LGrau skrev:
Hey, bliver næsten helt i tvivl.
Er vores aktive systemer så gode fordi de leverer dynamik ud over det sædvanlige pga at de er aktive, eller er det bare fordi de store systemer
har
det med at blive aktive fordi det er lettest?
Min tilgang var at lave et par 2 vejs aktive. Men efter at have hørt Flemmings hornsystem blev jeg klar over hvor meget et uanstrengt dynamisk
system betød.
Konsekvensen var at jeg fik købt nogle 15" prof Jbl enheder til sub for at aflaste systemet. Og fik øjnene op for at det største problem nok er
IMD
forvrængning(enhederne skal varetage for stort et område)
Nu er det blevet til et 4. Vejs system og overvejelsen går på om jeg lige skal have et par 15" til dunket mellem 70-120 Hz  |
|
|
Der er IMO flere ting som gør sig gældende.
Aktive systemer har ikke et effektslugende delefilter inden enhederne og det hjælper en hel del, var på virksomheds besøg hos dynanduio da de
lige var kommet med deres Xeo aktive højttalere, og han udtalte at man havde man 50w aktivt så svarede det til 4gang så maget effekt på et
sæt passive. Det er nu nok lidt af en overdrivelse der fremmer forståelsen, men der er ingen tvivl om at der går en del tabt i et passivt filter.
Det andet er at kvaliteten af det passive filter gør en kæmpe forskel, da de jo altid vil virke som en flaskehals mellem forstærker og enhed, og
kvalitet koster en del. Da jeg byggede mit sæt The Conductor for nogen år siden, var jeg oppe i et delefilter til 12000kr, det lød fantastisk, men
det er sygt mange penge og det er stadig passivt, med alle de unoder det bringer med sig.
Og så kan det være noget af en kæphest at få lavet et passivt filter hvor fase, impedans og frekvensgang rammer lige i plet, plus at man ikke
bare kan vælge enheder frit, da følsomhed osv. skal passe sammen.
Jeg har bygget højttalere i 23år og er blevet ret skrab til at lave filtre med målesystem og simulerings software, men det tager lang tid at lave et
ordentligt filter, 2vejs filtre tager efterhånden et par timer at at måle og simulere, der efter en del lyttetrimning, 3vejs tager 10 gange så lang tid,
og 4vejs er helt umuligt, da det kræver et måle lokale hvor man kan måle helt ned til 20hz, og så bliver filteret mellem sub og mellembas
ekstremt dyrt i kondensatorer og spoler.
Men du har bestemt fat i det når du siger at man får lavere forvrængning når man spreder det ud på et 3 eller 4vejs system, ingen tvivl om at det
at enhederne kun skal arbejde i snævert område forbedre tingene kraftigt. Og så er høj følsomhed bestemt også vær at gå efter, da du så
presser enhederne mindre og dermed ikke forvrænger så meget. 4 vejs er bestemt mit fortrukne, da det bare giver en hel del bedre
sammenhæng når mellembas i skal klare de samme store udsving som subben, og du aflaster mellemtonen i den øvre mellembas.
Om det er lettere kan man nok diskutere, det er helt klart lettere at man kan sidde med en pc mellem hænderne og trimme systemet mens man
lytter med nogen få tryk på en knap, og så uploade det i processoren i løbet at 2 sekunder, men som på passive systemer, så kommer man ikke
unden om at man skal have et kendskab til at lave filtre og vide hvad det er man gør, og så kommer man ikke uden om at der skal målesystem
til. Men der er enormt mange fordele og ting man kan som ikke kan lade sig gøre passivt. Tidskompensering er jo utroligt nemt på et aktivt
system, som normalt er næsten umuligt på et passivt uden at enhederne er forskudt i forhold til hinanden eller højttaleren hælder meget bagover.
Og så har man aktivt mulighed for at korrigere for unoderne i rummet, til en vis grænse, her bruger jeg XTZ roomanalyzer pro til målingerne.
Men generelt er højttalere et spørgsmål om kompromiser som konstruktøren må tage med.
Jeg selv kører 4vejs aktivt, omend det ikke er det endelige system endnu, og rummet ikke er akustisk færdigt endnu, så kører jeg pt med en
opgraderet udgave af min The Conductor, 1stk SB29RDC diskant, 1stk Scan Speak 15M mellemtone, Scan Speak 26W alu mellembas og 2stk
18sound 18LW1400 som er ved at blive bygget direkte ind i væggene sammen med deres 400liters kabinetter.
Subberne er de endelige, men der skal laves flere forsøg med den endelige højttaler der skal dække området mellem 60-20000hz, og en af
tingene er klart mere følsomhed om membran areal i dette område.
Effekt mæssigt kører jeg med 300w klasse a/b moduler fra Ground Sound til diskant og mellemtone, og 750W klasse H moduler til mellembas og
Sub, så der er bestemt et hørbart overskud i systemet.
Processoren er også fra Ground Sound, DCN28 som fungere som DSP/Pre/DAC.
Det blev en lidt lang smøre