| Forfatter |
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop købt en NAD M51 forforstærker/DAC: LinkHvordan får jeg bedst afspillet 24bit/192kHz musikfiler med den? Den har HDMI indgang, så måske er løsningen en Blu-Ray afspiller, som kan afspille 24bit/192kHz musik, enten streamet fra min pc's harddisk, eller (helst) via enten en USB-stick eller en USB-harddisk? Men det er jo en ren jungle, det med Blu-Ray afspillere! Der er godt nok mange modeller og mærker. Er der nogen af jer, der kan hjælpe? Det vil jeg sætte stor pris på. Mvh Henrik
|
| Til top |
|
| |
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Jeg har netop købt en NAD M51 forforstærker/DAC:LinkHvordan får jeg bedst afspillet 24bit/192kHz musikfiler med den?Den har HDMI indgang, så måske er løsningen en Blu-Ray afspiller, som kan afspille 24bit/192kHz musik, enten streamet fra min pc's harddisk, eller (helst) via enten en USB-stick eller en USB-harddisk?Men det er jo en ren jungle, det med Blu-Ray afspillere!Der er godt nok mange modeller og mærker.Er der nogen af jer, der kan hjælpe?Det vil jeg sætte stor pris på.MvhHenrik
|
|
|
Dit største problem bliver at finde titler der er indspillet og mastered med 24/192. Udvalget er ikke ret stort. __________________ Callesoroe
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det ved jeg godt. Det er dog ikke blot 24bit/192kHz musik, jeg gerne vil afspille, men også f.eks. 24 bit/96kHz. Der ligger flere spændende klassiske titler på hdtracks.com, bl.a. denne: BeethovenJeg er nysgerrig efter at høre, hvordan det lyder med højopløst musik :)
|
| Til top |
|
| |
KeldWN Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2015 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv her
http://www.2l.no
Find i menuen " Test Bench HD audio files"
Her er lidt at lege med __________________ Musik = Livets Medicin
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
du kan også prøve Linn Records, de har sædvanligvis at du kan prøve musik I flere forskellige opløsninger, det er hørebart.
Linn Records test musik
|
| Til top |
|
| |
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din DAC er jo velforsynet med indgange, bla. en Asynkron USB, som vil være oplagt til direkte tilslutning til en PC.
Du har også coaxial og optisk digital indgange der kan tilslutte en dedikeret medie streamere, der kan det bare være svært at finde en uden DAC (lav pris) der samtidig er nem at betjene.
Og så handler det ikke bare om det bedste fil format men i aller højeste grad om hvad der bliver lagt i det.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Crackhead Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal det lige siges, at det langt fra er alle titler på HD-Tracks og lignende sider, som rent faktisk er i HD-kvalitet. Tit og ofte er det
standard cd-masters, som bare er opsamplet. Og hvis det er tilfældet, er der ingen fordel i det. Det fylder bare mere. Jeg tjekker altid mine
hd-titler her: http://dr.loudness-war.info/ , før jeg køber.
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at fortælle os andre hvad din oplevelse af 192k filer er, når
du får hul igennem. :-)
__________________ PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal vel også have en afspiller på din PC?
Det er helelr ikke ligegyldigt hvilken du burger.
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også lige bestilt end DAC, jeg har valgt en Teac UD501B fordi den ser fed ud.
Har ikke nogen erfaring i det og burger pt. en billig aragon til 500 kr. for at få lyd ud af mit TV. Det bliver spændende med DSD format. Så vidt jeg kan læse mig til er filerne I .DSF format, men der er vist ikke så mange, ihvertfald ikke på torrent.
Man skal have en music player til Windows der kan håndtere DSD format filer, og det kan kun ske over USB fra computeren. Teac har deres egen afspiller til Windows.
__________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med din Teac UD501B, tro at du blive glad for den, der er jo næste ikke et format den ikke kan afspille, og netop en prof DAC som Teac UD501B få man meget mere for penge en de talrige overpris DAC der findes på Hifi marked
"Features at a glance
-Supports DSD 2.8/5.6MHz playback (via USB)
-Supports PCM 32bit/384kHz playback (via USB)
-Supports PCM 24bit/192kHz playback (Coaxial)
-Supports up to 24bit/96kHz playback (Optical)
-Supports DSD native playback by ASIO2.1 or DoP method
-Exclusive driver software for Windows
-Standard driver software for Mac
-Asynchronous transfer mode
-4 selectable analog filters (playback USB, DSD)
-3 selectable digital filters (playback USB, PCM)
-Non-integral up-conversion to 192kHz, when input signal is less than 192kHz (On/Off selectable)
-Throughout dual monaural design from power transformer to output section
-Two toroidal-core power transformers
-Two BurrBrown PCM1795
-Four MUSES8920 operational amplifier
- Parallel buffer for RCA output
-Power supply to USB circuit is switchable
-Lineout circuit can be disabled when headphone is used.
-Low power consumption (MAX 13W)
-Auto power saving mode (On/Off switchable)
-Display mode switchable (Show Up-conversion mode and selected filter)
-Line out switchable (XLR or RCA)
-Polarity change on XLR (2=HOT or 3=Hot)
-Full metal body
-Organic EL Display with Dimmer
-1 USB audio input
-2 Optical Inputs
-2 Coaxial Inputs
-1 Stereo RCA/XLR
-3-polar AC socket with a detachable AC cable".
Her er havde der er putte ind i den, så kan ekspere få lidt tid til at gå med at analyserer den.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er udgivet nogle Blueray audio skiver med høj opløsning. Tom Petty har udgivet flere, Damn the torpedoes, Mojo, Hypnotic Eye og Live
Anthology, hvor samtlige 5 !! CDer er på en blueray skive. Neil Young og andre har også udgivet i formatet.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
merz Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2010 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
Har også lige bestilt end DAC, jeg har valgt en Teac UD501B fordi den ser fed ud.
Har ikke nogen erfaring i det og burger pt. en billig aragon til 500 kr. for at få lyd ud af mit TV. Det bliver spændende med DSD format. Så vidt jeg
kan læse mig til er filerne I .DSF format, men der er vist ikke så mange, ihvertfald ikke på torrent.
Man skal have en music player til Windows der kan håndtere DSD format filer, og det kan kun ske over USB fra computeren. Teac har deres egen
afspiller til Windows.
|
|
|
Hvor køber man Teac idag?
Ser vældig spændende ud
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 04 Februar 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg jo ikke overtage tråden her. Men jeg har købt Teac hos Thomann. Har tidligere handlet der, gode priser og god betjening, men de har meget billigt skrammel. Jeg kan ikke se man kan få Teac andre steder, så jeg tror ikke der er DK forhandler. http://www.thomann.de/dk/teac_ud_501_b.htm__________________ Quad 2905
|
| Til top |
|
| |
Henrik_sdk Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
olepro Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 270
|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus skrev:
Jeg har netop købt en NAD M51 forforstærker/DAC: Link
Hvordan får jeg bedst afspillet 24bit/192kHz musikfiler med den?
Den har HDMI indgang, så måske er løsningen en Blu-Ray afspiller, som kan afspille 24bit/192kHz musik, enten streamet fra min pc's harddisk, eller (helst) via enten en USB-stick eller en USB-harddisk?
Men det er jo en ren jungle, det med Blu-Ray afspillere! Der er godt nok mange modeller og mærker.
Er der nogen af jer, der kan hjælpe? Det vil jeg sætte stor pris på.
Mvh Henrik
|
|
|
Jeg vil på det kraftigste anbefale en Oppo BDP 103 Bluray afspiller/streamer https://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-103/
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
KeldWN skrev:
Prøv her
http://www.2l.no
Find i menuen " Test Bench HD audio files"
Her er lidt at lege med  |
|
|
Tak for linket :) Men der er noget, der går galt for min browser mht. den hjemmeside - det kager helt vildt, kan slet ikke loade den ind.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter X skrev:
Din DAC er jo velforsynet med indgange, bla. en Asynkron USB, som vil være oplagt til direkte tilslutning til en PC.
|
|
|
Jeps, men jeg skal have kablet til at ligge hele vejen rundt langs væggen i min lejlighed, rækkende fra min pc til mit anlæg nogle meter væk. Jeg har allerede prøvet med et USB-kabel og et USB-forlængerkabel, men det kan jeg ikke få til at virke mht. NAD driveren, man skal downloade fra deres hjemmeside. Det skyldes formentlig, at det ikke virker, når man bruger et USB-forlængerkabel - jeg ved det ikke helt.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
du kan også prøve Linn Records, de har sædvanligvis at du kan prøve musik I flere forskellige opløsninger, det er hørebart.
Linn Records test musik |
|
|
Tak for linket :) Hm, der ligger ikke ret mange testfiler, og de er ret korte. Det er svært at høre nogen kvalitetsforskel, synes jeg. Btw. Jeg kører lyd digitalt ud fra mit bundkort til en Cambridge 840C DAC, og herfra balanceret videre til en Behringer hovedtlf.forstærker, som jeg så lytter på med et par Sennheiser HD600 hovedtlf. Har endnu ikke mulighed for at afspille musik i høj opløsning på mit anlæg. Planen var, at købe et 20 m. optisk kabel hos Thomann, og så forbinde min 840C's digitale output med min NAD M51'ers digitale input. Men jeg må indrømme, at jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig at ofre de 144 kr. på det 20 m. optiske kabel. Det afhænger af, om jeg kan finde ud af, om forskellen i fht. højopløst musik og musik i alm. CD-kvalitet er så meget hørbar, at det kan betale sig at give penge ud for det kabel.
|
| Til top |
|
| |
hbuus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2015 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crackhead skrev:
Nu skal det lige siges, at det langt fra er alle titler på HD-Tracks og lignende sider, som rent faktisk er i HD-kvalitet. Tit og ofte er det
standard cd-masters, som bare er opsamplet. Og hvis det er tilfældet, er der ingen fordel i det. Det fylder bare mere. Jeg tjekker altid mine
hd-titler her: http://dr.loudness-war.info/ , før jeg køber. |
|
|
Tak for tippet, det var jeg ikke klar over. Jeg vil også checke dér, før jeg køber noget.
|
| Til top |
|
| |