Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 22:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forst.grad på dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2014 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Efter en opgradering af min Parasound DAC-1100HD er forstærkningen på Dacen markant højre, faktisk så meget at man under de allerkraftigste transitter tydelig kan høre at den "klipper/forvrænger" og på fks. Parasound AVC-2500 kontrolforstærkeren lyser en overload lampe af og til.
spørgsmålet er om den kan justeres ned i gain ???
Og kan nogen give en forklaring på den højre forstærkning?

Her er et link til Diagrammet på DAC-1100HD    Parasound DAC-1100HD Diagram
Opgraderingen som er fortaget er fgl. Level 1 + 2

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 November 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Du er sikkert også ramt af loudness war. De alt for kraftigt masterede indspilninger i dag, laver clipping i alle DACS. Og ikke alle DACs håndterer dette lige godt. Men hvis din afspiller understøtter anvendelse af "replay gain", så er dette en god mulighed. Du skal tagge alle dine musikfiler EFTER ripningen, med et program der måler hvor kraftig den er. Foobar 2000 er et glimrende program til dette. Når du afspiller vil det gennemsnitlige lydniveau være 89 db, og der er derved masser af plads til Peaks. Derved når der aldrig clipping frem til din DAC. Men du vil selvfølgelig opleve at skulle skrue OP for din forstærker.....

Noget helt nyt i disse tider. Når du tagger dine filer efter ripningen går der intet tabt i lydkvaliteten. Men du vil få en hørbar forbedring ved, at der ikke når clipping frem til din DAC. Det fungerer perfekt med LMS squeezebox softwaren. Og det er en befrielse ikke at skulle skrue op og ned hele tiden, når du hører blandede numre. Kan klart anbefales indtil vi kan få musikbranchen til at forstå loudness war problemet, og ikke mindst gøre noget ved det.

Hvis du kun spiller CD har du jo desværre ikke denne mulighed....

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 November 2014 kl. 04:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke kiggetdatabladene, men gør R330og R430 mindre. Du kan starte med at ligge 1K oven på den der er der i forvejen og så ende på 0,5K.
Det er næppe nok, men så er du da kommet igang.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2014 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hej FLarsen,
Hvis jeg gør R330 - R430 mindre bliver forstærkningen så ikke større ?

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg udskiftet R330/430 med en fine 360R Charcroft Z-foil modstand og det har løst problemet :-)
Nu da jeg havde den åbnet så blev de modstande der sidder direkte i signalvejen skiftet til nogle Holco modstande og de kondensator der sidder i indgangene skiftede jeg til nogle Jensen kobber kondensator som jeg også har liggende.
Med de opgraderinger samt opgradering Level 1+2 fra Tyskland så må jeg sige at den spiller forrygende.
Langt bedre end den DAD DAC10 jeg har stående og måske også bedre end min ML35, er ellers ret vild med den 35 men den opgraderede Parasound spiller langt bedre end jeg havde regnet med, så det skal lige testes over tid..

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Tillykke med den gode lyd.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes