| Forfatter |
|
!-!Shake!-! Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har flere steder på nettet faldet over beskrivelser, af PC programmer som kan hjælpe en med at placere sine højtalere optimalt i rummet. Man
taster dimensionerne på rummet ind, samt andre faktorer, og så giver programmet et kvalificeret bud på en cirka placering. Således kan man
arbejde ud fra dette, når man vil placere sine højtalere.
De programmer jeg har kunnet finde dur ikke på en Windows 7 64bit pc, eller de koster noget. Så min forespørgsmål går på, om der findes noget
godt freeware som kan løse denne opgave? Og hvor kan det hentes? :)
Mvh
Martin
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes simulatorer som kan simulere en frekvensgang ud fra rummets dimensioner ja, men det er kun simulationer og med mindre der er en grund til at man ikke kan flytte rundt på højtalerne og eksperimenterer, så er der IMO ikke nogen god grund til at bruge sådan en simulator. Det er langt bedre at flytte rundt på højtaler/lytte position og så bruge ørene eller bedre endnu, måle sig frem.
Alternativt kan det være beregnere som kan udregne hvordan de stående bølger er i et rum med en given dimension. Dette kan være rigtig nyttigt når man skal lave et nyt lytterum, da man så kan bruge programmet til at udregne hvor de stående bølger er, og dermed vælge dimensioner til rummet hvor bølgerne er spredt og dermed er deres indflydelse ikke så pågående. Her er et link til sådan udregner, som er ret spændende fordi den også afspiller de problematiske frekvenser for dig: http://amroc.andymel.eu/amroc_andymel_eu_calculator.php
Men igen er der ikke så meget du kan bruge det til nu hvor du har et rum, og igen er faktiske målinger af rummet et meget bedre og mere præcist værktøj.
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tror jeg har hvad du søger. Jeg lavede for nogle år siden et regneark, hvor man kan indtast dimensionerne på sit lytterum (firkantet) - angive placering af højttalerne (basserne) og dig selv.
Herefter bliver forstærkningen i rummet i din lytteposition - basseret på stående bølger i alle 3 dimensioner (længde, bredde og højde) beregnet ud fra.
Det giver en OK indikation af hvad du kan prøve af muligheder.
det skal selvfølge tjekkes med ørerne ;O)
Hvis du sender en PM kan jeg sende det - det kører også i Windows 7
PS: håber jeg kan finde det.
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke Nørd kan finde regnearket, så har jeg det.
Det giver i hvert tilfælde et udgangspunkt at prøve ud fra, så synes, det har fungeret ok hos mig. Og så har det også passet ret præcist med de
målinger, jeg fik lavet på et tidspunkt, der viste en kæmpe forstærkning omkring 41 hz.
|
| Til top |
|
| |
!-!Shake!-! Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det link Morgenstjerne - der er nogle gode guldkorn på den hjemmeside :)
Software og udregninger kan selvfølgelig kun bruges til at finde et udgangspunkt - men det er også dejligt med et udgangspunkt, når man er ret
uvidende på feltet :)
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Programmet REW (Room EQ Wizard) har den funktion indbygget, og man kan endda ændrer på fladernes absorptionskoefficienter.
Det er ret brugbart, hvis man har en regulær formet stue.
__________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 10 August 2015 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da Hifi-Klubben havde Snell, havde Snell (Kevin Voecks) lavet et program til at stille højttalerne op, hvor man også indtaster sine mål på rummet. Mon ikke det kan bruges til stort set alle højttalere. Kan ikke huske navnet, men måske kan Hifi-Klubben huske det/finde det. Jeg mener det hed Cara og Leo i forkortet stand.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |