Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Måle timer på pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2015 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Hej.

Var bare lidt træt af ikke helt præsist at vide hvornår der SKAL skiftes pickup.
Så jeg fik denne meget billige ide, vha brug af en cykel computer.

Da den sigma cykel computer jeg bruger intern tæller totalt tidsforbrug på op til 9999 timer, og på
trip op til 999 timer, er den ideel til formålet. Jeg har købt nogle supermagneter så den kan
trigges helt på til 1 cm fra pladetallerken.

Mvh Michael

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2015 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Javel ja.
Men når du når går så meget op i at vide PRÆCIS hvornår pickup'en skal skiftes, er det så ikke lidt træls at vide at du har
introduceret en ubalance i pladetallerkenens inertimoment?

Skaber den magnetiske påvirkning af tallerknen muligvis også en hastighedsændring når den passerer aftasteren?

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 September 2015 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok være mere nervøs for at magneten påvirkede pickuppen eller at batteriet løb ud, inden de 9999 timer
var gået.

Men ellers et cool project.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 September 2015 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg fristes til at nævne en titel af Shakespeare, nemlig "Much Ado About Nothing" ... eller citere en titel af Dire Straits "Why Worry" ...

For det første, hvorfra har du præcis viden om den forventede levetid på en given PU? Er det 800 timer, 1200 timer eller endnu flere timer? Og gælder den levetid uanset afspilningsbetingelserne - det kunne fx være, om lp'er er renset/ikke renset på en pladevaskemaskine, korrekt nåletryk, korrekt indstillingsgeometri m.v.

Jeg kører fx med en PU, der er ca. 15 år gammel og nok har rundet i hvert fald 2500 timer (en hurtig hovedregning i forhold til, at den benyttes mindst 3 timer ugentligt), og den lyder fortsat helt og aldeles fremragende.

Jeg tror, det er langt bedre at bruge ørerne. Når en PU begynder at lyde træt og livløs, så er den ved at være moden til udskiftning ... og det sker altså før den mister evnen til at spore ordentligt!

For det andet - og det er så i forhold til mit eget personlige set-up - så er det ingen god løsning, hvis man benytter løbeværker monteret med flere tonearme og disse tonearme så endda har udskiftelige armrør, så der alterneres imellem 5-6 PU'er ... det gør det noget besværligt at holde styr på

Men hvis det giver dig tryghed, så er det jo en ganske Storm P'sk opfindsomhed, du har lagt for dagen for at skabe den tryghed ... at jeg så mener, at der intet præcist kan siges om antallet af timer, førend en PU skal skiftes, ændrer ikke på din opfindsomhed.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 23 September 2015 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hvis du er usikker , brug et mikroskop, det fortæller sandheden om din nål´s tilstand

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 September 2015 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Nej, det gør ikke

Det er min klare opfattelse, at de fleste ikke aner, hvad der skal kigges efter, så almindelige misfarvninger tages ofte som et udtryk for nåleslid. Jeg
har set nåle, der så "grimme" ud, men lød og sporede glimrende, og så har jeg set rene og pæne nåle, der lød slidte og ikke kunne spore.

Med mindre der er tale om ekstremt slid er det faktisk en meget vanskelig opgave at se nåleslid i et mikroskop (jeg har haft adgang til et
eletronmikroskop via mit arbejde, og jeg har adskillige gange gloet uden at ane, hvad jeg egentlig skulle glo efter).

Nå, det er sikkert bare mig ... en ekspert ville sikkert tydeligt kunne se tegnene på nåleslid

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du ved hvilken nåleslibning der brugt til din nål , så ved du også hvordan den bør se ud, I et mikroskop. Hvis der er sort belægning på nålen så giv den tur med Magic Cleaner, så bliver den som ny igen

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Eksempel på slidt Shibata slibning I mikroskop.

Der er ikke så meget at tage fejl af, eller ?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nej, ikke det tilfælde. Men det er jo heller ikke en slidt nål, men en ødelagt nål

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Javel ja.
Men når du når går så meget op i at vide PRÆCIS hvornår pickup'en skal skiftes, er det så ikke lidt træls at vide at du har
introduceret en ubalance i pladetallerkenens inertimoment?

Skaber den magnetiske påvirkning af tallerknen muligvis også en hastighedsændring når den passerer aftasteren?

mvh

Præsten

Hvilken ikke sker på min 9.1 Kg micro seiki-RX2000 pladetallerken. Måske lettere ville være et problem.

BertelB skrev:
Jeg ville nok være mere nervøs for at magneten påvirkede pickuppen eller at batteriet løb ud, inden de 9999
timer
var gået.

Men ellers et cool project.

Selv om batteriet løber ud, sidder der en super caps i speedometeret, så det kan holde "strøm" i ca 1-2 måneder.
Nej der går intet igennem pickupen, den sidder så langt væk. Det var derfor at jeg ikke valgte trådløs.

Til top Vis michaelvv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelvv Besøg michaelvv's Websted

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Nej, ikke det tilfælde. Men det er jo heller ikke en slidt nål, men en ødelagt nål

Stoler du ikke på det du ser eller hører ?

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Og Ramma, misforstå mig nu ikke. Der er masser af situationer, hvor man ikke er i tvivl om, at man har med en slidt nål at gøre, som nok bør skiftes.
Men lige så mange situationer, hvor man kan være i tvivl. Det er som med alle mulige andre sliddele/mekaniske komponenter: De slides, men det er
bare ikke altid entydigt ud fra en mekanisk inspektion at afgøre, hvornår de ikke kan længere.

Og der er ørerne altså et meget udmærket redskab, når det drejer sig om PU'er.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2015 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu også, at spidsen ser brækket-af-ud, og ikke jævnt slidt.

I øvrigt mener jeg, at gummiophæng går til langt før diamanten får slidmærker.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Det var et Ortofon problem tilbage I tiden som jeg husker det , feks. MC 20 og MC 30 var kendt for det problem, de blev heldigvis byttet uden de store problemer

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Åbenbart er jeg en af de eneste i dette indlæg som har tid nok til at få spillet vinyl.

Kan godt se at 3 timer om ugen i min verden, ikke helt lige holder.

Jeg spiller nok omkring 20 timer vinyl om ugen. På en god dag som idag er det blevet til 4.5 timer indtil videre.

Jeg har aldrig prøvet at mit gummiophæng går før pickup'en.

Glemte aldrig en lokal historie om en HIGH-END gut med en 8000-10000 Kr pickup, som spillede 3-4000 Timer på hans pickup og
endte op med en ødelagt pladesamling. Okay han er nu gået over på CD'er så han græder nok ikke mere.   

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 September 2015 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da godt lide tanken, men efter hvad jeg kan forstå, så måler du på pladetallerken. Den kan jo sagtens dreje rundt, selv om pickuppen ikke
er på pladen. Så hvis man går i detaljer, så ved du kun hvor mange timer pladetallerken har drejet rundt, ikke hvor mange timer pickupen har
spillet. Dertil så må sliddet af pickuppen afhænge af mange ting, f.eks. nåletryk, pladens tilstand osv. Så det er svært at sige hvor lang tid en pickup
kan spille, før den er slidt. Det kan også være at en pickup skal skiftes, før selve diamanten er slidt - f.eks. pga. alder - som kan gøre at
gummiophænget er gået til. Så jeg vil også sige: Brug ørerne.

Hvis du absolut vil bruge den tid som pladetallerken kører, som en indikator for pickup sliddet, så kan du lave noget - uden magneter.
Lad spændingen til motoren trigge en transistor, som trigger dit speedometer.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

michaelvv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2015 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Jeg kan da godt lide tanken, men efter hvad jeg kan forstå, så måler du på pladetallerken. Den kan jo
sagtens dreje rundt, selv om pickuppen ikke
er på pladen.

Så får jeg bare skiftet pickup'en før tid.

canielsen skrev:
Så hvis man går i detaljer, så ved du kun hvor mange timer pladetallerken har drejet rundt, ikke hvor
mange timer pickupen har
spillet. Dertil så må sliddet af pickuppen afhænge af mange ting, f.eks. nåletryk, pladens tilstand osv. Så det er svært at sige
hvor lang tid en pickup
kan spille, før den er slidt.

Men som udgangspunkt kan jeg få den skiftet i tide.

canielsen skrev:
Det kan også være at en pickup skal skiftes, før selve diamanten er slidt - f.eks. pga. alder - som kan gøre at
gummiophænget er gået til.

Nej det vil aldrig ske hos mig da jeg bruger mit anlæg.

canielsen skrev:

Så jeg vil også sige: Brug ørerne.

Jeps og min tidsmåling.

canielsen skrev:

Hvis du absolut vil bruge den tid som pladetallerken kører, som en indikator for pickup sliddet, så kan du lave noget - uden
magneter.
Lad spændingen til motoren trigge en transistor, som trigger dit speedometer.

Kan ikke ligesom se ideen i dette. Som sagt der kommer ingen indstråling i pickupen. Mere bekymret for nabo'ens mobil telefon
går i.

Men tak for dine kommentar.

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 September 2015 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Michaelvv: ærligt talt, så danner dit sidste indlæg det indtryk hos mig, at du ved det hele bedst selv, og kan danne din mening helt udfra din egen opfattelse. Du behøver ingen input fra nogen. Jeg synes der er flere nedladende sætninger i dine kommentarer til canielsen. Uden grund, synes jeg.

Men, når jeg så læser dit første indlæg som trådstarter, så spørger du jo heller ikke om noget som helst, eller lægger op til at nogen skal kommentere din "opfindelse". Og det er jo for mig rart at vide, så fremover så læser jeg måske dine tråde, men deltager ikke. God aften.

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 September 2015 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Har også svært ved at se ideen i at vide det præcise tal for hvor mange timer pladetallerkenen har drejet rundt. Og også svært ved at se hvorfor du
vil vide det 'eksakte' antal timer din pickup har spillet hvis det svarer til det antal timer din tallerken har roteret. Hvorfor gå så meget op i tal. Lyt dog
istedet om du mener din pickup er slidt. Iøvrigt ved man nogenlunde hvor meget man egentlig hører vinyl og har derfor en ide om hvor mange timer
pickup'en har spillet. Efter hvor mange timer vil du så skifte din pickup? Hvordan vil du mene den er slidt? Ja, der er mange spørgsmål til dit roterende
og iøvrigt ganske kreative projekt.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 23 September 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Lad nu manden

Han er glad for sin støttepædagog ... eller er det cykolog

Vi har sikkert alle vores metoder til at determinere, hvornår tiden er inde til at skifte PU. Selv har jeg aldrig oplevet, at jeg har været træt af ikke præcis at vide, hvornår jeg skal skifte PU. Det har jeg nemlig aldrig været i tvivl om, selv om jeg ikke tæller timer.

Det eneste Michael ikke har forsøgt at give svar på, det er, hvordan han med sikkerhed kender levetiden - eller den forventede levetid - i timer på en given PU? Det er ikke mange producenter, der angiver et tal herfor. Og pointen med at tælle timer er vel, at den hverken skal køre for få eller for mange timer, eller hvad?

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes