| Forfatter |
|
ToTheMoon Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg lige har erhvervet mig en ny rega planar 3 pladespiller, ville jeg gerne have den til at spille bedst muligt. derfor ville jeg oprette denne tråd for at hører folk hvad i har af billige tweaks som kan gøres (næsten) gratis for at frembringe bedre lyd!
det skal lige siges at jeg på ingen måde har indstillet eller noget fra forrige sælger så alt hjælp og råd vil nådigst blive taget imod, da jeg ingen viden har på området
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske ikke så billigt, men skulle efter sigende løfte lyden betragteligt: Tangospinner...
__________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tothemoon.
Hvorfor ikke bare sætte op og justere ind som den er?
Du kan jo hen ad vejen altid tweake den, men husk, for at høre hvad en given tweak tilfører lyden, så lav kun en tweak ad gangen.
En tweak kan give en ændring du i første omgang syntes om, men dagen efter hælder du måske igen til lyden uden den sidste tweaks, så vend altid
tilbage til forrige opsæt efter nogle dage for at høre efter.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Et billigt tweak er, at sætte grammofonen oven på en lille cykelslange, så der ingen kontakt er imellem bord og grammofon.
|
| Til top |
|
| |
ToTheMoon Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
pt er jeg blot ude efter alle de råd jeg kan få angående korrekt opsætning af pladespilleren og dertil også de korrekte tweaks dertil, dvs alle dem der kan gøres gratis eller næsten ihverfald
men hvordan justere man sådan en pladespiller ind? Jeg tvivler på den står korrekt som den er nu nemlig
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
På hifi4all har Gige en speciel artikkel omk. justering (for nybegyndere).
Hvad mener du med korrekte tweaks?
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste - og billigste - "tweak" jeg har udført som ny-med-vinyl, er at sætte pladespilleren i vatter, det betyder meget.
Ellers kan du læse en del om opsætning af PU og tonearm på pladespilleren.dk. Mikkel har vidst også lavet nogle udmærkede vejledninger til alm. og
korrekt opsætning her på siden.
|
| Til top |
|
| |
dMITIj Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2014 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
At sætte pladespiller i vater er vel ikke et tweaks, men blot en betingelse for at maskinen fungerer efter hensigten.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
tweaks er det man efterfølgende udskifter, på den originale spiller, i håbet om bedre lyd. (fødderne,armboardet, plademåtte,osv)
Men pas på bare med at tweake pr. automatik, da lydkvaliteten sagtens kan bevæge sig den gale vej.
Hvad en spillere nyder godt af, er muligvis skidt for en anden.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger


Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt at olien i lejet kan forbedre lyden meget, har dog aldrig prøvet det..
Her er et eksempel på VDH TLF oil vs Rega original oil. Ellers skulle
afkoblingsfødder/dæmpemåtter have meget at sige iht. lyden, har selv eksperimenteret med SD skumfødder og antivibrations gummimåtte (købt i
bauhaus) hvor jeg nu benytter begge dele under min Systemdek pladespiller.. __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udskifte den med en Ældre Thorens
Undskyld kunne ikke dy mig...
Men tweaks på en sprit ny Rega 3  Tja, har du opgraderet den?
Måske bedre RIAA?
Måske bedre Pick up?
Hænger den på væggen?
Med venlig hilsen
Birger
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TotheMoon. Har du fundet en for dig brugbar opset/justerings-skabelon, ellers se her: Først finder du et brugbart underlag. Helst en væghylle (bærende væg) eller et meget tungt møbel (f.eks vitrineskab). Har du ikke det, så bare noget andet  . Først sætter du pladespilleren i vater. Læg et vaterpas henover pladetallerkenen (her dur ikke minilibeller), og skru på fødderne indtil pladespilleren står i vater. Jeg går ud fra, at der sidder arm på maskinen, hvis ikke, monter nu arm i rigtig afstand efter producents anbefaling. Nu kan du sætte pick-up på armen, følg farvekoden på wirene. (skal på nuværende tidspunkt bare sidde sådan cirka). Indstil pu-vægten til i området midt imellem pu-producents anbefaling. (er der anbefalet fra f.eks 1.5-1.8g, så stil ind på 1.65.). Læg nu en vinylplade på en stillestående pladetallerken. (ikke tændt) Sænk pu ned midt på pladen og visualiser med øjnene, at pu står plan med vinylplade. Det kan måske hjælpe at stille en legoklods eller andet i synsfeltet imellem dine øjne og pu. Du skal her se om pu/tonearms horisontale linje flugter med klodsens, ellers drej tonearm den ene eller anden vej. (azimuth) Nu bruger du på samme måde klodsen i synsfeltet mellem siden af pu og dine øjne, og hæver/sænker arm til den står plan med vinylplade. (vta) Når den er plan, hæver du armen 3mm. (brug her skydelære til at måle armens højde). Så skal du ligne pu med protractorens to punkter. (den skal passe med begge) Først tilpasser du pu til yderste punkt (rækkefølge ligegyldig) Tvist pu til den passer med linierne. (egentlig er det nålefanen der her skal passe med den på protractoren aftegnet vertikale streg i midten, men det er måske lettere at sigte efter pu-husets to sider og få dem til at passe, da nålefane kan være skæv og under alle omstændigheder flytter på sig under afspilning.) Så drejer du pladetallerkenen en lille smule og sammenligner pu med inderste punkt. hvis ikke det passer her, må du rykke pu frem eller tilbage på tonearmen indtil den passer med begge punkter. (kan godt lade sig gøre, selv om det virker uoverskueligt). Nu rejusterer du vægten, da pu sikkert nu sidder et andet sted en i begyndelsen. Så er det tid til antiscate-justering. Læg en vinylplade på og tænd så tallerkenen snurrer rundt. Sænk så pu ned på det glatte vinyl ved udløbsrillen. (inderst på pladen) Pu skal nu køre ud i samme tempo som udløbsrillen. Søger pu frem og falder i rillen foran pu, er der for lidt antiscate på. Bliver pu indhentet af rillen bag sig, er der for meget antiscate på. (dette er kun et udgangspunkt). Lyt nu på en plade. Og fintun overhang. ( balance,reneste mest mulig og største lyd) Det gøres ved at afsøge et meget lille område før eller efter det punkt pu rammer på pladen. (hvis ikke din tonearm har en "slæde" eller hvis ikke du nu "tør" røre pu, så kan du istedet hæve eller sænke vta med 1mm og på den måde afsøge området imellem. Gør det til en vane at fintune overhang som det sidste du foretager i hver justeringsrunde. Nu gennemgår du alle justeringsmulighederne forfra, men med ørernes hjælp, og på den måde kan du komme endnu mere præcist ind. Til sidst sætter du en plade med klassisk stryger-musik på. Forvrænger strygerne i højre kanal, er der for lidt antiscating. (manglende kontakt imellem pu og ydre rillevæg) Forvrænger violiner i venstre kanal, er der for meget antiscate. Nok om antiscate, mere har du ikke brug for at gøre. Hvis stadig der er forvrængning i lyden, skyldes det noget andet og må klares med anden justering. (jeg har hørt på anlæg, hvor lyden stod og faldt med antiscaten. Men bring dig ikke i den situation, da intet er mere svingende end en plades scating-kraft.) Hvis der er noget du ikke forstår så bare spørg. God arbejde mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Lencofyn Forum Bruger

Tidligere schmidt2
Bruger siden: 06 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 705
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Birger: en af de absolut kedeligste pladespillere at udføre tweaks på er min 301.... Udover plinten, som er en livs betingelse, spiller sådan fætter
bare lige ud af landevejen. Og det piner min indre tweaker.
Jeg skulle dog mene at rega, udfra hvad jeg har læst, tweakes på samme måde som Linn. Køb bedre af dit og bedre af dat og end ud med at have
købt top modellen i en planar 3 plinth.
Hvis man har lyst til at tweake er Thorens, Lenco, og lignende rigtig sjovt legetøj. Og man kan nå langt med diverse sære tweaks.
Så jeg vil tilslutte mig koret der siger, sæt den op efter Mikkel's udemærkede vejledning. Og lad dine ører guide dig mod det lydmæssige nirvana.
|
| Til top |
|
| |
lajst2 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 20 Marts 2015 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Rega RP3 med Exact PU. Den monteret på væghylde (vigtigt) og opgraderet med ekstern TT-PSU strømforsyning.
Den er udelukkende anskaffet, fordi jeg gerne vil kunne spille alle de gamle vinyler, jeg har stående. Nyt musik købes mest på CD, men jeg er blevet bidt af den gode lyd Rega'en giver. Skal sige, at Rega'en er valgt bl.a. på grund af den nemme tilgang uden behov for en masse opsætning og justering. Pickup'en er monteret af forhandleren, men jeg har selv justeret/kontrolleret nåletryk (digitalvægt) og antiskating.
Jeg har afprøvet en Ringmat plademåtte sammen med nogle Dome korkfødder og jeg må sige, at lyden får et væsentligt løft i forhold til den originale filtmåtte. Meget mere luft omkring stemmer og instrumenter. Lydbilledet bliver også mere præcist og dynamisk. Jeg vil ikke sige, at det er en billig tweak, men det er svært at gå tilbage, når først man har oplevet forskellen.
Har ikke prøvet andre plademåtter, så kan ikke sige om andre fabrikater kan samme trick.
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum


Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 21 Marts 2015 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har med succes tweaket en Rega P5 en del med produkter fra Groovetracer.
Se denne link: http://groovetracer.com/
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
ToTheMoon Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 24 Marts 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det  jeg har nu fået stillet alt korrekt ind og vasket pladerne da de havde stået på loftet i snart 20 år. Er der andre tweaks man kan gøre billigt som er et must-do når man har pladespiller ud over selvfølgelig at indstille korrekt?
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 21 April 2015 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil stærkt anbefale dig at kigge på den her.
http://www.amazon.co.uk/Michael-Fremers-Practical-Guide-Turn table/dp/B00ALB62WS/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1429598463&am p;sr=8-2&keywords=michael+fremer
Virkelig god dvd lavet af Michael Fremer som de fleste nok vil anerkende som vinyl mand nr 1 globalt. Viser tydeligt hvordan man sætter flere forskellige typer af lp afspillere op. Gælde både Pro-ject, Rega og VPI. Han har også en anden DVD men der her er klart den bedste. Brug de 250 DK du vil ikke fortryde det. Desuden er det meget svært at læse forkert når man ser det hele udført på video. Lidt nemmere når man læser diverse tips fra nettet som man forresten ikke engang ved om de kommer fra nogen som har nogen som helst ide om hvad de skriver.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger


Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 21 April 2015 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens Mortensen skrev:
Jeg har med succes tweaket en Rega P5 en del med produkter fra Groovetracer.
Se denne link: http://groovetracer.com/
Mvh
Jens |
|
|
Link fixet, og helt enig. Jeg har prøver Groovetracers kontravægt på en RB-300 arm, det var en god ting.
Har læst godt om sub-platteren også.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 21 April 2015 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ToTheMoon skrev:
Da jeg lige har erhvervet mig en ny rega planar 3 pladespiller, ville jeg gerne have den til at spille bedst muligt. derfor ville jeg
oprette denne tråd for at hører folk hvad i har af billige tweaks som kan gøres (næsten) gratis for at frembringe bedre lyd!
det skal lige siges at jeg på ingen måde har indstillet eller noget fra forrige sælger så alt hjælp og råd vil nådigst blive taget imod, da jeg ingen viden
har på området  |
|
|
Jeg kan se at du har fået en del svar....
Men overordnet skal du du have pladespilleren til at fungere efter hensigten. Når du, gennem lang tid, han lært lyden at kende kan du begynde at
eksperimentere med diverse tweaks.
Som det er nu, har du jo ingen reference at vurdere et eventuelt tweak ud fra..!!
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |