| Forfatter |
|
dhad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået foræret en gammel pladespiller af en kollega - ikke noget særligt, en sony ps22, tydeligt medtaget af at have stået på
et loft - men jeg har lige et spørgsmål eller to til den.
- Hvorfor er der et tonehoved under pladetallerkenen?
- Da jeg fik den kørte den meget langsomt, under bunden kan man bl.a. vælge mellem 220v og 240v, den står til 220v. Kan det
have noget med hastigheden at gøre?
Der var dog også et 3. potmeter under bunden af den, som jeg kunne sætte den op i hastighed med.
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonehovedet er til at styre pladespillerens hastighed med, der sidder en række magnetstriber på pladetallerknen, disse angiver
hastigheden til servodelen i styringen. Denon bruger også dette.
|
| Til top |
|
| |
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 757
|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonehovedet aflæser magnetiske stregen på indersiden af pladetallerknen, og derved ved grammofonen hvor hurtigt tallerknen roterer og kan regulerer den hvis den ikke er rigtig.
I en gammel grammofon kan nogen af stregerne være ødelagt og så bliver det svært at få den rigtige - konstante - hastighed.
__________________ mvh
Ningbo
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændingsvælgeren har intet at gøre med, at den kører for langsomt - du har allerede fået svar på, hvad der styrer den del af showet
Du bør dog for en sikkerheds skyld sætte spændingsvælgeren på 240 V. Pladespilleren er fra en tid, hvor spændingen var 220 V, men den er jo med
årene blevet hævet til 230 V. Det betyder nok ikke så meget, men så er du da på den sikre side.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der står "pitch control" på den drejeknap i bunden, så er den til at regulere hastigheden med. Men ellers se om ikke der er en sådan regulering på pladespilleren, det er der tit.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2015 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, jeg har drejet på pitch-control på bunden af pladespilleren, og jeg kan nu få den op i den rigtige hastighed. Den kan dog ikke
holde farten over en hel LP, men det er måske, fordi den har stået stille i 20-25 år.
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sat vælger op på 240v, og nu har pladespiller kørt en 3-4 lp'ere. Den holder fint hastighed på ca de første 2/3 dele af
pladen, på den sidste del taber den fart. Hvis jeg så skruer den op i den rigtige hastighed og lader den stå på repeat, så kører den
stadig med den rigtige hastighed, når lp'en starter igen. Hvis jeg derimod lader armen køre ud, og der derved bliver slukket for
pladespilleren, så kører pladespilleren for hurtigt, når jeg starter på en ny pladeside.
På den sidste 1/3 del synes jeg også, at det kan være svært at justere den, så den kører i den korrekte hastighed, der skal skrues
en del for at få den op i hastighed, men når den så har stået nogle sekunder, begynder den at køre for hurtigt. Det samme gentager
sig, når jeg skruer ned for hastigheden igen.
Pladetallerknen synes ikke at være slidt under bunden.
Hvad er det bedste at gå i igang med? Rense potmetre, eller skal jeg kigge på noget helt andet?
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller er jeg bare for utålmodig?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 22 Januar 2015 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan også blot være nogle kondensatorer, der er tørret ud i styrekredsløbet. Men rensning er en god ide.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 22 Januar 2015 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt sikkert kondensatorer i motorstyrringen, der ikke længere holder deres værdi. Så kan motorreguleringen ikke styre motorens
hastighed korrekt mere, det er set på mange lidt ældre elektronik dele, typisk elektronik over 15år.
|
| Til top |
|
| |