| Forfatter |
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogle af jer som har erfaring med perforeret gipslofte.
Jeg står og er igang med at renoverer et gammelt hus, hvor jeg får eget lytte rum. Men det er vigtigt at rummet kommer til at
fremstå mere eller mindre som de andre.
Min tanke er at lave en forskalning på 50mm med mineraluld og så perforet gipsplader. Men er der nogle af jer som har erfaring
med disse plader og giver det noget?
Jeg ved godt at Rockfon og ligende nok vil gøre endnu mere, men da der kommer stukkant rundt i rummet og jeg gerne vil havde
det i samme stil som resten af huset, så er Rockfon og ligende bare ikke det rette.
Rummet er ca 3.8 x 4.1 x 2.8(nedsænket)
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4905
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pierre!
Det du nævner, vil opføre sig som en absorbent, og suge lyd ved en given frekvens... hvilken kan man beregne sig frem til, men det afhænger af arealet.
Men det er absolut bedre end ingenting. Jeg ville måske få rummet målt igennem først, da det ikke er sikkert, at hele loftet behøver indeholde disse perforerede plader.
Vær også opmærksom på, at refleksioner skal holdes i skak med diffusion fra møbler eller deciderede diffusorer 
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rockfon har lavet en ny type akustiklofter, som ligner almindelige gipsplader i finishen og skulle have samme performance som de kendte Rockfon plader.
Måske det var en mulighed?
Ellers er der flere af de andre producenter som laver akustikplader op til 120x240cm med en pæn hvid overflade, som ikke tiltrækker sig opmærksomhed.
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Mulan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 212
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.gyptone.dk/
Bruger den der hedder Big line6 i vores køkkenalrum, har virkelig gjort noget for efterklangen, i mine øre ALLE pengene værd, det det formål vi
skule bruge det til.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
skulle jeg lave sådan en rum.. ( det kommer når vi får solgt huset) vil jeg helt sikkert vælge Troldtekt. jeg vil heller over dæmpe rummet .. og sætte noget ind som kan give refleksioner man ønsker ..
jeg er over bevist om at, det er nemmer at sætte noget ind i rummet for at give refleksioner en skulle fjerne dem..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 05 Maj 2015 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pierre.
Som mulan tidligere nævnte, så findes der en del leverandører af akustik/gipsplader. De er lidt mere avancerede end bare en helmholtz resonator,
som Mikkel beskriver, da der også er dæmpemateriale på bagsiden, hvorfor de dæmper i et større frekvensområde. Vi har selv disse
(http://www.gyptone.dk/produkter/glatte+spartlede+lofter+-+g yptone+big/big+quattro+41), og de gør det god imo. Specs for alpha-værdien er
oplyst, som du kan sammenligne med andre produkter.
mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 07 Maj 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da vi købte huset fik vi beklædt hele loftet i køkken/alrum/stuen med 40mm akustikplader fra Parafon, og det virker fantastisk.
Der er så også en kæmpe lofts-overflade for rummet er over 80 kvm og der er loft til kip :)
Om man vælger Parafon, Ecophon, Rockfon, Gypton eller en anden fabrikant er efter min mening ikke så vigtigt. De fleste af produkterne minder meget om hinanden og performer ens.
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 23 Maj 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, i denne tråd. Og ville for et stykke tid siden have sendt et par billeder af min dæmpning.
Jeg har ikke lavet det i loftet men jeg tror effekten ville være den samme. Jeg har dog et lille projekt der nok bliver i loftet.
Mit lytte rum var 4 x 12 m. Det er nu blevet kortet ned til 5 x 4 m. En væg samt en rum deler står for forkortelsen.
Væggen ser således ud :
Den består af 16, plus det løse, 60x60cm, akustik gips, med 45mm rockwool bagved. På den anden side er der 3 lag gips.
Rumdeleren ser således ud :
Den består af 9 ,60x60cm, akustikgips. De 6 af dem med huller, de 3 andre med slidser, som på væggen.
Igen med 45mm rockwool, men kun 2 lag gips på den anden side.
Resultatet er et rum uden nogen egen lyd. Ikke som under dynen, men bare meget neutralt at lytte i.
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 23 Maj 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre, hvis du kommer med flere mål på de plader som du vil bruge (Hul størrelse, hul afstand og plade tykkelse), så kan vi lave nogle beregninger
på hvor i frekvensområdet de vil virke bedst, alt efter hvilken type og tykkelse isolering du ligger bagved.
Akustikpladerne som bliver nævnt er gode til samtale rum, men til desiderede lytterum er de nok ikke den mest optimale løsning, da deres største
effekt ligget omkring 500Hz, hvorefter effekten daler kraftigt ligemeget hvilken vej i frekvensområdet du går. Det vil sige at deres effekt er ret
begrænset i det område hvor flest lytterum har de største problemer, nemlig i de dybe toner. En perforeret plade som du selv nævner kan gøres
langt mere effektiv med andre typer isolering lagt bagved, og på den måde kan du skjule de store "bass traps" som kan være nødvendig for god
akustik i loftet, og så behandle mellemtone og diskant området på andre måder, da der skal meget mindre til at tæmme disse områder.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2015 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er faktisk godt igang med at lave loftet. Det bliver en sandwich konstruktion, hvor jeg starter med at sætte 95mm rockwool
imellem lægterne. Så er der en akustikdug som også er med til at holde rockwoolen på plads og så rockwoolen ikke drysser.
Dernæst er der sat en ny forskaldning så der er lidt hulrum mellem gipsen og rockwoolen og så tilsidst er de preferede gipsplader.
Jeg er ikke færdig endnu, da jeg mangler at sætte kant rundt om de preferede. Men det er tydeligt at høre forskel fra før og nu. Det
har gjort en hel del og når der så engang kommer lidt møbler, gardiner og gulvtæppe ind - Så skal det nok blive tæt på perfekt
Sal nok smide nogle billeder på et tidspunkt, så i kan se hvordan det er bygget op. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskaldning? Er det ikke noget som mænd får, når de kommer lidt op i alderen
(Det hedder "forskalling", min ven  )
Nu er du jo allerede gået i gang med projektet, men Troldtekt havde også været en mulighed - fx i versionen med isolering på bagsiden.
Æstetikken i perforerede gipsplader vs. Troldtekt er jo i høj grad en smagssag. Det er min erfaring, at det kan variere ganske meget i forhold til, hvordan det er udført og rummets dimensioner. Det vigtigste er jo, uanset valget af løsning, at du er tilfreds med akustikken og æstetikken.
Det bliver spændende at se nogle fotos
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Forskaldning? Er det ikke noget som mænd får, når de kommer lidt op i alderen
(Det hedder "forskalling", min ven )
Nu er du jo allerede gået i gang med projektet, men Troldtekt havde også været en mulighed - fx i versionen med isolering på
bagsiden.
Æstetikken i perforerede gipsplader vs. Troldtekt er jo i høj grad en smagssag. Det er min erfaring, at det kan variere ganske meget
i forhold til, hvordan det er udført og rummets dimensioner. Det vigtigste er jo, uanset valget af løsning, at du er tilfreds med
akustikken og æstetikken.
Det bliver spændende at se nogle fotos  |
|
|
Troldtekt var/er ikke en løsning for mig, da det er et gammelt hus fra 1909 med stuk loft i de andre tilstødende stuer. Så hele iden
har været at kunne lave et lytterum som ikke skilte sig for meget ud fra de andre. Der kommer stukkant i lytterummet også, så på
den måde vil det ligne de andre rum en smugle. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
95mm rockwool er også ganske godt. Kan du huske hvilken type rockwool det er?
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
| 95mm rockwool er også ganske godt. Kan du huske hvilken type rockwool det er? |
|
|
Det var noget som var beregnet til lyd/ akustik. Dets varme isolerende egenskaber er ikke så gode som andre rockwooltyper, men
det var godt til lyd. Kan ikke lige se hvad der står på indpakningen, da jeg har valgt at holde fri fra husbyggeriet idag og det er
200km fra lytterummet __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he fair nok, det er da også et stykke væk I bygger så :)
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2015 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager billede kvaliteten, men de er taget med mobilkamera
Sådan så loftet ud inden vi gik igang med det.
Så er forskallningen gået igang. 95mm Rockwool beregnet til akustik og en akustik dug som holder Rockwoolen på plads samt
forhindre den i at drysse.
Så kom der endnu en forskalling, for at give luft imellem akustikpladerne og Rockwooleen. Dette skulle yderlig forbedre deres
akustiske egenskaber. Da det er et nedsænket loft og jeg har brugt den akustikdug, så blev dampspærre droppet, da den ikke gør
noget godt for akustikpladernes performances.
Det endelige resultat.
Det har kostet ca 4000,- at lave, alt incl. Jeg var meget bekymret over dets performances samt om looket nu også blev som ønsket.
Et loft som passer til det gamle hus og ind i stilen.
Men må sige at alle mine bekymringer er skudt i smadre! Akustikken er så FANTASTISK i det rum og det ser hammer godt ud og
passer så flot ind i huset.
Nu glæder jeg mig bare til jeg engang får et setup som jeg kan sætte derind __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
I får lige et fra den anden ende også
 __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
| Sendt: 30 Maj 2015 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser rigtig godt ud !!
Du kan roligt glæde dig.
Og en ret billig opgradering.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 30 Maj 2015 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da samtykkende sige at det er en vældig god ide at dæmpe sit loft hvis det er muligt. For 10 år siden fik jeg i dette rum med loft til kip sat disse plader i. Fra den første lyd fra højttalerne i dette rum var jeg ikke i tvivl. Langt mere styr hele toneområdet med fraværet af ubehagelige flutter ekko har gjort dette lytterum særdeles godt sammenlignet med mit gamle. Et klap i hænderne kan hurtigt afgøre hvor meget flutter ekko et rum har. Jeg har siden klappet en del i hænderne hvilket er mere over min glæde af hele akustikken i mit lytterum som jeg tilskriver en stor del af til netop disse loftplader. Rummet ved siden af er en udestue med store vinduespartier og gulvfliser. Et sådan rum uden dæmpning kan have en virkelig ringe akustik. Dette rum har de samme loftplader og det har også en god akustik.

Undskyld at billedet er på hovedet. Kunne umiddelbart ikke redigere på min ipad.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2015 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jøka
Det ser sku også ud til at være et dejligt lytterum, med så højt til loftet og alle de skæve flader. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |