| Forfatter |
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har købt og monteret en Audio Technica 440mla på min Rega RP3. Jeg har læst Mikkel Gige's vejledning, printede en protractor ud og har justeret efter denne. Men, jeg syntes at det er mega svært at vurdere, om det er gjort rigtigt. Der er jo ikke meget som man kan bruge til at "flugte" linier og PU med. Da jeg var færdig syntes jeg, at det ser ud til, at pickup'en er monteret skævt vurderet efter skruerne i huset. Er der nogen tricks mht. at justere så jeg er sikker på, at jeg har gjort det rigtigt? Er der nogen måde, hvormed jeg kan kontrollere, om det er i orden? F.eks. en testplade, eller??? Ak ja... jo mere man finder ud af, jo mere uvidende opdager man, at man er
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den eneste måde at kontrollere på, om det er "rigtigt" er ved at lytte til nogle plader! Lyder det fornuftigt/godt? Du kan evt. forsøge at "twiste" PU'en lidt i headshell for at høre, om det giver bedre lyd. Men det er altså meget små "twist" - vi taler mindre end 1/10 millimeter. Regaarmen giver jo ikke de store justeringsmuligheder i forhold til VTA/SRA og azimuth, så hvis du har ramt de foreslåede nul-punkter på fornuftig vis, så burde du være OK kørende. Og så må jeg i øvrigt nok skuffe dig. Der er ikke noget, der er "rigtigt", når det gælder PU-justering - det er alt sammen variationer over temaet "så-lidt-forkert-som-muligt" Teoretisk set er det muligt at justere en PU helt perfekt, men desværre er lp-afspilning en lang vandring ad imperfektionernes vej. Jeg nævner nogle få variable, der alle bidrager til imperfektionerne: Forskellige lp-tykkelser (påvirker VTA/SRA og betyder desuden, at dine nulpunkter forskydes), skævt centrerede plader, bulede plader (småbuler eller konkave/konvekse) og skæreteknikerens valg af VTA/SRA (som du så skal forsøge at ramme). Så det er en lang kamp for at ramme et optimum, der i bedste fald kun findes glimtvis ... egentlig ret utroligt, at vinyl kan lyde så hamrende godt
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men, tak for dit svar. Og du har ramt hovedet på sømmet mht. om det lyder godt. Det syntes jeg nemlig ikke helt.... Jeg købte en brugt Rega RP3 med en elys2, som jeg ikke var tilfreds med - måske den også var slidt? Jeg har efter lidt research og hjælp her fra forummet endt op med en AT 440mla, som jeg har monteret. Der er ingen tvivl om, at det er et skridt i den rigtige retning. Den har pt. spillet vel knapt 10 timer, så den er nok ikke helt spillet til endnu - men, jeg er stadig ikke tilfreds. Når jeg laver ab test med en plade jeg har på både lp og digitalt, så vinder mit i øvrigt billigt streaming setup (squeezebox touch og Stello DA100 DAC) stort. Dette bunder i et ønske om at få vinyl setup'et til samme standart som mit streaming setup. Er pickup'en forkert justeret? Eller, er pladespiller/arm/pickup/riaa bare ikke god nok - og hvilken af dem eller alle? Som nybegynder, er det utroligt svært (mega svært faktisk  ) at vide, hvor man skal begynde og ende. Det er jo heller ikke sjovt at kaste alt for mange penge i fejl købt... Ja.... så på den ene side hører jeg, at "vinyl kan lyde så hamrende godt" og oplever det modsatte. Jamen, hvad skal der så til - har jeg sat overlæggeren alt for lavt fra starten? Man kan finde mange tråde om f.eks. den ene pickup er bedre end den anden, men jeg har svært ved at finde nogen tråde, hvor man faktisk klarlægger hvad der skal til, for at få lyden op på et vist niveau. (ja, så kom der hul på frustrationerne og et mindre skred fra overskriften på justering af pickup  )
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel...... det er altid svært med den sammenligning. Spørgsmålet er nok (som du selv nævner), om du har sat "overlæggeren" for lavt fra starten.
Nu kan jeg se, at du bor i Århus som jeg selv. Send f.eks. en PB, hvis du har lyst på en "lytter" hos mig en eller anden week-end. Det er ikke samme udstyr, men måske en sludder/sladder kunne gi´ dig et hint om, hvor du skal sætte ind for at få bedre balance mellem digital og analog. (Har vist altid en kop nybrygget kaffe og en single malt på lager)  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Damkel.
Du har ret, det er svært kun at se, ja man kan faktisk ikke se sig til rette justering.
Juster det så godt som muligt med øjnene og tag den så derfra med ørernes hjælp.
Hver pu-justering har sin egen signatur, i nogen tilfælde dog kun hvis der er enten for-meget eller for-lidt af denne justering.
Lær dig disse "signaturer" at kende.
Og om dit vinyl-set-up overhovedet er godt nok, i forhold til dit digitale set-up, har du ingen garanti for.
Tak hurtigst muligt ja til Boydk tilbud, så kan du på den måde få en fornemmelse for hvordan et måske godt vinyl-setup lydder (og hvor god kaffe
Boydk kan lave  ).
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaffe og god musik, det kan man umuligt sige nej til.
I øvrigt altid spændene at se/høre andres setup - med andre ord, så vil jeg meget gerne sige tak til tilbuddet fra Boydk
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du sender bare en PB et par dage i forvejen __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men pas på, at Boydk ikke prakker dig et eller andet gammelt l**t på - rygtet vil vide, at han har ryddet op i sin kælder
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg satte på et tidspunkt en AT440MLa på en Rega P3 pladespiller, og her satte jeg en 3mm. spacer ring på for at hæve armen, så
vinklen på PU'en blev korrekt. Standard Spacer findes vist kun i 2mm. og 4mm., jeg drejede selv en i aluminium.
Jeg ved godt der bliver diskuteret en del om VTA og betydningen heraf, men min erfaring er at 1mm. er tydelig hørbar.
Hvilken protractor har du brugt?, den der følger Rega armen er ikke ret god, men på vinylengine findes der 2 ret gode Rega protractorer
Rega
Så er der nåletrykket, her lever AT440MLa bedst ved ca. 1,4-1,5 gram, og jeg går udfra din pladespiller står perfekt i vater, ikke?
Hvis den står i vater, så oplevede jeg at anti-skating var bedst omkring 1-1,3, altså lidt lavere end nåletrykket.
Rega pladespilleren er en forholdsvis stabil konstruktion, men den nyder lydmæssig gevinst ved god afkobling, f.eks. ophæng på væg.
Rega P3 med en AT440MLa, er ganske vellydende og underholdende når det er sat korrekt op, specielt set i forhold til prisen.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Men pas på, at Boydk ikke prakker dig et eller andet gammelt l**t på - rygtet vil vide, at han har ryddet op i sin kælder  |
|
|
Nåh, det er røget helt over til Djævleøen???? Må så desværre skuffe dig..... Det er LØSE rygter __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4932
|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
Da jeg var færdig syntes jeg, at det ser ud til, at pickup'en er monteret skævt vurderet efter skruerne i huset.
Er der nogen tricks mht. at justere så jeg er sikker på, at jeg har gjort det rigtigt?
Er der nogen måde, hvormed jeg kan kontrollere, om det er i orden? F.eks. en testplade, eller??? |
|
|
Hvis pickup'en sidder skævt i huset, når du har justeret den ind, så har du gjort noget galt... Pickup'en skal sidde lige i huset, og rykkes frem eller tilbage, til begge punkter på ProTractor'en passer. Herefter tjekkes vinklingen i feltet med de krydsende linjer.
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Februar 2015 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gige:
Du har helt ret.
Jeg her lige haft protractoren på og kan se, at den sidder skævt.
Jeg tror, at det er sket fordi der er så lidt afstand mellem pu og protractor, at det er svært at se.
Jeg glæder mig til at få det rette i morgen efter arbejde (arbejde er i vejen for mange ting :-) )
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
For en sikkerheds skyld:
Er en tonearm monteret i den rette monteringsafstand, vil pu følge hus/tonearms vinkel/linier.
Er tonearm ikke monteret i den af producent anbefalet afstand, ender pu med at skulle tvistes til en af siderne.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det passer så ikke altid - der findes rigeligt med tonearme med runde headshells eller hvor headshell er en bjælke, der kan forskydes og drejes (fx Clearaudio), og der er der altså ingen linjer at følge ...
Bare for en sikkerheds skyld
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et helt andet spørgsmål....
Jeg har mulighed for at få fat i en Technics sl1210 mk2.
Da kollega hørte om at jeg havde kastet mig ud i et vinyl eventyr fortalte han, at han havde denne Technics stående et eller andet sted, hvis jeg var
interesseret.
Er denne bedre eller dårligere end min Rega RP3?
Eller sagt på en anden måde, hvilken ville man vælge og hvorfor?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor låner du den ikke bare? Jeg mener, det er jo trods alt en kollega, der tilsyneladende ikke benytter sin Technics længere, så han låner den da sikkert med glæde ud til dig. Så kan du selv give svar på dit spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også planen.
Men, jeg er i Århus og han i København og vi mødes ikke ret tit.
Hvis I kloge hoveder fortalte, at den behøvede jeg ikke bruge tid på, så var der ikke rigtigt nogen grund til at gøre mere ud af det.
Ja, det er såmænd årsagen til mit spørgsmål
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah ... en klassisk problemstilling, hvor geografi og afstande umuliggør, at du selv kan sammenligne.
Jeg forstår så udmærket, at du stiller spørgsmålet, men når svarene så vælter ind, og nogle siger, at Regaen er bedst, mens andre siger, at Technicsen er bedst, hvad gør du så
Det er altså kun dig, der ud fra dine forudsætninger (og med dine ører) kan afgøre, hvad du synes lyder bedst (eller har størst betjeningskomfort eller ser bedst ud eller hvad du nu end måtte have af præferencer).
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2015 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jeg forstår så udmærket, at du stiller spørgsmålet, men når svarene så vælter ind, og nogle siger, at Regaen er bedst, mens andre siger, at
Technicsen er bedst, hvad gør du så  |
|
|
Lukker pc'en og sætter en plade på
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!