Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Acceptabelt drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 September 2015 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop bestilt ny Hegel forstærker med indbygget dac. Jeg har ingen cd-afspiller da jeg solgte min Primare for år tilbage grundet minimalt
brug af cd skiver, men jeg har en billigere Sony blu-ray afspiller stående. Er drevet i sådan en acceptabelt, eller er det helt håbløst?
Til top Vis Taurus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Taurus

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 September 2015 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Drevet har mere at sige, end de fleste tror, uden ordentlig læsning af skiven, kan selv den bedste DAC ikke redde det, tabte signal. Jeg vil sige alt efter, hvor mange skiver du har og hvor meget du benytter det, vil jeg lade afgøre det.

En del ældre, maskiner, har gode drev, til billige penge, uden at sige for meget da, det ikke er mit ekspert område.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 September 2015 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Det flotteste, mest rene coax ud digital signal får du ud af en gammel Pioneer DVD afspiller. Har aldrig haft et bedre drev end min DV-585. De er til at finde for en slik på "nettet". Goldmund brugte dem i deres mange $$ afspillere, så de kan altså et eller andet.

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2015 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg ved jo godt det ikke er optimalt og der findes masser af andre og mere kostbare drev der er meget bedre. Mit spørgsmål gik blot på om sådan en mindre Sony model er helt håbløst at bruge, og når det er cd-skiver der afspilles i et bluray drev

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2015 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Vi hører, men indtil du har afsløret modellen af din Sony, er der vel ingen, der har en jordisk chance for at svare på dit spørgsmål. Gav blot et bud på, hvad jeg ved, der virker hamrende godt. Sorry.... skal ikke ske igen

Gaffatape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 August 2015
Sendt: 02 September 2015 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Prøv nu at hør, jeg ved jo godt det ikke er optimalt og der findes masser af andre og mere kostbare drev der er meget bedre. Mit
spørgsmål gik blot
på om sådan en mindre Sony model er helt håbløst at bruge, og når det er cd-skiver der afspilles i et bluray drev

Nej det er slet ikke håbløst

Kørte en periode med en billig dvd som drev indtil jeg fik et prdentlig drev og træerne voksede ikke ind i himlen af at få et godt drev.

Der er forskel men der er andre ting der giver større forskelle som f.eks at rykke sine højttalere 20 cm.

Så jeg synes du skal prøve det og især afprøve forskellen fra den du allerede har til et dyrere drev inden du poster mange penge i det.
Til top Vis Gaffatape's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaffatape

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2015 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Taurus skrev:
Prøv nu at hør, jeg ved jo godt det ikke er optimalt og der findes masser af andre og mere kostbare drev der er meget bedre. Mit
spørgsmål gik blot
på om sådan en mindre Sony model er helt håbløst at bruge, og når det er cd-skiver der afspilles i et bluray drev

Hvis du ikke kan lide svaret der gives at der findesmange billige gode drev og du ikke engang har gidet at skrive model, så brug hellere pengene til
sol, det er omkring lige så optimalt.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2015 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Når jeg skriver billigere mente jeg en af dem man kan købe i Bilka, altså en basis model. Beklager meget jeg ikke lige oplyste det eksakte
modelnummer, som jeg iøvrigt ikke kan huske her og nu. Troede virkelig ikke det var nødvendigt for at få et nogenlunde svar på om en billig bluray
afspiller kunne levere noget der minder om et acceptabelt resultat med cd skiver og med en Hegel forstærker. Skal ikke ske igen!

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Lad os droppe fnidderet

Jeg ville skifte til et drev til mellem 500-1000 kr. brugt, vil jeg mene du kan få et. Phillips drev i en god solid maskine, kan jeg mindes der er blevet skrevet om i andre tråde. Marantz afspillere skulle også have  gode drev. Denon har også lavet fine modeller og Pioneer som der er nævnt, er der også tit gode drev i. Tit kan du finde en billig godt drev i dvd-afspillere og køre med coax kabel videre til din Hegel. Går ud fra den har sådan en indgang.

Teac laver også gode drev, koster nok lidt for meget, hvis det skal være billigt.

Hvis du kan finde fx- en  dvd-maskine, der er max. ca 10 år gammel, og ikke brugt alverdens, har du en afspiller i en del år frem, når du nu skriver du ikke benytter det så meget. Det er rart at have muligheden. Husk at undersøg om det er til at få drev. Sony har os lavet cd-afspillere med gode drev. Disse er tit ikke til at finde brugt. til en rimelig pris og visse, er det næsten umuligt at opstøve, da der er stor reft om disse afspillere. Husk at tjekke om den maskine, du finder læser disc'ene og om skuffen går godt gnidnings fri ind og ud.

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

JackD, det er ikke så meget drevets udformning, men det S/Pdif-signal, der kommer ud af maskinen. Det var grunden til, at jeg nævnte Pioneer. I en anden tråd (kan ikk´ lige finde den), har jeg lagt biller af det digitale signal fra diverse afspillere. Pioneer har et fuldstændig rent, 100% firkantet uden det mindste fnidder 1 volt pp ud på edn digitale udgang. Alle de andre (incl. Philips) ligner noget, der er skrevet med runer. Det kan altså høres, uanset hvilken DAC man smider det ind i.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Her var den

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=99413&K W=drev

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2015 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jeg købte sådan en dvd som Boydk nævner. Jeg skal ikke sige om jeg kan høre den store forskel på det og så min cd (PD75 fra Pioneer), men betjeningen er noget langsommelig i forhold til min cd. Den er længere tid om at læse skiven og starte afspilning. Kunne være sjovt at prøve om jeg kan høre forskel nu, har ændret på deling i filter og skiftet diskanter ud :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Er et som drev til en ekstern dac???? For de analoge outputs på Pioneer´en er ikke noget at skrive hjem om

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kørte direkte i dac på min pre (Rotel RC1570) :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
JackD, det er ikke så meget drevets udformning, men det S/Pdif-signal, der kommer ud af maskinen. Det var grunden til, at jeg nævnte Pioneer. I en anden tråd (kan ikk´ lige finde den), har jeg lagt biller af det digitale signal fra diverse afspillere. Pioneer har et fuldstændig rent, 100% firkantet uden det mindste fnidder 1 volt pp ud på edn digitale udgang. Alle de andre (incl. Philips) ligner noget, der er skrevet med runer. Det kan altså høres, uanset hvilken DAC man smider det ind i.

Dejligt, med mekanik der dur, uden det koster en alt for meget. Min Pioneer LX50 har en god DAC på analog udgangen. Jeg bruger dog HDMI i stedet, da min HDMI audio processor, gør et godt arbejde. Bruger den næsten aldrig, men engang imellem har jeg lånt SACD på biblioteket og DVD-Audio, så er det rart at have muligheden

M.v.h Jack

Min hjemmebio

Taurus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2015 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Der er to muligheder for mig. Enten bruger jeg den Sony bluray jeg har nu, eller også vil jeg købe en gammel cd-afspiller (Marantz, Rotel m.fl) som
bruger philips koder på fjernbetjeningen og dermed slå to fluer med ét smæk da jeg kan bruge min Hegel fjernbetjening som systemremote. Den
skulle også være Philips styret ifølge det jeg har læst, men da jeg endnu ikke har fået forstærkeren endnu, ved jeg ikke om det rent faktisk er de
eksakt samme koder.

I første omgang hælder jeg dog mest til at bruge min Sony, som der vel skulle være en god mulighed kan fungere hæderligt, og da jeg ikke unødigt
vil have for mange apparater stående

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes