Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Balanceret drift uden Thule forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
l1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Lige et spørgsmål ang Thule's Effekttrin PA250:
Efter sigende kan dette trin levere 5x100 w eller 2x250 w. Som jeg forstår det kræver det sidste dog at forforstærkeren er af samme fabrikat.. Er det rigtigt? Kan man ikke opnå det samme    uden brug af Thule's forforstærker?
Mvh Lars
Til top Vis l1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l1000

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens opnå det samme. Forskellen består i at du udnytter hele forstærkerens effekt fordelt på 2 kanaler når den kører balanceret, eller bare ren stereo uden undtagelse. Det kan du sagtens opnå med alle andre forforstærkere.

l1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Vil det sige at enhver forforstærker der kan køre balanceret vil kunne fremtrylle de 2x250 w? Eller har Thule været så snedige at lave et eller andet fikst trick der garanterer at kun deres egne produkter kan få effektdelen op på de 2xmange w...?

LarsLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej,

Forforstærkeren behøver skam ikke engang at være balanceret, PA250 har også ubalancerede 2-kanals inputs.

Når den stilles i 2-kanals mode, tager den automatisk signal fra stereo input bagpå, og den konfigureres til 2x250w. (uanset om forforstærkeren hedder Thule eller "Føtex plastic power 2004") Du skal bare vælge om det skal være XLR eller RCA input.

Når den stilles i surround mode, vælges surround input bagpå, og den konfigureres til 5x100w. Her er der kun RCA inputs.

Forskellen er, at når du bruger en af Thules surround preamps, sker skiftet automatisk via et data kabel, ved andre mærker, skal du skifte mode med en knap på fronten. Der er vist nok også noget med, at den kan skifte mode ved at checke om der kommer signal i center kanalens input, men det er jeg ikke helt sikker på hvordan fungerer.

Eneste fælde er, at der så vidt jeg ved ikke er noget surround mode der kan tage front signalet fra 2-kanals input, og center/surround fra 5-kanals input, så hvis du vil køre både stereo og surround skal din forforstærker, ligesom Thules, have seperate outputs for stereo og surround frontkanaler, ellers skal du køre med seperat stereoforforstærker og surroundprocessor. (eller skifte kablet over hver gang)

ok det sidste lyder lidt vrøvlet, jeg håber det er forståeligt.

Men altså: hvis du har signal tilsluttet 2-kanals input, og der kommer lyd ud af højttalerne, kører du med 2x250w.

Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
Til top Vis LarsLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsLP

l1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Også tak til dig for denne forklaring. Har talt med en hos tapeconnection der påstod at kun Thules balancerede model var en mulighed hvis man ønskede de 2x250 w som udg. effekt.. Til hans forsvar må det siges at han sagde "at det var han faktisk sikker på, at det forholdte sig sådan" Men nu tror jeg at jeg må ud og låne et par forforstærkere til at afprøve sammen med min PA250. Satser på at starte med Rotel's nye skud på stammen, RSP 1068, men den skal vel have lidt konkurrence af en af Thules egne... Er der andre gode forslag i denne prisklasse?
Mvh Lars

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

tjah.. rent design mæssigt ville jeg nok holde mig til thule, men du kan jo altid kigge på noget NAD (evt Silverline serien..)

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Sony TA-E90ES er også et godt bud. Men ja, hvorfor ikke fortsætte stilen og nappe en Thule - balanceret eller ej, så er der kræfter nok i 2-kanals drift.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes