| Forfatter |
|
mhn13 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej herinde
Er der nogen af jer, der har hørt Dali Mentor 6 op imod Rubicon 6? Jeg sidder med et sæt Zensor 5 der skal skiftes ud med noget lidt bedre, men jeg er selv lidt i tvivl om, hvorvidt Rubicon er merprisen værd? Designet på Rubicon er jeg vild med, og har også hørt dem, der var bare ikke lige et sæt Mentor 6 til at sammenligne med.
Så vidt jeg kan se, er Rubicon 6 en 4ohm højttaler, og Mentor 6 er en 6 ohm højttaler. Har jeg forstået det korrekt, at jo lavere ohm, jo nemmere er højttaleren at drive for mit system? Min receiver er en Pioneer vsx 921, så ikke den mest kraftige på markedet.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender intet til de Dali højttalere, men med hensyn til dit spørgsmål om Ohm, så har du IKKE forstået det korrekt
En 8 ohms højttaler er generelt lettere at drive end 6 og 4 ohm. En 6 ohms højttaler er lettere at drive end en 4 ohms osv. osv. Kort fortalt, jo højere omh, jo lettere en belastning for forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhn13 skrev:
| Har jeg forstået det korrekt, at jo lavere ohm, jo nemmere er højttaleren at drive for mit system? Min receiver er en Pioneer vsx 921, så ikke den mest kraftige på markedet. |
|
|
Det er lige omvendt. Jo lavere impedans (modstand) højttaleren har, jo mere strøm kræver den. Spørgsmålet er så om din Pioneer kan løfte den opgave. Det vigtige i sammenhængen er hvordan impedansforløbet på de respektive højttalere er. Bratte stigninger og tilsvarende dyk i impedansforløbet kan være afgørende for resultatet. Det kan en impedansmåling afsløre, suppleret med en praktisk lytteprøve.
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige omvendt , jo højre ohm des lettere er de at drive.
Dvs. at en højtaler på 8 ohm er lettere end en 4 ohms højtalere.
|
| Til top |
|
| |
mhn13 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for svarene, det tyder alt andet lige på, at jeg med et sæt Rubicon også skal have ny receiver. God lyd koster vist!!
|
| Til top |
|
| |
HenningL Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var fornylig til et Rubicon event i Hifi-Klubben, og hørte her Rubicon 2, 5 og 6.
Jeg gik derfra en lille smule skuffet. Især Rubicon 2 var en skuffelse for mig. Den mangler bånddiskanten, og det kan høres. Dertil
kommer at mellemtonen er alt for dominerende efter min mening. Rubicon 5 og 6 lød væsentlig mere helstøbt, men umiddelbart ikke
bedre end Mentor.
I nogle butikker er Mentor 6 lige nu på tilbud til 6500 kr, det er næsten halv pris i forhold til Rubicon 6. Jeg har selv Mentor 6 og er
glade for dem.
Lavere ohm er mere krævende, på den måde at de trækker mere strøm fra forstærkeren. Højere ohm er mindre krævende, da de
trækker mindre strøm.
Mvh
Henning
|
| Til top |
|
| |
mhn13 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Henning, altid dejligt med en der har hørt begge. Det ender nok med et sæt Mentor, jeg har ikke råd til både Rubicon OG ny receiver.
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hånden på hjertet, så kan din pioneer ikke få hverken Rubicon eller mentor til at yde det de kan....
|
| Til top |
|
| |
mhn13 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde det lidt på fornemmelsen, men jeg starter lige med højttalerne, og finder så en god Yamaha, Pioneer eller Denon receiver der kan trække dem. Jeg kigger lidt på en
Yamaha RX840 http://www.av-connection.dk/?ML=1386
Pioneer SC-1224 receiver http://www.av-connection.dk/?ML=1814
eller en Denon x3100 https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemmebiograf/hjemmebiorece iver/denon-avr-x3100w-surround-receiver/
Burde en af de tre ikke være tilstrækkeligt til en Mentor 6?
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
gå i klubben og hør den med flere forstærkere...
|
| Til top |
|
| |
mhn13 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh, bliver vist lidt svært at låne en Yamaha eller Pioneer fra en anden butik, for så at sætte til i Hifiklubben :)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mhn13 Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for forslagene, men jeg er ikke lige til brugt, jeg er blevet snydt en del gange, så jeg foretrækker nyt nu, op til ca.6000.
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at købe brugt er naturligvis en smags sag. Jeg startede også med altid at købe nyt ud fra devisen om at det må da altid være bedre end
gammelt brugt grej. Jeg er dog endt op med altid at købe brugt fordi du får utroligt meget grej for en brøk del af hvad nyt koster. Mit anlæg som du
kan se i i bunden af dette indlæg er næsten alt sammen købt brugt. Mine Dali Ikon 6mkii og min Yamaha Blu-ray er eneste undtagelser. Og jeg er
heldigvis ikke blevet snydt. Men jeg kræver også at se tingene i brug inden jeg køber.
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu med underskrift. Den mangler åbenbart i mit første indlæg. Så er det svært at henvise noget som ikke er der.
__________________ Træsider? - Ja tak
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
boyscoutdk skrev:
| Nu med underskrift. Den mangler åbenbart i mit første indlæg. Så er det svært at henvise noget som ikke er der. |
|
|
Boyscout, bare så du ikke ender i "suppedasen"  Har du læst de ændrede retningslinier omkring underskrift????
|
| Til top |
|
| |
boyscoutdk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2015 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
boyscoutdk skrev:
Nu med underskrift. Den mangler åbenbart i mit første indlæg. Så er det svært at henvise noget som ikke er
der. |
|
|
Boyscout, bare så du ikke ender i "suppedasen" Har du læst de ændrede retningslinier omkring underskrift???? |
|
|
Nej det har jeg så ikke..... Det vil lige gøre __________________ Træsider? - Ja tak
|
| Til top |
|
| |