| Forfatter |
|
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har kigget lidt rundt i tidligere indlæg, men ikke rigtigt kunne finde noget. Jeg har gået og overvejet hvad der er den bedste
måde til at diagnostisere pick-up slid. Jeg ved, at der findes test plader, men er de ikke mere til opsætning af pick-up'er. Kan ikke se
i beskrivelsen af f.eks. HiFi News testplade at der er et pick-up wear test groove :-) Kun tracking abilities.
Nogen gode fifs? Og hvis man kan brude f.eks. HiFi News testplade hvor kan den så skaffes i DK?
P.S. Inspektion under et mikroskop er ikke en mulighed da min arm ikke er med aftageligt hus.
Håber at I har nogle gode inputs.
Mvh Johan
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johan Gabriel.
Inspektion under mikroskob kræver at du ved hvordan nålen ser ud som ny. (tro mig,de kan være ganske små.)
Hvis du får sporingsproblemer pg.a slid, er du gået i den grad over tid.
Puén vil, når den bliver (for) slidt, blive mat i toppen og attackløs i bunden.
Men "problemet" er, at det sker over tid og du vender dig lydmæssigt, proportionelt med det hele tiden mere slid puën får.
Så selv os gamle vinylfreak får af og til et chock, når vi udskifter en for brugt pu ud med en ny af samme slags.
|
| Til top |
|
| |
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nils,
Tak for dit indspark. Det er netop den situation du beskriver der gav anledning til mine overvejelser. Havde en Benz Ace som jeg
egentligt syntes spillede okay. Skiftede så til en ny Benz Glider og fik mildest talt et chok over hvor godt den nye lød....eller hvor
slidt den gamle havde været. Jeg havde simpelthen vænnet mig til lyden. Desværre er en Glider pick-up i en prisklasse hvor jeg
ikke bare kan skifte den en gang om året for at være sikker :-)
Derfor tænkte jeg at der måtte være en måle metode til, at bestemme hvornår udskiftning var tiltrængt.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej johan gabriel.
Den mest sikre målemetode vil alligevel blive med ørerne.
Men som udgangspunkt, så regn med at en ny pu af en hvis klasse, holder 2000-3000 tim.
(ved 2000tim bør du ingen slid kunne høre og 3000(senest) skifter du uanset.
|
| Til top |
|
| |
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men det er så pokkers svært at vide hvornår man har "kørt" 2000 eller 3000 timer. I gennemsnit lytter jeg maksimalt en time
om dagen, så 2500 timer / 365 dage. Det ville give 6.8 år. Så gammel var min Benz Ace slet ikke. Men spørgsmålet var jo også af
nysgerrighed og er der ingen måle metode må jeg bare stole på mine øre :-) Tak for input Nils.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Mange som har udskiftet en pu med en anden af andet mærke, har efterfølgende troet, at den nye pu af andet mærke, var en bedre pu. Det er en af
forklaringerne på, at folk altid tror det nye er bedre.
Men selv en temmelig god pu af et bestemt mærke, kan hvis den er slidt, lyde dårligere end en anden pu til billigere penge (ikke at prisen altid har
noget med det at gøre).
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok en lidt forskel på klangen og spillestilen mellem Benz Ace og Glider. Det havde været bedre med den samme pickup, for at vurdere sliddet. En god plade man kunne bruge, er noget med slagtøj, f.eks Constant:14 stations Stockhausen: Zyklus på Erato fra 75' og evt noget for solo klaver. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Allanowich.
For at kunne vurdere hvor slidt en pu er, med pladeafspilning som værktøj, skulle man jo forinden, også vide hvordan samme pu lød da den var ny
med samme pladeafspilning, ellers har man ikke meget at vurderre det udfra.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte blot på, at hvis man nu lyttede efter fine detaljer og selve udklingningen af højfrekvente instrumenter på den nævnte plade, før man skifter pickuppen og så kører pladen igen efter skiftet. Så burde man vel kunne høre om den gamle er blevet træt eller den måske kan lidt endnu. Køber man en anden model som tråd starter gjorde, så kan man ikke vurdere det på min forslåede måde. Man behøver sådan set ikke at vide hvordan den gamle lød som ny, da man jo har en ny magen til og kan høre det på den. Men det er det tråd starter ikke har. Det er jo en dyrere model med flere fine egenskaber. Og så skal pickuppen jo også sidde præcis som før. Netop dette kan gøre det lidt svært, måske.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg så sige, at forskellen på ny/gammel pickup var meget større end blot forskellen i ydelse på de to modeller. Men jeg forstår selvfølgelig godt
at en optimal sammenligning er to ens pickupper. Er bare overrasket over hvad man kan vende sig til og ville gerne have et værktøj til at vurdere
slitage.
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 17 November 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johan Gabriel, du har brug for en testplade, hvor der er en differenstonetest. Ortofon lavede en for hen ved 30 - 40 år siden, og måske kan den endnu fås - jeg ved det ikke. Måske en bruger af dette site har en til salg (dog ikke jeg!).
Med venlig hilsen
Jens
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 18 November 2014 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt, gør jeg lidt det samme som Allanowich foreslår.
Jeg spiller med Mørch tonearm, og når jeg køber ny pu, køber jeg samtidig et nyt (brugt) armrør.
På den måde kan jeg stadig spille med den gamle pu.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 18 November 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
Uanset hvilken plade man vælger at teste sin pu med, fortæller det fremkomne resultat intet om hvor slidt puén er i forhold til en ny, hvis ikke man i
forvejen ved hvordan en ny skal lyde.
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 19 November 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sandt, Nils Valla. Til Ortofons testplade er der en vejledning i, hvordan det lyder, nå pickup' er hhv. slidt og ikke slidt.
Mvh Jens
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 November 2014 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens Mortensen.
Jeg kan også give en beskrivelse af hvordan en slidt pu lyder.
Men samme beskrivelse kunne samtidig også være en beskrivelse af en helt tredie pu som ikke er slidt.
Desuden må spørgsmålet være, hvor meget skal puén være slidt, før den er for slidt.
En pu kan være så slidt, at den ikke kan klare en sporingstest på en testplade.
Men mon ikke de fleste længe forinden da har fundet den for slidt.
Og så er vi tilbage ved det oprindelige spørgsmål. Hvordan diagnostisere slidt pu, og mit svar igen: Brug ørerne.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 20 November 2014 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Personligt, gør jeg lidt det samme som Allanowich foreslår.
Jeg spiller med Mørch tonearm, og når jeg køber ny pu, køber jeg samtidig et nyt (brugt) armrør.
På den måde kan jeg stadig spille med den gamle pu. |
|
|
Så har du snart en fin og måske større samling af slidte pickupper og brugte armrør?
Mvh
Birger
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 November 2014 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Struktøren.
Nej, for jeg er hele tiden obs på at komme af med det gamle.
Men jeg har dog konstant og hele tiden mindst 3 pu af et vis niveau, klar og hængende på hver sit armrør.(plus alternativrør til nogen pu)
(ja, så er der selvfø`li alle dem man har i skuffer og æsker).
|
| Til top |
|
| |
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 21 November 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for tilbage meldingerne. De er vel egentligt en smule nedslående. Troede at der måtte være en objektiv måde at vurdere pick-
up slitage. Jeg kommer ikke til at have en sprit ny pick-up med reserve arm liggende :-)
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 21 November 2014 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johan Gabriel.
Rolig nu.
Jeg har heller ikke en ekstra arm liggende bare for at kunne konstatere slid.
Men kan konstatere slid, da jeg har en sådan liggende.
Med en ny pu kan du regne med (plus/minus sådan cirka) 2000 tim.
Alt efter hvor kritisk du er, behøves du ikke tænke på ny pu i den periode.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 21 November 2014 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, Johan Gabriel, der er som nævnt Ortofons testplade, som er det nærmeste, du kommer, noget objektivt.
Mvh Jens.
|
| Til top |
|
| |