Sendt: 07 December 2014 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Noget i stil med ovennævnte, som jeg tit har tænkt på, er f.eks SD billeder særligt på billedrør, da
fladskærme nok billedbehandler noget. Disse er jo lidt eller noget uskarpe at kigge på i forhold til HD. Her tænker jeg lidt på
om ikke øjnene bliver trætte og overanstrengte, da de hele tiden prøver at stille skarpt, da billedet jo ikke ligefrem er det.
Og så selve lyset fra tv'et oveni samtidigt. Øjnene har vel lidt bedre af, at se billeder i HD, så det minder om virkeligheden.
Dette er bare en tanke, men er der noget om snakker her også?  |
|
|
Der er faktisk ikke noget om snakken, principielt kan man vel ikke ødelægge ens øjne ved almindelig brug, dette gælder
helt og især ved 3D.
For at fortælle om Tv er der 2 ting der skal holdes for øje, i gammeldags Tv skærme og Computer monitorer der var og er
det noget der hedder Focuserings-spændinger. Det er beregnet til indstille billedet på SELVE skærmen til være så skarp
som muligt. For checke dette anvendes briller og Lup helt tæt på en skærm, 10 - 15 cm.
Hvorledes man så ser Tv fra sin almindelige afstand dette har noget med briller at gøre, og mindre med om det er HD eller
SD.
Skarphed på fladskærmene her erkender jeg min uvidenhed, igen vil jeg henvise til hvad man kan se på en HD skærm når
man er tæt på og anvender et forstørrelsglas for studere enkelthederne.
PS Alt det her skal ses som sammenhæng mellem gamle spejrefleksapparater og indstillinger af afstande til motivet med
brug af ens øjne, eller mere teknisk udtrykt "Fuld blændeåbning".
En anden principiel ting der gør sig gældende har noget gøre med vore øjne (pussigt nok), er beregnet til behandle netop et
Tv billede og også hvad vi ser på et filmlærred. Jeg ser ingen sammenhænge mellem Tv og filmskærme og noget der kan
ødelægge ens øjne. __________________ alt om TV
|