Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 13:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Arkivering af LPer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har en pæn stak klassiske plader.

Har sat dem alfabetisk op efter komponist.

Men ville egentlig hellere sætte den op efter udgiver. en del af dem er lækre amerikanske udgivelser og decca udgivelser... og selvfølgelig har jeg de samme symfonier i forskellige tryk.

Rent oversigtsmæssigt ville det være rart at have dem som de er nu, men som samler tiltaler det mig at jeg kan se hvad jeg har af hvilke udgivelser.

Er der en smart måde at gøre det på? Har det samme problem med klassiske cder, ville da gerne sætte dem op også efter udgivelse, men så tænker jeg at de også er en vigtig faktor, hvem dirigenten er og hvilket orkester denne dirigerer...

Burde nok egentlig holde mig til én god udgivelse af hvert... men nyder de forskelle der er på klassiske indspilninger.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Den smarteste måde er vel at være konsekvent i sin måde at inddele på

Har selv nogle tusinde klassiske titler, og de står i alfabetisk rækkefølge efter komponist, hvorefter jeg så har forsøgt yderligere underopdeling alt efter, om det er symfonier, klaverkoncerter, violinkoncerter, operaer etc. etc. Det er ikke altid, det er muligt at være helt konsekvent
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Nej det er netop der den glider for mig også...

Tror bare jeg lader det stå som det nu engang gør. Og så kan jeg tage det op til overvejelse igen når næste stak klassikere kommer ind af døren. Skraber alt decca til mig jeg kan finde, så på et tidspunkt må der være basis for at dele det rigtigt op.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg foretrækker helt klart efter komponist - for mig opstår problemet ved de plader der har to eller flere komponister Når det er sagt har jeg en
række Telefunken operetter, de står særskilt for sig selv, fordi de er en serie.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Ja, problemet med flere komponister på samme plade eller i samme sæt kender jeg også til. Her holder jeg mig så også til alfabetet. Så hvis sættet fx indeholder violinkoncerter af Bach, Haydn og Mozart, ja, så havner sættet under B (og i undergruppen violinkoncerter).
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Efter komponist Så kan man evt. Underopdele i genrer. Hvis flere komponister er på samme plade, tja genre eller efter den første komponist
efter alfabetet.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Min OCD siger også, sæt dem efter ryggens farve.... aarrgh. Tror jeg stiller dem bag en låge og laver mig et nummersystem og et opslagsværk.

Har faktisk leget med ideen om en database, hvor jeg kan søge efter komponist, orkester, dirigent årstal osv....

men sjovt nok får jeg ikke flere timer i døgnet til sådan nogen skøre ideer
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Husker I Nick Hornbys "High Fidelity", hvor hovedpersonen i (endnu) en af sine livskriser og i et forsøg på at få en mental orden til at (gen-) indfinde
sig sorterer sin enorme lp-samling i kronologisk orden efter anskaffelsestidspunkt

Idéen er hermed videregivet
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 23 Februar 2015 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok kunne jeg indtil for ganske få år siden huske hvor og hvordan hver enkel plade var købt.

Men da jeg så begyndte at opkøbe større stakke, så gik det fløjten.

Så den type sortering kan jeg ikke kaste mig ud i (heldigvis)

Men har sjovt nok i min bestræbelse på at finde hoved og hale i min klassiske musik, er jeg faldet over en stak delikate lut plader.

Passer perfekt til eksamens skrivning. Lut er det nye sort.
Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hvis der er flere komponister på samme plade, sætter jeg dem efter hvilket nummer, jeg bedst kan lide.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg startede med blot at sætte dem efter pladeselskabet. Men senere valgte jeg så bare efter komponisten ligegyldigt hvad det var for en koncert eller solo instrument.  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

I må have gang i Excel, så kan man på ½ sekund ændre sorteringen fra komponist i alfabetisk orden til sortering efter genre eller
pladeselskab. Jeg vil mene det er muligt at skrive 250 - 300 titler ind i timen, men så er det kun kunstner og albumtitel. Men man kan gøre
meget i excel, og det er altså meget lettere end access.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 24 Februar 2015 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan man sagtens gøre i Excel ... det var så bare ikke lige det, spørgsmålet gik på

Det er jo meget godt, at man med et par filtreringer kan ændre i sit regneark, men det hjælper ikke så meget på den fysiske opstilling, som
trådstarter spurgte til ...
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Lencofyn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidligere schmidt2

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Bornholm
Status: Offline
Indlæg: 705
Sendt: 25 Februar 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Tror jeg bliver nødt til at opstille efter pladeselskab. Der er for meget der overses når man har 10 forskellige indspilninger af den samme symfoni
stående.

Også lave et detaljeret excel ark med søge muligheder.

Har skrevet eksamens opgave uafbrudt de sidste 2 døgn, og har på den måde fået pløjet mig igennem rigtig meget musik.

Til top Vis Lencofyn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lencofyn
 
lander
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 13 Februar 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 74
Sendt: 25 Februar 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Njaaa, synes alfabet-struktur rækker meget, meget langt.

Hvis du har mange af samme værker, så kan du gå til dirigent (eller evt. solist/orkester, hvis det mere er dit fokus).

Kompilationer er bare umulige, men tag en dyb indånding ;-).
Til top Vis lander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lander
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes