Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Aktiv sub med slave-enhed. Forklar lige. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg sad lige og kikkede på Audio Pros Ace Bass 2. Den ser jo faktisk ret interessant ud. Måske den skulle afløse min Audio Pro Subzone?

Hvad menes der egentligt når man siger, at der sidder en slaveenhed (passiv?) i en subwoofer?
Hvad er dens "opgave" egentligt? Det er vel stadig sub'ens forstærker der trækker den?
Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 April 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Lar5 skrev:
Jeg sad lige og kikkede på Audio Pros Ace Bass 2. Den ser jo faktisk ret interessant ud. Måske den skulle afløse min Audio Pro Subzone?

Hvad menes der egentligt når man siger, at der sidder en slaveenhed (passiv?) i en subwoofer?
Hvad er dens "opgave" egentligt? Det er vel stadig sub'ens forstærker der trækker den?

Princippet for en slave-kosntruktion er groft sagt det samme som et basrefleks kabinet, hvor slaven blot har samme opgave som porten i et reflekskabinet. Ved at lave en slavekonstruktion undgår man portstøj, får (ofte) mindre stejle faser - hvilket ofte igen resulterer i bedre kontrol med enheden!

Ydermere bliver det ofte muligt med slavekonstruktioner at lave mindre kabinetter - dog er følsomheden i slavekonstruktioner ofte lidt lavere end i almindelige basrefleks!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 April 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

OceanMan har ret - i en box med en 'slave' erstatter slaven blot den traditionelle basport. Den er altså IKKE tilsluttet forstærkeren. Den primære årsag er at det gør det muligt at lave små bokse med lav resonans (= dyb bas). En port med lav resonans vil simpelthen ikke kunne være i små bokse.

En port (eller en slave) hjælper til i den dybeste ende af det (bas-)område højtaleren arbejder i. Firkantet sagt* , får den højtaleren til at levere en dybere bas, end den ellers ville kunne. Prisen er, som Oceanman påpegede, at højtaleren bliver sværere at trække ~ kræver højere effekt .

*MEGET firkantet!

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 April 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Lige i dette tilfælde er "slave enheden" faktisk aktiv i frekvenser under 27 hz

"Resultatet af dette blev en ekstrem 5½” enhed med neodynium magnetsystem og en ultra let membran, ved at benytte ikke færre en 4 stk af disse kommer motor- kraften i systemet op på imponerende -25 Tesla Meter, en særlig køle anordning dette bevirker desuden at man minimerer power kompressionen. Dertil kommer en resonator enhed ”slave”. Denne er, aktiv i frekvenser under 27Hz. "

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 April 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Du kan se lidt mere om hvordan enhederne ser ud på.

http://www.geocities.com/adrian_mack/

http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fperso.w anadoo.fr%2Fmbon%2F&langpair=fr%7Cen&hl=fr&ie=UT F-8&oe=UTF8&prev=%2Flanguage_tools

Disse er links til XLS konstruktioner, som nok er den enhed der er mest kendt inde for slave systemet.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
OceanMan har ret - i en box med en 'slave' erstatter slaven blot den traditionelle basport. Den er altså IKKE tilsluttet forstærkeren.

Jeg fik på palds, at en passiv enhed hjælper med til at at kunne konstruere et kabinet med mindre volumen ifht. et med en basport.

Det er bare ordene "aktiv" og "passiv" der forvirrede mig. Jeg havde en idé om at "aktiv" var når enhederne ikke blev drevet at stereoanlægents forstærker, men at en egen forstærker, specielt til højttaleren. "Passiv" er vel så, når forstærkeren på racket skal drive enhederne selv. Det var nok der det gik galt.

Nu googlede vidre for at finde en forklaring på hvad en passiv endhed er. Og jeg fandt den her. Så var det altså som jeg ikke troede Altså en enhed der ikke har eller bruger magneten, da den ikke er tilsluttet noget.

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Micker skrev:

Hmm... okay, det var så lige noget jeg overså. Så at tage udgangspunkt i lige den sub, var ikke så heldig

Nu har jeg da lidt idé om hvordan det hænger sammen. Tak for ledetrådene.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Lar5 skrev:
Micker skrev:

Hmm... okay, det var så lige noget jeg overså. Så at tage udgangspunkt i lige den sub, var ikke så heldig

Nu har jeg da lidt idé om hvordan det hænger sammen. Tak for ledetrådene.

Nej! Det er bare skrevet lidt forvirende!! Den begynder først at resonere, ved frekvenser under 27Hz.

Men der fantes faktisk en semi-aktiv slave engang. I en højttaler der hed +1 "designet af Peter Holm" dog var enheden ikke koblet til forstærkeren, men man satte et delefilter henover en slave enhed der var udstyret med svingspole.

mvh.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes