| Forfatter |
|
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 02 Januar 2015 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Min højt elskede Sony 707 kører nu på 18. år og det er på tide at skifte den ud.
Hvor meget er der sket i udviklingen siden da, hvilket prisniveau snakker vi om for en erstatning?
Har set nogle med rør, har de lige så stor betydning i CD som i forstærkere?
På forhånd tak
PS Hvorfor vil den ikke skrive æ, ø og å?
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
der sker da lidt hele tiden
men du skal jo starte med at skrive hvad du har af andet udstyr..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, troede det stod der automatisk.
Jeg har Michaelson Audio Chronos forstærker sæt og Monitor Audio GS-60 højttalere.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 02 Januar 2015 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, så kostede Sony'en omkring 20000 Kr. da den var ny. Det svarer til ca. 30000 Kr i nutidskroner. Dertil skal du lægge at Hifi er blevet noget dyrere, hvis du vil have en ordentlig kvalitet. Da Sony'en så oven i købet var en af de bedste og mest solide CD afspillere der blev lavet den gang. Ja, så ender du med at skulle op i en meget høj prisklasse for at finde noget der bare er ligeså godt. Skal det være bedre, så bliver det nok endnu dyrere.
Så du skal nok op omkring 30K+ klassen hvis ikke du skal blive skuffet. Men du er nød til at prøve noget udstyr selv. For det er umuligt for andre at sige hvad der er det rigtige for dig. Pris eksemplet er blot for at forberede dig på at du nok skal lede i den høje ende af prisskalaen. Der findes ikke meget til under 20K der er værd at lytte til, med mindre man på forhånd er villig til at gå på kompromis. Og så til sidst, du skal nok heller ikke regne med at den mekaniske kvalitet på de nye produkter matcher din gamle Sony. Den næste afspiller kommer nok ikke til at holde i 18 år. Alt ting i dag er lavet lige godt nok til at holde garanti perioden ud. Det skyldes delvis, at alle de store producenter har forladt markedet. De var de eneste der havde ressourcerne til at udvikle og teste tingene så de kunne holde. Og da der var flere af dem, konkurrerede de på alle parametre. I dag findes der mest små producenter, de skal spare alle vegne for at overleve. Så idag konkurrerer man mest på tykke alu-plader med standard elektronik indeni.
Så det bedste råd er: Prøv så meget som muligt før du beslutter dig. Der findes godt udstyr, men der findes også masser af skrammel, som kun ser godt ud og ikke er pengene værd.
Godt nytår !
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, tak for svaret.
Jeg gik med et lille håb om at hifi var blevet billigere og bedre med tiden, ikke helt i takt med computer udstyr, men dog i den retning.
Nu tør jeg slet ikke tænke på når forstærker sættet skal skiftes
Har du nogen erfaringer med rør i cd? Forstærkerne er med rør, så det det virker oplagt også at kigge på det i CD.
Og godt nytår
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget enig i sidste del af Noises indlæg: Hvorfor låner du ikke bare et udvalg af cd-afspillere i forskellige prisklasser fra diverse forhandlere med hjem? Så kan du selv afgøre, hvor store kvalitetsforskelle du er villig til at acceptere, og hvordan sammenhængen mellem pris og lydkvalitet er.
Det kan sagtens tænkes, at du bliver glædeligt overrasket og finder en fornuftigt prissat cd-afspiller, der matcher eller overgår din Sony i lydkvalitet. Det er jo kun dine ører, der kan afgøre det.
Men Noise har nok ret i, at du skal bruge rigtig mange penge, hvis du vil have en mekanisk kvalitet, der kan hamle op med din Sony.
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Meget enig i sidste del af Noises indlæg: Hvorfor låner du ikke bare et udvalg af cd-afspillere i forskellige prisklasser fra
diverse forhandlere med hjem? Så kan du selv afgøre, hvor store kvalitetsforskelle du er villig til at acceptere, og hvordan sammenhængen
mellem pris og lydkvalitet er. |
|
|
Det er ikke helt nemt, jeg bor på Lolland og har langt til nærmeste forhandler af udstyr i den ende af skalaen, og jeg har ikke kørekort selv.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tacconi skrev:
Hmm, tak for svaret.
Jeg gik med et lille håb om at hifi var blevet billigere og bedre med tiden, ikke helt i takt med computer udstyr, men dog i den retning.
Nu tør jeg slet ikke tænke på når forstærker sættet skal skiftes
Har du nogen erfaringer med rør i cd? Forstærkerne er med rør, så det det virker oplagt også at kigge på det i CD.
Og godt nytår |
|
|
Jeg tror ikke du skal gå så højt op i om den har rør eller ej. Begge dele kan lyde rigtig godt, men begge dele kan også lyde dårligt, hvis det er lavet forkert.
Så rør bør ikke være et afgørende punkt på din liste. Gå efter det der lyder bedst, med eller uden rør.
Jeg tror forøvrigt at de fleste forhandlere gerne sender apparater ned til dig på lolland, hvis du giver dem et ring først. Du kan jo forklare tingene som de er, og sige hvilken prisklasse du er interesseret i. Så skal der nok være nogen der tilbyder (mod sikkerhed selvfølgelig) at sende noget udstyr til dig, blot du betaler forsendelsen. Nogle forhandlere vil måske tilbyde at komme ned til dig og demonstrere udstyret. Det kan du hurtigt finde ud af, ved at give dem et kald.
Der er masser af high end forhandlere i Danmark. Søg på nettet/Google og der kommer en hel stribe af dem. Gå så ind på deres hjemmeside og se hvad de har. Find et produkt der interesserer dig og ring og spørg.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blir nok svært at finde en cd-spiller der overgår din 707es.
Her er noget om dens fætter 557es, med samme dac:
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/sony%20cdp-557ESD /SONY%20CDP-557ESD.html
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvordan det er med de mekaniske sliddele som laser på din cd-afspiller, men hvis den ellers aflæser som den skal, bør du rette blikket på en ny DAC og så beholde din cd-afspiller som drev. Der er sket noget vedr. den del af den digitale signalbehandling. En sådan DAC kan du også anvende i forbindelse af andre former for digitale signalkilder.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
Det blir nok svært at finde en cd-spiller der overgår din 707es.
Her er noget om dens fætter 557es, med samme dac:
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFERENCES/sony%20cdp-557ESD /SONY%20CDP-557ESD.html |
|
|
Det link virker ikke, den siger "404 not found"
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du googler "lampizator pcm 64" så kommer det som første forslag, iallefall her. Pcm 64 er bror til pcm 63, som noen sier er verdens beste dac til
dato.
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Jeg ved ikke hvordan det er med de mekaniske sliddele som laser på din cd-afspiller, men hvis den ellers aflæser som den
skal, bør du rette blikket på en ny DAC og så beholde din cd-afspiller som drev. Der er sket noget vedr. den del af den digitale signalbehandling.
En sådan DAC kan du også anvende i forbindelse af andre former for digitale signalkilder. |
|
|
Puha, det eneste problem som jeg har oplevet med den, er at den sådan ca. 1 gang pr. måned, lige pludselig ikke vil læse den cd jeg putter i,
det gentager sig så 3-5 gange hvorefter den læser cd'en og opfører sig fint indtil næste gang det sker.
Uden at have nogen som helst anelse om DAC og prisen derpå, så tænker jeg at det er risikabelt at sætte min lid til en 18 år gammel afspiller,
jeg må vel gå ud fra at den kan gå til de evige musik-marker hvert øjeblik det skal være?
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
Hvis du googler "lampizator pcm 64" så kommer det som første forslag, iallefall her. Pcm 64 er bror til pcm 63, som noen sier
er verdens beste dac til
dato. |
|
|
Han virker pænt begejstret for indmaden
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv å rense laderen. Du tar av lokket, og finner laseren på en arm eller slede i drivverket. Den er lett å finne, den er som et lite glass/objektiv som
peker opp. Hvis det er støv på den så får spilleren leseproblemer. Bruk en q-tip med mildt sulfovann og vask forsiktig. Bruk motsatt ende på q-tipen
med rent vann for å få vekk evt såperest. Støtt hånden som du vasker med mot spilleren. Laseren har et følsomt oppheng.
Dette er den vanligste feil på gamle cd-spillere. Mange fine spillere blir desverre vraket på grunn av dette.
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Innmaten er av første klasse.
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er dessuten værd en reparasjon, eller en service.
|
| Til top |
|
| |
tacconi Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 03 Januar 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvaal skrev:
Prøv å rense laderen. Du tar av lokket, og finner laseren på en arm eller slede i drivverket. Den er lett å finne, den er som et lite
glass/objektiv som
peker opp. Hvis det er støv på den så får spilleren leseproblemer. Bruk en q-tip med mildt sulfovann og vask forsiktig. Bruk motsatt ende på q-
tipen
med rent vann for å få vekk evt såperest. Støtt hånden som du vasker med mot spilleren. Laseren har et følsomt oppheng.
Dette er den vanligste feil på gamle cd-spillere. Mange fine spillere blir desverre vraket på grunn av dette. |
|
|
Det har jeg gjort mange gange, men har altid hørt at jeg skal bruge sprit til det.
|
| Til top |
|
| |
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, brug hellere sprit. Sulfo-vand kan lave en hinde hvis man er uheldig.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 04 Januar 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
SPRIT ER BANDLYST (erfaring). De fleste linser i dag er af kunststof/plastik. Alm. husholdningssprit har en ganske lille smule acetone iblandet. Det opløser på sigt linsen og gør den mat. Det kun glaslinser, der kan tåle det. Skal det være spritbaseret, skal det være isopropylalkohol/isopropanol  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |