på branche niveau og ikke enkelt firma.

I hvilken grad scanbox og de andre går ind og reencoder den transfer de får leveret ved jeg ikke, men jeg tror bare ikke det kan betale sig for dem.

Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-
 
jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3792
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

....og så har vi slet ikke snakket om pal speedup endnu.....
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted
 
-JLH-
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 02 Maj 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

nej, jeg glæder mig til at komme hele vejen rundt :-) et skrit af gangen...
Til top Vis -JLH-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af -JLH-
 
Sten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
....og så har vi slet ikke snakket om pal speedup endnu.....

 

Korrekt.  I mange tilfælde foretrækker jeg R1 fremfor R2, idet lyden har det korrekte niveau.  Hvorimod PAL DVD´er spiller 4% for hurtigt.

Til top Vis Sten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sten
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 05 Maj 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Vil al denne snak om R1 vs. R2 / PAL mod NTSC betyde, at jeg ikke bør bekymre mig om opløsningen på min kommende projektor er 800X600 eller 1024X768?

Valget står nemlig sandsynligvis mellem BenQ PB6200 og Optoma H30. Førstnævnte har den høje opløsning, som vil passe til PAL 16:9, mens den anden har et hutigere favehjul og får fremragende anmeldelser alle vegne - især i NTSC-land.....

Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes