Emne: Forst. spiller i modfase! ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 18 Oktober 2014 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nogen af jer jo ved, så er jeg SAE fan, de gode gamle fra 1980...
Jeg har jo så som bekendt renoveret en af mine SAE forstærkere fra top til tå, og den spiller virkelig fremragende.
Jeg har dog en anden som ikke har fået turen endnu. Dog spiller den helt upåklageligt. Har jeg fundet ud af ved at jeg det sidste stykke tid har lyttet lidt på den for at finde ud af hvordan den spiller op imod min renoverede SAE. MEN.....
Jeg fandt så ud af ved et tilfælde, da jeg har en NAD M51 som D/A konverter, hvor der både er phono og XLR output. Så jeg satte den ene SAE til med phono kabler, og den anden med XLR kabler, således de begge fik signal. Og jeg så bare skulle sætte højttalerne kablerne på den SAE jeg ville lytte på.
Jeg ville så i den forbindelse sætte den ene SAE til den ene højttaler, og ligeledes den anden SAE til den anden højttaler, og regulere den ene af SAE'erne da den har volumen kontrol, således de begge SAE'er spiller med samme lydniveau, så man på en ordentlig måde kan fornemme de forskelle der måtte være.
Men i den forbindelse finder jeg squ ud af at min IKKE-renoverede SAE spiller i modfase. Dvs. hvis jeg med min renoverede SAE sætter højttalerne til med + og - som det skal være. Og den anden SAE på samme måde, jamen så når man står midt mellem højttalerne, så der slet ingen bas, og det lyder mega underligt. Præcis som hvis man satte den ene af højttalerne omvendt på, altså byttede + og -.
Hvis jeg så bytter højttaler kablerne om på den IKKE-renoverede SAE, og rigtigt på min renoverede SAE, jamen så spiller det som det skal, og bassen er der.
Jeg ville så finde ud af hvilken af mine SAE'er som spiller i modfase, ved at tage min NAD M3, som kun er 2 år gammel, og jo må konstateres til at spille korrekt, der fandt jeg ud af, at det er min IKKE-renoverede SAE som spiller i modfase.
(Og har byttet om på kablerne for at finde ud af om XLR kontra Phono måske var sat forkert sammen indeni. Det gav det samme resultat) - så vi taler altså om inde i selve effektforstærkeren.
- Så er det at jeg vil høre, hvordan det kan lade sig gøre, at den IKKE-renoverede SAE kan spille i modfase?
Er det en af de ting der kan ske i forstærkerens kredsløb hvis lytterne er trætte? - Som er den eneste umiddelbare forklaring jeg kan finde. For den virker helt som den skal, uden DC ud af udgangene og brum/støj i kanalerne, altså den virker til at være helt rask. - Men alligevel spiller den ikke korrekt hvis man sætter højttalerne rigtigt på.
Altså det faktisk ikke noget man høre, hvis den bare køres alene som alle andre forstærkere. Men ikke særlig praktisk hvis jeg skal lege med at Bi-Ampe højttalere etc.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eftersom der ikke er så meget aktivitet her på siden mere. (Som vi jo kun kan takke én for her inde.) Valgte jeg at få hjælp i et anden fora. Og der fik jeg svaret.
Svaret er, til dem der er nysgerrig, at "Hot" og "Cold" er byttet om i forstærkerens XLR stik. Hvilket giver mening, fordi de i 1980 ikke helt var enig om standarden. ;-)
Forbindelserne i min NAD M51, er (Som er dagens standard):
Pin 1 - Ground/0/Shield
Pin 2 - Hot/+/Live
Pin 3 - Cold/-/Return
Og forbindelserne i SAE forstærkeren er:
Pin 1 - Ground/0/Shield
Pin 2 - Cold/-/Return
Pin 3 - Hot/+/Live
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvs, at da du restaurerede den anden med helt ny indmad, loddede du så XLR stikkene efter den standard man blev enige om efterfølgende. Men godt at du fik svar på det trods alt.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej nej.
For den jeg renoverede er den med kun Phono indgange. Den anden som jeg ikke har fået renoveret endnu, er den med XLR og Jack stik indgange kun. Så den var der ikke pillet i.
Så det er simpelthen det med at man i 1980, ikke helt var enige om standarden for hvor "Hot" og "Cold" skulle være i XLR stikket.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, på den snedige måde.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
HAHA, ja det mega grineren. Men også mega irriterende, for i dag ser man jo alle steder hvordan deres XLR forbindelse er. Enten bagpå forstærkeren, eller i manualen.
Men tror du det står nogen steder på SAE'en, eller i manualen.... NÆ, hehe.
Så giver det jo mening man lige står og undre sig over hvorfor den lige spiller i modfase..
Men nu fandt jeg så ud af det "bare" var det, og ikke min bekymring for om der var en fejl i forstærkeren.
Så jeg smækker lige et par XLR fasevender adapter i røven af forstærkeren, så tænker man ikke mere over det.
Og når jeg så får penge til renovering. Så tror jeg at jeg ændre forbindelserne i forstærkeren til dagens standard. Så er den top tunet til nutidens standarder.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
HAHA, ja det mega grineren. Men også mega irriterende, for i dag ser man jo alle steder hvordan deres XLR forbindelse er. Enten bagpå forstærkeren, eller i manualen.
Men tror du det står nogen steder på SAE'en, eller i manualen.... NÆ, hehe.
Så giver det jo mening man lige står og undre sig over hvorfor den lige spiller i modfase..
Men nu fandt jeg så ud af det "bare" var det, og ikke min bekymring for om der var en fejl i forstærkeren.
Så jeg smækker lige et par XLR fasevender adapter i røven af forstærkeren, så tænker man ikke mere over det.
Og når jeg så får penge til renovering. Så tror jeg at jeg ændre forbindelserne i forstærkeren til dagens standard. Så er den top tunet til nutidens standarder.  |
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.
Aj jeg synes faktisk den er mega sej den SAE.
Det er modellen der hedder SAE P500. med 2x 500W i 8 ohm. Og med 48 stk. TO3 effekttransistorer.
Det fx sjældent jeg ser i manualen ved brokobling, at de må gå under 4 ohm. Men her smækker den 2000W ud i 2 ohm, og så står der også lige, at hvis den skal køre i 2 ohm, så anbefaler de at man skifter sikringen fra 10A til 20A, HAHA Det fanme et kræftværk der vil noget... ELSKER DET.
Kan også godt lide de skriver at den er bygget ud fra det princip at den kan levere den nødvendige effekt i alle impedanser og helt op til 10 gange sin effekt. Gad vide hvad den ville kunne give i 0.5Ohm med strøm nok fra nettet, hehe. Tror sagtens den ville kunne levere 4-5000W´. Det, det jeg elsker ved de her Solid State forstærkere fra 1980, der er ingen begrænsning på, de tæsker bare derud af...
|
Til top |
|
|
Caspersteen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Steven
Fik du solgt noget af dit grej?
Jeg mangler stadig en X-25, men en P-500 kan også gøre det......😜
Mvh
Casper
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 19 Oktober 2014 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Caspersteen skrev:
Hej Steven
Fik du solgt noget af dit grej?
Jeg mangler stadig en X-25, men en P-500 kan også gøre det......😜
Mvh
Casper |
|
|
Jeg har fået solgt rigtig meget ja. Faktisk så meget, at jeg har skiftet stort set det hele ud af hvad jeg havde før.
Det eneste der står tilbage er SAE X-25A (Den jeg har renoveret fra top til tå), og min seneste erhvervelse SAE P500. De to har jeg pt. i sinde at beholde, da det helt klart er nogen virkelig super forstærkere. Selv ikke min NAD M3 kan gøre kunsten efter hvad angår lydkvalitet og strømreserver (men skulle prøves af).
Og mine nye Dali Rubicon 8 kommer på tirsdag. Så skal jeg lege med om jeg skal køre i Bi-Ampe funktion, fx X-25A til toppen og P500 til bunden, hvilken forhåbentligt vil sparke røv.
Eller bare vælge én af dem, og sælge den anden. Men det ved jeg først når jeg har fået leget lidt med de nye højttalere. ;-)
Så pt. er der lange udsigter til jeg skal af med nogen af dem. Har jo kigget på nettet rundt omkring i verden, og har kun set disse modeller her et par gange i lige så flot stand som mine, så ved jeg ikke får chancen for at få dem igen, hvis jeg skulle træffe den forkerte beslutning. Så det skal virkelig testes igennem, før jeg vælger noget fra, hvad angår SAE ;-)
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|