| Forfatter |
|
ChristianJ Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 21 Februar 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står og vil skifte mine Dali Zensor 7 ud med Dali Mentor 8.
Det er både for at opgradere lydkvaliteten generelt. Der er selvfølgelig ikke nogen tvivl om Mentor 8 er meget bedre.
Den anden del er for også at få lidt mere bas, og det er altså et krav udover lyden generelt.
Men jeg kommer til at skulle køre langt bare for at høre dem, inden jeg køber dem, og det eneste, der kan gøre at jeg ikke køber dem, skulle være, at der ikke var helt bas nok (da jeg ved, jeg kan lide Dali's lyd generelt og lyden mindst vil være en del bedre).
Så det ville være fedt, hvis der var nogen, der kunne svare på det her:
Jeg har før sammenlignet min Zensor 7 med en Lektor 8, og jeg har sammenlignet Lektor 8 med Concept 8.
Lektor og Concept havde meget den samme basmængde. Der var lige en god tak bas mere i dem i forhold til Zensor 7 (og Ikon 6 som havde meget den samme basmængde som Zensor 7). Og det er ca. så meget mere bas, jeg vil have.
Så til dem, der har hørt de forskellige nævnte højttalere:
Har Mentor 8 ca. ligeså meget bas som Lektor og Concept 8? Betydelig mindre, tæt på, cirka det samme, mere eller hvad?
Og folk, der ikke har hørt dem, må også gerne svare på det her, hvis de kan:
Hvis en højttaler indenfor et bestemt mærke har en ligeså stor basenhed, et lidt større kabinet, og er af bedre kvalitet end en anden højttaler fra samme mærke, kan man så regne med at den førstenævnte mindst vil have lige så meget bas? Eller er det normalt at man laver en højttaler, der svarer til det førstenævnte, som alligevel har mindre bas? Fx hvis de har designet den til musik, der kræver finere lyd, i modsætning til festmusik?
Og spørgsmålet er ikke om den har MERE bas, men om den har mindst lige så meget.
Jeg ved også at Mentorens bas går dybere og bare er bedre. Men det er mere mængden, jeg spørger om her.
Kan ikke rigtig Google mig frem til et svar.
På forhånd tusinde tak. Ville være fedt, hvis nogen ville svare.
|
| Til top |
|
| |
Arne s Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 184
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 05:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du nu vil skifte højttaler .. Hvorfor så ikke prøve at høre nogle andre højttaler mærker, ja du kan lide lyden fra Dali men måske er der nogle højttaler du ville syntes bedre om .. Du kan jo altid vende tilbage til Dali hvis det er dem du vil have.
Det er kun dig der ved hvornår en højttaler lyder rigtig i dine øre så du må ud og lytte på højttaler, måske skal du lidt op i pris men det vigtigste er vel at finde de rigtige højttaler.
De første 4500 kr. har du jo brugt på Mentor, men 2000 kr. mere kan måske gøre at du finder en bedre højttaler, de sidste 2000 er jo godt givet ud hvis du finder en højttaler med en bedre lyd.
Da jeg for mange år siden skulle have nye højttaler fandt jeg Infinity kappa 6 højttaler i en butik, jeg syntes de spillede super godt .. men det sagde jeg ikke noget om, men bad om at høre en seriøs konkurrent til dem, ekspedienten kom med et par B&W et eller andet som slet ikke kunne hamle op med Infinity .. men så blev jeg da så meget klogere og forsatte til næste butik.
Efter mange test endte det med at jeg købte et par Infinity kappa 6
Held og lykke med din søgen efter nye højttaler.
|
| Til top |
|
| |
second Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Christian J
Basmængde afhænger lidt af hvordan lytterummet er og om man generelt har rigeligt med forstærkerkraft. Man kan selvfølgelig
prøve med forskellige højtalere og prøve at finde en sæt som passser til sin smag. Men med min egen erfaring løser man sjælden
alle problemer med at opgradere til dyrere eller større højtaler - ofte bundfælder der sig bare andre problemer.
Som Arne S siger - prøv at bruge tiden og lytte til noget forskelligt. Man kan hurtigt blive overrasket ;)
Held og lykke med søgningen
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hørte en lektor 6 eller 8 i klubben og den lød altså bedre på den største af de 2 forstærker der blev brugt
tror den ene var en middel stor nad integrede og den anden cambridge nad havde bedre bas,
så det ikke lige meget hvilken forstærker man bruger.
Stille begge højtaler i et hjørne kan gi voldsom forøgelse af bassen og det koster ikke noget
Ulempen kan være mere upræcis,mudret bas
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad vil du smide af kroner til st sæt ny højtaler, syntes da helt klart du skal ud og lytte inden du bare købere det første sæt som lige kommer forbi..
hvad har du af anden udstyr.. hvilken pris ønsker du at smide efter et par ny højtaler
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
syntes disse gør det godt http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=286153
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Buchardt med standere de kan fås til under
10.000kr med standere, de mindste s200 koster 5000kr eller 6000kr pr sæt
|
| Til top |
|
| |
grønlænder Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 112
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god størrelse subwoofer kunne måske også gøre det?
Ellers er min erfaring med Dynaudio højttalere at de lyder markant større end de i virkeligheden er, måske også en mulighed?
Mvh Grønlænder
|
| Til top |
|
| |
ChristianJ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ikke fordi, jeg ikke har hørt andet end Dali. Selvfølgelig er der mange gode højttalere jeg slet ikke har hørt. Men jeg har hørt nok til at kunne sige, at Dali rammer meget godt plet i forhold til lydstilen, jeg er efter. Når Mentor'en så er så god lydkvalitet, kan jeg ikke forestille mig andet end at jeg bliver fuldstændig tilfreds.
Problemet er også lidt, at jeg ikke synes, der er særligt mange højttalere i mit prisleje og med store basenheder (ved godt størrelse ikke er lige med basmængde, men vil da tro det er en generelt regel) at finde i danmark. Har været i hifi klubben i odense, hvor jeg bor. AV connection. KT-radio, da de fandtes i Odense. Og været i et par hifi forretninger i København. Det eneste, jeg synes, lød helt vildt godt var en Elac og en Audiovector. Men der var ikke så meget bas i, som jeg vil have. De eneste, jeg kan se, er relevante er de Monitor Audio Silver 10 de har i AV Connection, men når Mentor har haft en lidt mere end dobbelt pris, kan jeg ikke forestille mig, jeg bedre kan lide dem. De kan i hvertfald ikke være meget bedre.
Men er der ikke nogen, der kan svare på de bestemte spørgsmål, jeg stiller?
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv audiocompagniet og wasagohifi i odense
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianJ skrev:
Nu er det ikke fordi, jeg ikke har hørt andet end Dali. Selvfølgelig er der mange gode højttalere jeg slet ikke har hørt. Men jeg har hørt nok til at kunne sige, at Dali rammer meget godt plet i forhold til lydstilen, jeg er efter. Når Mentor'en så er så god lydkvalitet, kan jeg ikke forestille mig andet end at jeg bliver fuldstændig tilfreds.
Problemet er også lidt, at jeg ikke synes, der er særligt mange højttalere i mit prisleje og med store basenheder (ved godt størrelse ikke er lige med basmængde, men vil da tro det er en generelt regel) at finde i danmark. Har været i hifi klubben i odense, hvor jeg bor. AV connection. KT-radio, da de fandtes i Odense. Og været i et par hifi forretninger i København. Det eneste, jeg synes, lød helt vildt godt var en Elac og en Audiovector. Men der var ikke så meget bas i, som jeg vil have. De eneste, jeg kan se, er relevante er de Monitor Audio Silver 10 de har i AV Connection, men når Mentor har haft en lidt mere end dobbelt pris, kan jeg ikke forestille mig, jeg bedre kan lide dem. De kan i hvertfald ikke være meget bedre.
Men er der ikke nogen, der kan svare på de bestemte spørgsmål, jeg stiller?
|
|
|
jeg har ikke hørt den dali du skriver om.. men syntes alle de dali højtaler,jeg har lagt øre til, har haft en ting til fælges, er deres kabinet er med til at spille bas, de er slet ikke døde nok. så er det jo lige det om man er til resonanser, som der kommer fra kabinettet eller man er til bas som komme fra enhederne.... inden du køber noget .. prøv lige at bank på siden af kabinettet, lyder det som en tom trækasse så dur det ikke, det syntes jeg alle dall´s højtaler lider under i den billige ende.. det er også dyrt at lave et ordenligt kabinet __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
ChristianJ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige tjekket igennem. Der var ikke noget relevant.
Men hvorfor stoler i ikke på, at Mentor 8 kommer til at tilfredsstille mig fuldt? Tror i, jeg kan finde noget betydeligt bedre inden for prisklassen?
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianJ skrev:
Har lige tjekket igennem. Der var ikke noget relevant.
Men hvorfor stoler i ikke på, at Mentor 8 kommer til at tilfredsstille mig fuldt? Tror i, jeg kan finde noget betydeligt bedre inden for prisklassen?
|
|
|
Ja, det eneste som du dybest set ikke har fået svar på endnu - men derimod har fået en masse udenoms-sniksnak - er dit spørgsmål.
Og jo, selvfølgelig får du mere i en Mentor 8, og endda en hel del mere. Fordelen på den er blandt andet kvaliteten på enhederne og men også
den tekniske kvalitet hele vejen igennem, og det kan høres. Mentor er mere dynamisk, mere velopløst og med meget mere hug i bunden
samtidig med at den både spiller dybere men også højere end dem, du har nu. Den spiller med mere autoritet og kommer ikke til at lyde
klemt/rodet når/hvis du presser dem lidt.
Der er ingen grund til at tvivle på om højttalerne der koster 6 gange så meget som et sæt Zensor 7 (godt og vel) ikke også spiller bedre og
dybere og sjovere.....for det gør de, ganske simpelt __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
ChristianJ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selvfølgelig ikke i tvivl om, at den må være en del bedre eller mere.
Og når du skriver: "med meget mere hug i bunden" og "og dybere og sjovere", mener du så mere bas eller hvad?
Ved godt, jeg fikserer meget på hvor meget bas, den har, men det er, som jeg skrev, at jeg ikke gider tage til den anden ende af landet og så ikke vil købe højttaleren alligevel.
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du til at trække dine højtaler med?
|
| Til top |
|
| |
ChristianJ Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2015 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD C 350
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 06:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej inden du køber noget som helst .. så skal du finde dig en forstærker som kan drive de højtaler du har.. den er ikke kraftig nok .. heller ikke til dem du spiller på nu.. det kan være det vil hjælpe dig med at få mere bas på....
du kan da godt købe ny højtaler .. men du får slet ikke det ud af det som man kan med den lille forstærker
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hér skal lille_smed så ha´ ret. Du er nødt til at ha´ dit forstærkerbagland i orden først. Alfa & omega er, at du har drivkraft nok, power nok, strøm nok. Når dette er opfyldt, har du grundlaget for at teste højttalere. Hvis forstærkeren er det "svage" led, vil du aldrig finde ud af, hvad din højttaler egentlig kan, og det vil gentage sig ved højttalerskift (med mindre du køber horn med 101dB følsomhed)  . Så første beslutning: Lån en større/kraftigere/bedre forstærker og prøv. Det ku´ jo være, at du endte med at være ganske tilfreds med de højttalere, du nu engang har  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Placering i lytte rummet afgør også en del. Du kan flytte dine højtaler op i et hjørne, eller bare tætter på en væg. Husk også at der er forskel på
lyden du får fra rum til rum.
|
| Til top |
|
| |
ChristianJ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2015 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak fordi i nævner det med forstærker. Det var jeg slet ikke bevidst om.
Men: gælder forstærkerens forskel også på lav og moderat volume? Ellers synes jeg ikke, det kan betale sig at skifte forstærker.
Og hvor mange watt er det optimale at komme op på, før man udnytter højttaleren godt?
|
| Til top |
|
| |