Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pickup montering? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

står og skal have monteret min Jubilee pickup og kan svagt huske jeg har læst om at nogle har haft gode erfaringer med at lægge noget imellem pickup og arm så disse har/får bedre kontakt med hinanden som så igen skulle give bedre lyd.

har nogle erfaringer med det ?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Går ud fra det er en Ortofon Jubilee?  Den er lavet af keramik og behøver ikke noget mellemlæg. Du risikerer at huset går i stykker. Stram blot skruerne tilpas - ikke voldsomt.
Hvilken arm skal den monteres i?

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hej Jan,
Ja det er en Ortorfon og den skal monteres i en SME V arm, som igen sidder på en SME 20
du mener ikke der kan være noget at hente i "monterings tweaks" kan huske jeg engang læste at nogle havde gode erfaringer med at lægge en smule modellervoks imellem pickup hus og arm

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan kontakten blive bedre når du lægger noget imellem?
Nej, du skal ikke lægge noget imellem.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Der er så sandelig gang i absolutismerne i dag, hva'

Jeg vil gerne anfægte - i hvert fald en smule - udsagnet om, at kontakten ikke kan blive bedre mellem to materialer ved at lægge noget imellem. Fx bliver kontakten mellem to stykker træ væsentlig bedre, hvis man bruger lim imellem dem

Når det drejer sig om kontakten mellem tonearm og pick up, så handler det jo bl.a. om, hvordan vibrationer/resonanser kontrolleres/bortledes/omdannes. Og her kan et "mellemlægsmateriale" jo sagtens tænkes at hjælpe på den evne - men der skal konkrete eksperimenter til for at finde ud af, om konkrete materialer har en virkning (hvad enten den så er positiv, negativ eller neutral).

Et eksempel på et "mellemlægsmateriale" er Cartridge Man's "The Isolator", som der findes såvel positive som negative beretninger om på diverse hi-fi-fora. Jeg har selv "dimsen" liggende (i en skuffe et eller andet sted i mit kælderrod), men kan ikke udtale mig om effekten af den, da jeg endnu ikke har prøvet den.

Så "suck it and see", som de på charmerende vis siger i UK
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Godt anfægtet A-man, i hvert fald i dette tilfælde. På Jubilee, kontrapunkt m.fl. startede Ortofon en lille gadget, som tydeligt ses på billedet hér:

http://s171.photobucket.com/user/Hergest/media/Hifi/jubilee2 .jpg.html

En langsgående forhøjning/omvendt rille fra midten forfra og ca. halvdelen af pu´ens længde. Ved at spænde skruerne mere eller mindre hårdt i forskellig rækkefølge, gav det mulighed for at finjustere azimut der hvor muligheden ikke findes i armen. Bagsiden (hvis det da er en bagside) ved dette er så, at der næsten ikke er nogen anlægsflade mellem pickup og hus. Så Søren..... i dit tilfælde kan der med et lettere blødt mellemlæg opnåes meget større kontakflade mellem pickup og hus. Spørgsmålet er så, om det kommer til at lyde bedre, eller om Ortofon har regnet den rigtigt ud 

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Havde selv tænk at blygummi kunne have en effekt, men omvendt så overføre de 2 skruer vel resonanserne uden om blygummiet så om der reelt er en effekt er vel svær at udtale sig om uden at prøve det.
men tænker alligevel at det kunne have en effekt, det er jo kendt at kabinet resonanser dæmpes ved at benytte sandwich konstruktioner hvor man benytter eksempelvis en krydsfiner/blygummi/mdf plade konstruktion her viser målinger jo ret tydeligt at effekten er stor.
i tilfældet med pickup / arm er det jo så keramik/blygummi/magnesium i stedet, tror det kunne være et forsøg værd.
Men det kunne jo være sjovt hvis andre har forsøgt sig med lignende og ville dele deres erfaringer.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hej Søren, nu skal vi huske at kalde en spade for en spade. De resonanser du taler om, er jo ikke nogle du har detekteret, du har måske læst om emnet, måske de kun eksisterer i dit hoved.

Ortofon skriver om Jubilee:

"The MC Jubilee was launched to celebrate Ortofon’s 80th anniversary. The cartridge incorporates Wide Range Damping system controlling the high-and low frequency damping separately."

Dine skruer er garanteret ikke af samme materiale som huset på din SME5, Jubilee´ens kunststof-top er en tredie forskellighed. Måske de 3 når de er spændt sammen er lige præcis den korrekte sandwich???

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Hej Søren Andersen.

Resonansmængden fra krydsfiner højttaler-kabinetter kan du nok ikke genfinde i en SME-V magnesium-arm.

Hvis du vælger at lime din pu fast, skal du nok være helt sikker på, at du ikke siden får brug for at ændre på denne justering.
Og måske er der noget at hente, ved at lime pu fast, men du har sikkert kun et forsøg med samme arm og pu.

Som A-mand også er inde på, skal vibrationer/resonanser væk fra pu. og her er så to muligheder:
            1. Blødt mellemlæg.    Resonanser/vibrationer flytter hurtigt fra pu og til mellemlæg men støder på hård arm og vender tilbage til pu.
            2. Hårdt mellemlæg.     Resonansere/vibratio ner støder på mellemlæg og bliver i pu.

Med din SME-V uden mellemlæg, bliver resonanser transporteret væk fra pu og ned gennem armen, og hav tillid til, at denne arm er konstrueret
på en måde, hvor det sker ret effektivt.   

"the Isolator" fra Cartridgesman gør vel kun gavn, hvis der på forhånd er "problemer" som en "the Isolator" netop kan dæmme op for.
                       Den slags problemer findes helt sikkert ikke med Jubilee og SME-V uden mellemlæg.

Der kan selvfølgelig også findes situationer, hvor man af tilpasningsmæssige årsager, er nødt til at bruge mellemlæg.
                        Disse problemer er der heller ikke med Jubilee og SME-V

Boydk, ideen med en "forhøjning" på pu eller under arm er ikke ny. (til azimuth-justering eller til minimering af anlægsfladen).
           Mørch- arme til up-4, var i tidernes morgen afrundet på undersiden af armrørets pickup anlægsflade, netop til brug for azimuth-justering.

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Hehe lime den fast den havde jeg så ikke lige overvejet

Har nu monteret Jubilee med små 2mm blygummi under og må sige det spiller i hvert fald   

Man skal jo passe meget på med at komme med forhastede konklusioner, og da det er et par måneder siden den sidst var monteret så bliver det jo endnu svære at vurder, for lyden en jo væsentlig bedre fra Jubilee mod den kontrapunkt A der har været monteret den sidste tid.
Men ud fra hukommelsen (som konen mener jeg mangler) så syntes jeg ikke noget er ringer med blygummi imellem, men omvendt syntes jeg mikro detaljer i ovre mellemtone og op er en anelse bedre, men måske konen har ret

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jammen så ka´det jo ikke være bedre (indtil videre ).

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Konen har helt sikkert ret, du skulle ha´ prøvet helt uden noget først på så fin en arm. Men hva´ fa´en...... når bare du er tilfreds

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

valla, jeg skrev, at Ortofon første gang gjorde det (på deres pickup´er), jeg skrev ikke, at de var de første i verden. Det andet var jeg udmærket klar over !!

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Og så kan jeg konkluder at "skeptikerne" havde ret
Jeg har nu afmonteret blygummiet og den spiller endnu bedre
godt konen ikke læser med her

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Boydk. Ja, selvfølgelig var du klar over det.
Ingen er her på hifi4all ældre end dig, så ingen husker længere tilbage end dig.
Men måske vidste Søren det ikke .

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Og så kan jeg konkluder at "skeptikerne" havde ret
godt konen ikke læser med her

Du har en fantastisk - og dyr - pickup, samt en fantastisk - og dyr - tonearm, begge dele udviklet af kompetente folk, hos nogle af de mest velrennomerede mærker inden for vinylaftastning.

Alligevel tænker du, at du kan gøre det bedre...

At modificere og tweake på så dyre ting, kræver rigtig meget is i maven, og du gjorde det, og erfarede, at det var lavet rigtigt fra starten... det kunne jeg godt have fortalt dig

Men det glæder mig, at det gik godt

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Mikkel,
Hvis ingen prøver noget så var verden aldrig kommet vider, det jeg har gjort var at monter ca 2mm blygummi mellem pickup og arm hvilket der jo ikke er noget "farligt" ved.
Og nej jeg tænker ikke jeg kan noget bedre, men fakta er at der finde arme / pickupper i mange forskellige materialer med vidt forskellige resonanser, så derfor kunne et mellemlag mellem de 2 dele jo sagtens tænkes at give noget, hvilket det jo også gjorde her, bare i negativ retning.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

tror du kan købe en gummiplade hos f.eks. Biltema (har ikke undersøgt det) eller T.Hansen H. Nyborg, syntes det er fint med at prøve.

Om det skal værfe blygummi eller blot gummi flytter ikke det store, men måske hårdheden på gummiet??
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Mikkel,
Hvis ingen prøver noget så var verden aldrig kommet vider, det jeg har gjort var at monter ca 2mm blygummi mellem pickup og arm hvilket der jo ikke er noget "farligt" ved.
Og nej jeg tænker ikke jeg kan noget bedre, men fakta er at der finde arme / pickupper i mange forskellige materialer med vidt forskellige resonanser, så derfor kunne et mellemlag mellem de 2 dele jo sagtens tænkes at give noget, hvilket det jo også gjorde her, bare i negativ retning.

Jeg er helt med på, at visse "budget"-produkter kan forbedres... har selv været der.

Men når man er oppe i disse prisklasser, så har de fleste producenter allerede "tweaket" tingene for dig, så de yder optimalt. Og når du så selv tweaker på disse produkter, for at f.eks. systemresonansen skal falde på plads el. lign., ja så ødelægger du også noget andet.

Man må træffe et valg, eller betale ved kasse 1... jeg har f.eks en tonearm, som er valgt ud fra, at den kan dække et bredt område både på compliance og vægt af pickup'er, fordi jeg skal kunne teste i alle kategorier. Og det koster... jeg kan ikke huske hvor meget, men slutprisen var +30k.

Når man vælger en pickup eller en arm, så vælger man faktisk også hvilke genskaber den anden part skal have. Og hvis man skal til at tweake, for at få det til at passe, så har man valgt forkert!

Jeg beklager den direkte tone, men det skærer i mine ører, når man tweaker med så fine og gennemarbejdede konstruktioner, som har bevist deres værd gennem tiden. Det er ikke nødvendigt, hvilket du også erfarede

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:

Huskede du at hæve armen de 2 mm du "sænkede" pickup'en?
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes