Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller skratter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adam K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej, poster i anledning af nogle problemer jeg har med mit pladespiller-setup lige mit første indlæg herinde. Håber I kan hjælpe :)

Skal lige starte med at sige, at jeg ikke er så hifi-interesseret, men at jeg derimod er hobbymusik-producer. Jeg har dog en pladespiller, som jeg bruger både til aflytning og sampling. Dog har jeg en idé om, at mit problem er hifi-relateret, så jeg prøver lykken herinde.

Min pickup døde for nogle måneder siden, og da jeg først har investeret i en ny forrige mandag, har jeg af gode årsager ikke brugt min pladespiller i et lille stykke tid. Nå, men jeg kom forrige mandag hjem fra 4sound og skruede med forventningens ukuelige glæde min nye pickup fast på pladearmen og fandt den første og bedste plade, som blev sat til afspilning. Resultatet var dog mildest talt skuffende. Ud af højtalerne kom der i de dybe frekvenser en skrattende, overstyrende lyd og i det hele taget var lydkvaliteten ikke god. Jeg tænkte, at det måtte være pladespileren, den var gal med, og jeg lånte derfor en anden direkte drevet pladespiller af min svigerfar (en lidt ældre model, men med samme grundlæggende teknik) Problemet var også tilstedeværende på denne pladespiller. Jeg tog derefter ind i 4sound for at få testet pickuppen. Her spillede den fantastisk, så det er ikke fordi, pickuppen er født med en fejl. Jeg har herefter installeret nye kabler mellem pladespiller og RIAA-forstærker + nye kabler mellem RIAA-forstærker og mbox (et eksternt lydkort). Stadig samme problem! Jeg har også testet andet hardware (synthesizer) på mine input i mboxen. Her var der ingen problemer. Stelforbindelsen mellem pladespiller og RIAA-forstærker er også på plads. Er det virkelig min RIAA-forstærker, den kan være gal med?? Har åbnet den, og den så ud som ny indeni.

Det skal lige tilføjes, at jeg altid har kørt med det setup uden problemer. Har også forsøgt med både MM og MC-indstillingerne på NAD-forstærkeren.

HJÆLP MIG! Jeg er desperat. For overskueligheden skyld følger her mit setup:

Gemini PT 2100 pladespiller med Ortofon DJS pickup --> NAD PP2 RIAA-forstærker --> Mbox 2 mini som sidder til iMac --> KRK Rockit 5 aktive højtalere.

På forhånd tak :
Til top Vis Adam K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam K

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Har du blot monteret pickup'en, eller har du indstillet nåletryk osv. på ny? Og er pickup'en af samme type som tidligere?

Hvis pickup'en ikke er indstillet korrekt, så kan den lyde ganske forfærdeligt... se mere her vedr. indstilling:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Adam K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel. Tak for dit svar.

Hmm, nej, jeg har ikke indstillet nåletryk. Men det er en DJ-pladespiller og pickuppen er lavet til bare at blive skruet fast i armen. Det er ikke som når man køber en remdrevet hifi-pladespiller. Inde i 4sound skruede han den også bare på, og den spillede herefter perfekt. Min forrige pickup skruede jeg også bare på og så virkede den. Men jeg vil da ikke desto mindre lige læse lidt på linket.

Adam K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Pickuppen er i øvrigt af samme type som før:)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Det er det samme, uanset om det er en remdrevet- eller DJ-(direkte drevet)-pladespiller. Men da pickup'en den samme som før, så burde det være plug'n play...

Måske skal du bringe hele pladespilleren ned til din forhandler, så de kan tjekke den. Måske har en ledning løsnet sig i armen ved skiftet?!?!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Adam K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2015 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Stupid me. Jeg har nu leget til med finjustering af pickup og lyden er væsentligt forbedret! Jeg er en idiot og du er en guttermand! Tusind tak :)

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Ikke et øje er

Ak ja, det er ikke altid bare at skifte pick up uden at man skal indstille, men godt problemet blev løst

Med venlog hilsen
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes