Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Små med god bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 August 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ca 50 watt denon mini reciver med nogen boston acoustics a23 og jamo subwoofer, spiller egentlig meget godt men mangler lidt bas og
lidt højere belastning fra mine fronthøjtaler så jeg bedre kan integrere dem med mine subwoofer eller helt undvære den

min 4-4.5 " bas minimum 50 watt belastning i 8 ohm eller højere i 4 ohm, max 20 cm i dybden og en god bas og behalig top.

F.eks synes jeg bassen fra system audios saxo 1 er rigtig god, især i forhold til størrelsen, men med mit set up bliver diskanten alt for øretrættende
og høj og desuden kan de ikke tåle så meget effekt trods det de er opgivet til 80 watt

Max pris brugt 500-1000kr pr sæt
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 August 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Prøv og gi´ disse et lyt, måske du kan låne og høre dem hjemme??? De har en rigtig dejlig lyd

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=294615

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

De er desvære alt for store

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Max størrelse op til 20cm i dybden og bredden, højden kan være op til 40-45 cm

http://www.hificlassic.ee/index.php?product_id=2472&group_id =17&page=98&action=show_product_details

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Kan ikke finde nogen specfikationer på den første men klipsch'en passer i størrelsen

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=295722&msg=1

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=295671

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det er, på grund af fysikkens love, svært at få vildt meget bas ud af en lille højttaler. De der Heybrook du linker til, ser
interessante ud.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

vil gerne vide lidt om dem så jeg ved om de er noget højtaler ala rogers ls3/5a,
de der meget små gamle bbc monitors som ikke har ret meget power med kun 82 db i følsomhed

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 August 2015 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej Gasolin

De sidste vil være fine.
Poler dem op - eller hvid folie omkring - så er du kørende

Kan ikke forstå det med for meget diskant i SA. Jeg har et sæt SA1105 til TV lyd - og de er godt afstemt.

Hilsen

Nørd
Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2015 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Der er Saxo 1 ligesom med dali zensor 1, der er for meget diskant og bliver hurtig øretrættende
ved høje lydstyrke (ikke så slemt med zensor 1), dog kan saxo 1 ikke tåle så meget effekt, har dog tit tænkt på dem trods diskanten og manglende power (max lydtryk) da bassen er god og et nyt sæt koster 1698kr så sættet burde kunne fås til under 1000kr da de er helt tilbage fra 2010

Har en denon dra-f109, high end strømkabel (strømfordeler med netstøjfilter fra valhalla technology) og van den hull cleawater samt optisk argon kabel fra min pc som har et bundkort med god lyd ifølge test, sa saxo 1 bliver bare for lys og påtrængende i toppen da jeg havde dem,
ved ikke om jeg kunne holde ud og have dem i 14 dage og om de nåede at blive spillet til men de blev hurtigt leveret tilbage til av connection.

Noget andet er at jeg tilfældigt ser et sæt Bang & Olufsen Beovox CX50 (tænker de da pæne), begyndte at læse lidt om dem og kiggede så efter CX100 og de ligger inden for mit budget som er under 1000kr pr sæt.

Nogen der kan fortælle om lydkarateristikken, er det bare et alm Din stik i højtaleren?

Finder en side med specifikationer og ser at følsomheden er meget lav, kan det virke passe den er så lav?

http://beophile.com/?page_id=1472

Hvorfor er de for en gang skyld billige på dba i forhold til en forhandler?

http://bbuy.dk/hojttalere/

Fik så den ide om jeg senere måske skulle købe en beomaster til at hænge på væggen ved siden af mit skrivebord pc, en beomaster er lidt stor med radio,båndoptager og cdafspiller men lækkert,
min nabo havde sådan et sæt, mener det var med cx50 eller cx100 i køkkenet og de højtaler der minder om en moderne curved stor pc skærm i stuen.

Der faktisk mange sæt til salg for 1000kr eller mindre med højtaler (dog ofte de små cx50)
så hvis jeg kan tilslutte min pc til en beomaster kunne det være et spændende opgradering,andet pc anlæg

Beomaster

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 August 2015 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

@gasolin - du er oppe mod naturlovene, når du ønsker dig kraftigere bas fra så små kabinetsmål. Det er målene som begrænser dine ønsker. Når du så med mellemrum alligevel gentager dine ønsker om at forbedre forholdene kan du måske bruge følgende ide.

Lav et par kabinetter i de mål du er nødt til at anvende. Kabinetter med udskiftelig frontplader, som kan tilpasses egnede enheder. En kasse egnede delefilterkomponenter og en varm loddekolde. Tin og værktøj.

Byg delefiltrene og monter dem udenfor kabinetterne. På den måde kan du lave om på din højttaler efter egen opskrift og tilpasse den lyden du finder rigtig til enhver tid. Dit ønske om balance i lydgengivelsen. Der er jo ikke meget ved konstant at lede efter højttalere som alligevel ikke kan være der hvor du ønsker dem.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2015 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Skal ikke hen og lave højtaler

De system audio 205 er lidt for dybe (har jeg fundet ud af) pga en skrå væg hvor dybden bliver mindre jo højere højtalerne er.

Selv om de ikke er perfekte så synes jeg bassen er helt okay fra system audio saxo 1 (de er små, dog større end dem jeg har 13 x 25 x 20 cm),
det samme med et sæt krk rookit 5 g3 (der dog er aktiv og for stor, men stadig god bund om end meget fyldig mellembas).

Det jeg har er nogen boston acoustics a23 (205 x 132 x 126mm, hififreaks, de er ved at udgå)
Med 3.5" bas, hvad max belastning er ved jeg ikke, 80-25.000hz,ca 86 db i følsomhed
(opgivet til 89 på bostons egen side)er de ikke de vildeste, har dog en subwoofer.

Mangler lidt kraftigere bund fra fronthøjtalerne og lidt højere belastning så de bedre kan tilpasses,
optimeres til min subwoofer(er helt tilfreds med diskanten,mellemtonen og
størrelsen er god fra min Boston A23) der vil selv en højtaler med 4.5" enhed og f.eks opgivet til 60hz gi lidt mere bas og sikkert også lidt højere
belastning.

Lavede boston en A24 havde det nok været perfekt, den større model a25 og er lidt for stor.
Det samme kan siges om f.eks saxo 1 havde den været lidt kraftigere (max belastning) vil den kunne bruges
hvis det ikke var fordi jeg har for påtrængende top med saxo 1

Det jeg søger er max 20 cm dybe højtaler som er 20-30 cm høje, måske op til 35 cm vil være ok,
4-4.5" bas eller større, minimum 50 watt belastning i 8ohm og bedre frekvensområde end 80-25.000hz
(til samligning går saxo 1 helt ned til 60hz og de har væsentligt mere bas end mine har
trods ca samme størrelse enhed) til max 1000kr sættet brugt.

Aschwarz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2015 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Det er altså ikke seriøst at forvente brugbar bas fra så små enheder. Du vil aldrig finde en højttaler der opfylder dine krav så læge membran arealet skal være så begrænset. Glem det.
Til top Vis Aschwarz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aschwarz

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2015 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
BertelB skrev:
Det er, på grund af fysikkens love, svært at få vildt meget bas ud af en lille højttaler. De der Heybrook du
linker til, ser
interessante ud.

vil gerne vide lidt om dem så jeg ved om de er noget højtaler ala rogers ls3/5a,
de der meget små gamle bbc monitors som ikke har ret meget power med kun 82 db i følsomhed

ls3/5a spiller ikke meget eller dyb bas
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2015 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

da de er nogen meget små gamle bbc monitors som ikke har ret meget power og heller ikke meget bas
og sådan nogen højtaler er jeg ikke interesseret i

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 August 2015 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt ti1000 til salg. Køb dem og så holder du din kæft 1800kr. Og det er kun pga den ene diskant har et meget lille og lettere tryk. Dette kan ikke høres men hifi nørder vil jo ikke købe dem fordi de mener de kan høre det. Lad mig fortælle dig noget, de kan ikke høre en skid du
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2015 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Aschwarz skrev:
Det er altså ikke seriøst at forvente brugbar bas fra så små enheder. Du vil aldrig finde en højttaler der opfylder dine krav så læge membran
arealet skal være så begrænset. Glem det.

Forstår det som om må du siger man skal have store cervin vega og andre gulv højtaler
med masser af basenheder eller bare en enkelt stor bas og at noget kompakt ikke kan have en god bas

Ved godt jeg skriver et sæt til 500-1000kr, et sæt ældre højtaler kan godt lyde lige så godt
eller bedre end nyere højtaler selv om ny prisen er forskelligt og de brugt koster det samme.

Hvad med Buchardt S200 de er rimelig kompakte,
ikke ultra kompakte som baghøjtaler i et surround anlæg, men alligevel kompakte, har de ikke en god bas trods det de er kompakte?

De går ned til 37hz har 3x5" enheder 86 db i følsomhed og 50-200watt (kunne godt lyde som nogen
system audio gulvhøjtaler)de er ihvertfald kompakte med god bas

Forlanger ikke det vilde men lidt mere bas og max lydtryk så jeg kan skrue lidt højere op for lyden
før der opstår forvrængning og så subwooferen kan tilpasses,justeres bedre med fronthøjtaleren og omvendt eller undværes.

Det jeg søger kunne være noget med en kombination af lyd,størrelse,kvalitet og brugt pris fra højtaler som
boston acoustics a20 serien,Q acoustics 2020i (selv 2010i er meget dyb i størrelsen),
dali zensor 1,Mission mx1,Monitor audio bx1,wharfedale diamond 220 og så videre.

Alle de højtaler har gode spec og koster under 1000kr pr stk som nye og burde ikke med nogen få år på bagen
koste mere end 1000kr pr sæt, så skal jeg bare have fundet ud af hvad der passer til mig,
behalig top, god bas den rigtige størrelse og som kan tåle 50 watt,
for selv om jeg har en kompakt reciver så har jeg alligevel ca 50 watt pr kanal i 8 ohm

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2015 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Disse højttalere, er lidt mere en 20cm i dybden, de er ca 22cm. Her får du fremragende bas ned til 70hz. Højttalerne, er Snell K2. Til tider kan man sagtens få fat i dem til 1000kr sæt. Men 1500kr/sæt, er nok det typiske.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Disse højttalere, er lidt mere en 20cm i dybden, de er ca 22cm. Her får du fremragende bas ned til 70hz. Højttalerne, er Snell
K2. Til tider kan man sagtens få fat i dem til 1000kr sæt. Men 1500kr/sæt, er nok det typiske.

De er desværre for høje 47 cm

Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 August 2015 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Paradigm Atom V7

link
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape