| Forfatter |
|
anamorphic Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Davs (orv, mit første indlæg)
Er der nogen der kan oplyse mig lidt mht. anamorfiske linser til 16:9
projektorer således at man får et 2.35:1 billede med fuld ydnyttelse af
projektorens opløsning? Jeg har kigget en del på google og avsforum.
Jeg tænker specifikt på køb af sådan en linse, og hvor mon man finder
sådan en fyr billigst/bedst? Helst i DK. Måske har nogen her på hifi4all
erfaringer med at bygge en selv...? Eller bare erfaringer som sådan
(hvad disse linser angår...).
Venlig hilsen
Mads
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ikke du kan bruge en anamorphisk linse til 16:9 projektorer. Anamorphiske linser er da vistnok beregnet til brug med 4:3 projektorer, hvor linsen netop sørger for at man kan udnytte hele 4:3 panelet til anamorphisk 16:9 kildemateriale (ingen sorte kanter). Der vil altid være sorte bjælker over og under billedet på film optaget i CinemaScope 2:35:1.
Tager jeg fejl må nogen lige rette mig.
VH Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja okay ;-) men det kan man så...altså bruge denne dersens linse til 16:9 projektorer (grunden til jeg jo spørger).
Ved 16:9'ere får man så 2.35:1 format...se selv på google, så ved du hvad jeg mener. Nogle bygger dem selv, andre køber dem (Panamorphic) - men de ser drøndyre ud.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kildematerialet - f.eks. en 16:9 anamorphisk DVD, hvor filmen er i 2:35:1 aspect ratio, bruger jo en del af opløsningen på de sorte bjælker over og under billedet.
Hvis disse bjælker skal undgås helt, bliver man vel nødt til at "zoome" ind på billedet og derefter sammenpresse billedarealet som er 2:35:1, til præcist 16:9 FØR det sendes til projektoren (16:9 native) hvor den ekstra anamorphiske linse udvider det til 2:35:1 uden sorte bjælker.
Det lyder som om man skal koble en HTPC'er på til at klare den opgave - desuden skal man tænke på, at den opløsning som fra kildematerialet bruges på de sorte bjælker ikke kan genvindes - dvs det modificerede 2:35:1 billede består ikke af f.eks. NTSC's 480 linier men en del mindre.
Det lyder som noget af et dyrt projekt, men ikke desto mindre spændende. Hvorvidt et sådan billede er bedre kvalitetsmæssigt ved jeg ærligt talt ikke.
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, så på en 2.35:1 anamorfisk DVD, bruger man opløsning på de sorte bjælker, forstår jeg ret? Det var da tosset og undrer mig.
Men alligevel, skulle det være tilfældet: hvis du ser på nettet så får man jo stadigvæk det lækre 2.35:1 billede helt til kant på et dertil indrettet 2.35:1 lærred, hvilket er mit mål. At man ikke får den fulde opløsning med er dog lidt træls, men en HTPC kan måske kompensere med et passende filter...?
Selve zoom'ingen kan man dog bare lade projektoren gøre (zoom-mode) - her behøves ingen HTPC.
Dyrt projekt? Men hvorfor? Det er "kun" en linse der skal til.
Kvaliteten skulle være rigtig god, bla. rapporterer man om øget lysstyrke, da alle pixlerne nu leverer lys, kun til billedet og ikke også til bjælker.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Originalbilledet fra en anamorphisk indspillet DVD, hvor aspect ratio'en på filmen er i 2.35:1 ser ca. sådan ud:
Billede 1

Når det bliver sendt til et 16:9 display og trukket i siderne, ser det således ud:
Billede 2

Det du gerne vil opnå på dit lærrede, er vel dette billede fra projektoren:
Billede 3

Hvilket vil medføre, at før det rammer den ekstra anamorphiske linse, ser det således ud:
Billede 4

Det er billede 4 som skal fødes til projektoren, medmindre der er en indstilling i projektoren som kan omdanne billede 1 til billede 4. Jeg kan ikke lige huske, om der er en sådan indstilling til rådighed, men vil da checke min egen HS10 næste gang jeg ser film på den.
Jeg ved ikke mht prislejet på sådanne linser, men objektivet i en projektor er et af de dyreste komponenter, hvis ikke det dyreste. Prøv at kigge her på det amerikanske AVforum: http://www.avsforum.com/avs-vb/ - jeg ved at der her også er folk som går op i netop anamorphiske linser til deres maskiner. Plus en masse information om alt vedr. hjemmebio.
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Thomas,
Jeg er meget taknemlig for dine indlæg, men som jeg nævner, har jeg allerede søgt en del på google og avsforum - og blevet meget klogere.
Jeg er sådanset med på, at man klikker på zoom på sin projektor (det gør folk i hvert fald) og sender det zoomede 16:9 billede igennem den anamorfiske linse der derved gør billedet smalt igen, så det bliver korrekt aspect ratio. Hvis du sætter zoom=on på din projektor vil du se det anamorphiske billede fra DVD'en blive "for højt".
Men hvordan kommer man videre: købe linse i DK/bygge selv...?
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Maj 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah - nu forstår jeg vistnok bedre hvad du mener. Jeg tror nok at det engelske udtryk for en sådan linse er panamorfisk, men jeg er ikke helt inde i detaljerne.
Tja...en sådan linse skal vel opfylde strenge kravspecifikationer for at kunne vise billedet uden forvrængninger. Jeg har læst på avs hvordan nogle har eksperimenteret - nogle mere heldige end andre. Det er bla. et kendt fænomen at billedet kan "bule" lidt i top og bund, hvis ikke linsen og projektoren er sat præcist op i forhold til hinanden. Skal man selv bygge sådan en linse, må man nok lede efter en manual på nettet, da det nok forudsætter en vis viden om teknik og optik. Glasset skal også være af en speciel type, da billedet ikke må genspejle sig tilbage ind i linsen. Jeg mener også at have læst at nogle specielle modeller af projektorer er svære at få til at passe sammen med en anamorfisk linse - hvilken projektor har du, hvis man må spørge? 
|
| Til top |
|
| |
anamorphic Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2004 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panamorph er et varemærke for nogle der sælger lige præcis de linser vi snakker om her - anamorfiske linser. Kig på www.panamorph.com.
Man kan selv bygge linserne, det er kompliceret og indvolverer glasflader med hulrum hvori man fylder væske for at kompensere for brydning i glasset. http://home.c2i.net/ahustvedt/ har bygget sådan en fætter. Måske er det til at gå til, når man først kommer igang.
Du har nu også læst på avsforum...ja hvis man ikke sætter linsen ordentligt op foran projektoren - så bliver billedet forvrænget mere end godt er...giver vel mening.
mvh/Mads
|
| Til top |
|
| |