Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 07:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømstik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

hvor finder man nogle gode netstik de kan tage tykke kabler uden at det skal koste en formue,købte et stik hos hifi-Cabels til 199,-og det er da det rene haral skral ??????????????
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hvor tykke er de kabler du skal bruge??
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Du skal bare købe nogle, der ikke ligner HighEndBling, og så nyde at de fungerer efter hensigten, selv om de var billige

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

http://www.discosupport.dk/Kabler-stik-adapter-lydstik-multi stik%20/str_mstik/230v_euro_7/euro-7_han_stik

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Du skal bare købe nogle, der ikke ligner HighEndBling, og så nyde at de fungerer efter hensigten, selv om de var billige

Kan ik være mere enig

Når du aligevæld skal prøve noget med dine strøm kabler - så prøv og skifte den gruppe sikring der sidder i eltavlen, som forsyner dit anlæg - de 5
Kr kan tit være givet ganske godt ud

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 07 Maj 2015 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det er apparatstik - så er det tit noget knald, med en skrue som skal klemme på ledningen - der skal du lodde ledningerne på i stedet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:

Når du aligevæld skal prøve noget med dine strøm kabler - så prøv og skifte den gruppe sikring der sidder i eltavlen, som forsyner dit
anlæg - de 5 Kr kan tit være givet ganske godt ud

Så mangler du vel lige at fortælle hvad han skal skifte den til ?

Hvad kan han købe for 5 kr. som giver ham en bedre lyd ?
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Hvis det er apparatstik - så er det tit noget knald, med en skrue som skal klemme på ledningen - der skal du lodde
ledningerne på i stedet.

Kan du uddybe det ?

Jeg har arbejdet en del med forskellige former for elektronik, og jeg har da oplevet en del dårlige lodninger. Især ved kraftige materialer
og samlinger der udsættes for "bevægelse".

Og jeg har monteret en masse i industritavler og lign. hvor en sikker forbindelse er vigtig. Her bruger man klemme/skrue montage
fremfor lodning.

Det værste man kan gøre er dog at kombinere de to ting, selvom det ofte anbefales. Man må aldrig fortinne kabelender der skal
"skruemonteres".
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lovkrav, at ledninger til stærkstrøm klemmes eller skrues fast? Og ikke må loddes?
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Angående gruppe sikringen - så skifter du gruppe sikringen til en ny af samme type (hvis ikke det er en automat sikring). Så sidder der en 10A
sikring der - så skifter du den til en ny 10A sikring. Det samme kan man gøre med de sikringer, som eks sidder i forstærkeren - her er det
naturligvis vigtigt at benytte den samme type sikring, som sidder der i forvejen.

Li angående lodningen af apparatstikkene - så er den skrue samling der er i dem temmeligt træls at have med at gøre. Derfor er det tit bedre, at
lodde ledningen fast, direkte på terminalen i stedet for, at klemme den med skruen.

Jeg har også lært, at det med at lodde enden på en ledning, og så klemme den fast efterfølgende i en skruemontering er en no go - så det er derfor,
at ledningen skal loddes direkte på terminalen.

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt sådan et her i apparat-enden:

https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/sti kpropper-m-m/p/sort-apparatstik-hun-lige

-og det her til stikkontakten:

http://www.discosupport.dk/Kabler-stik-adapter-lydstik-multi stik%20/str_mstik/230v_dk-stik/dk_han_stik_kabel_sort

Begge har gods nok til at man med lidt snilde og et bor kan få op til 6 mm2 kabel sat i - uden at lodde!

Har også Wattgate og Supra men synes ikke de giver nogen forbedring og jeg nægter at betale de ublu priser som de såkaldte super-stik udbydes til.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

I den faste del af en installation (før sikkontakten), der vil man enten klemme eller skrue tingene sammen.
Men, de ledninger, som er efter stikkontakten er en anden historie - der er eks de prefabrikerede apparatkabler enten loddet crimpet.

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du er ude i noget med at skulle bore hullerne op - så vil jeg helt klart, af flere forskellige årsager, klart anbefale dig, at købe nogle stik, som er
beregnet til den kabel tykkelse. Hvis du borer hullet op - så bliver forskellen mellem hullet og skruen så stor, at skruen ikke vil klemme ledningen
ordentligt. Samtidigt, så svækker du konstruktionen/terminalen ved at gøre det - og det næste problem bliver så at få trækaflastningen til at
fungerer efter hensigten. Så det vil jeg bestem ikke anbefale dig at gøre - det kan nemt gå hend og blive farligt.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Du kunne prøve disse stik fra Valab, jeg har købt en del hos dem gennem tiden og det er kvalitet helt igennem.
Og jeg blæser på de fordomme der måtte være mht. til oprindelsesland, bare varen leverer den kvalitet jeg ønsker
og det gør Valab hver gang

pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8">http://www.ebay.c om/itm/Valab-Sun-Rhodium-Plated-Copper-Power-Cord-Shuko-Plug -
/281667328968?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Weezer skrev:
Hvis du er ude i noget med at skulle bore hullerne op - så vil jeg helt klart, af flere forskellige årsager, klart anbefale dig, at købe nogle stik, som er
beregnet til den kabel tykkelse. Hvis du borer hullet op - så bliver forskellen mellem hullet og skruen så stor, at skruen ikke vil klemme ledningen
ordentligt. Samtidigt, så svækker du konstruktionen/terminalen ved at gøre det - og det næste problem bliver så at få trækaflastningen til at
fungerer efter hensigten. Så det vil jeg bestem ikke anbefale dig at gøre - det kan nemt gå hend og blive farligt.

Uden at bore kan begge stik sagtens tage en 4 mm2 leder og der skal kun bores lidt for at 6 mm2 er muligt. Jeg kan stadig spænde skruerne hårdt uden problemer - men som udgangspunkt har du da ret i at det nok er bedst at lade være.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2015 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Du kunne prøve disse stik fra Valab, jeg har købt en del hos dem gennem tiden og det er kvalitet helt igennem.
Og jeg blæser på de fordomme der måtte være mht. til oprindelsesland, bare varen leverer den kvalitet jeg ønsker
og det gør Valab hver gang

pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8">http://www .ebay.c om/itm/Valab-Sun-Rhodium-Plated-Copper-Power-Cord-Shuko-Plug -
/281667328968?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8

De ser rigtig fine ud Ramma, men de fungerer garanteret ikke et hak bedre end dem, jeg har linket til ovenover. Udover det har du ret. Vintage Audio Labs fører generelt gode produkter, men helt alvorligt.... Rhodium pletterede stikben til stikkontakten??? Guld/Rhodium belagte stik gi´r mening, når man taler om svage signalstyrker, der kræver god kontakt, men med den gennemslagskraft der er i 230 Volt gi´r det (for mig i hvert fald) ingen mening

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
ramma skrev:
Du kunne prøve disse stik fra Valab, jeg har købt en del hos dem gennem tiden og det er kvalitet helt
igennem. Og jeg blæser på de fordomme der måtte være mht. til oprindelsesland, bare varen leverer den kvalitet jeg ønsker og det gør Valab
hver gang /281667328968?<br / target=" _blank?> pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8">http://www .ebay.c om/itm/Valab-Sun-Rhodium-
Plated-Copper-Power-Cord-Shuko-Plug - /281667328968?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4194ae5bc8
De ser rigtig fine ud
Ramma, men de fungerer garanteret ikke et hak bedre end dem, jeg har linket til ovenover. Udover det har du ret. Vintage Audio Labs fører
generelt gode produkter, men helt alvorligt.... Rhodium pletterede stikben til stikkontakten??? Guld/Rhodium belagte stik gi´r mening, når man
taler om svage signalstyrker, der kræver god kontakt, men med den gennemslagskraft der er i 230 Volt gi´r det (for mig i hvert fald) ingen
mening

Bemærk prisen for den kvalitet
Kontra plastikstik til en højere pris i DK, som trådstarter fik købt og ikke var tilfreds med.
Så er det vel ikke helt ufornuftigt, set i det lys, eller ?

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Er det ikke lovkrav, at ledninger til stærkstrøm klemmes eller skrues fast? Og ikke må loddes?

Jeg er temmelig sikker på at du har ret, Mikkel.
Jeg mener absolut at 230V ledninger _ikke_ må loddes, men skal holdes mekanisk fast, feks i en skrueterminal, crimpes
(feks tyller eller spadesko) eller tilsvarende.
Derudover må man ikke benytte enkeltkorede (solid core) til ikke-faste installationer, altså på stiksiden af stikkontakten.

Dette er naturligvis kun relevant hvis man er interesseret i at forsikringen dækker ved evt skade/brand eller lignende.

Fabriksmonterede 230 kabler er typisk støbte, og jeg ved ikke hvordan de holdes sammen indvendigt. Men de er givetvis
lovlige...

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Harald Skrald er muligvis det sted i verden, hvor den samlede værktøjskvalitet er mest ringe (ah, OK, har været i Kina og set værre ting), men der er dog også kvalitet i blandt.

Stikket, som jeg linker til, har jeg prøvet at træde på, køre over med ungernes sæbekassebil, ligesom det er blevet droppet fra 10-12 meters højde ... og det har holdt til det hele.

Eneste minus er den græsselige (haha) farve ...

http://www.harald-nyborg.dk/p4429/stikprop-slagfast-med-jord

Jeg mener at kunne huske, at jord-benet kan fjernes, hvis det ikke skal bruges.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010
Sendt: 08 Maj 2015 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

fint stik bortset fra at det ikke kan bruges til tykke kabler
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes