Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 08:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Klub for aktive højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg synes det kunne være sjovt at dele erfaringer aktive systemer.

Er der evt andre som kunne være interesseret i at mødes for at få inspiration?



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 20 Oktober 2015 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej.
Kunne være ganske hyggeligt. Jeg tager gerne mine Xeo 4 under armen. Har haft lidt forskellige 2 vejs aktive højtalere. Blandet Elac 180, AVI 9.1T og
nu er jeg så endt med Dynaudio. Fortsætter helt sikkert i det aktive spor, måske med AVi igen eller Dynaudio X14A. Hvis pengene er til det, står
Arteluthe ret højt.

Har fulgt din byggetråd om et aktivt set up.

Vh. Andreas
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hej Tifo,

Kunne være spændende at få et lyt til dine Dynaudio.

Det behøver ikke at være en lokal sydjysk klub, jeg kører gerne langt for at høre nogle interessante anlæg :-)



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1712
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Det lyder da rigtigt spændende

Kan dog ikke tilbyde at medbringe mine Equilibrium højttalere - de vejer efterhånden 110 kg/side - men så kunne der være mulighed for besøg her i stedet

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Spændende med en tråd om aktive systemer.
Jeg kører selv aktivt og kommer bestemt ikke til at gå den anden vej igen i mit reference setup.
Som Aksa kører jeg ogå med Ground Sound, både som dcp/dre/dac og som effekt.
Mit er heller ikke rigtigt flytbart, da hvert subtårn vejer 141kg og højttalerne vejer 70kg og så lige 2gange 36kg effektblokke
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977
 
Mr.RC51
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

MWB1977 skrev:
Spændende med en tråd om aktive systemer.
Jeg kører selv aktivt og kommer bestemt ikke til at gå den anden vej igen i mit reference setup.
Som Aksa kører jeg ogå med Ground Sound, både som dcp/dre/dac og som effekt.
Mit er heller ikke rigtigt flytbart, da hvert subtårn vejer 141kg og højttalerne vejer 70kg og så lige 2gange 36kg effektblokke


Rigtige Sat/Sub systemer vejer over 600kg pr. kanal!
Til top Vis Mr.RC51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.RC51
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Tja.. Mine er heller ikke let at flytte, kender ikke vægten men sub'en sniger sig snildt over 100kg.
Det er vel egentlig også sjovest at høre højttalerne i lytterummene de er optimeret til.

Mr rc51 hvordan kommer du op på 600kg Per side? Er kasserne fyldt op med bly?

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke problemer med at flytte på mine. Men har heller ikke rigtig plads til hjemme besøg.
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo
 
syddk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 84
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Spændende... Jeg kan se at en del har "overvægtige" højttalere. Jeg går og overvejer et par Kii Audio Three. De vejer kun 15 kg...
Til top Vis syddk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syddk
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1248
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Lyder da fint :-) Du siger bare til omend der er lidt vej for os begge ;-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Tifo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 Februar 2010
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 21 Oktober 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

syddk skrev:
Spændende... Jeg kan se at en del har "overvægtige" højttalere. Jeg går og overvejer et par Kii Audio Three. De vejer kun 15 kg...


KII audio er også nogle jeg godt kunne tænke mig at høre..
Til top Vis Tifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tifo
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hey, bliver næsten helt i tvivl.

Er vores aktive systemer så gode fordi de leverer dynamik ud over det sædvanlige pga at de er aktive, eller er det bare fordi de store systemer har
det med at blive aktive fordi det er lettest?

Min tilgang var at lave et par 2 vejs aktive. Men efter at have hørt Flemmings hornsystem blev jeg klar over hvor meget et uanstrengt dynamisk
system betød.

Konsekvensen var at jeg fik købt nogle 15" prof Jbl enheder til sub for at aflaste systemet. Og fik øjnene op for at det største problem nok er IMD
forvrængning(enhederne skal varetage for stort et område)

Nu er det blevet til et 4. Vejs system og overvejelsen går på om jeg lige skal have et par 15" til dunket mellem 70-120 Hz

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
ChristianK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1160
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par aktive ATC SCM100A som jeg er fantastisk glad for. Har haft dem i 6 år efterhånden, og de bliver ved med at få mig til at smile hver
gang jeg giver den gas :)
Til top Vis ChristianK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianK
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

ChristianK skrev:
Jeg har et par aktive ATC SCM100A som jeg er fantastisk glad for. Har haft dem i 6 år efterhånden, og de bliver ved med at få
mig til at smile hver
gang jeg giver den gas :)


Lyder rigtigt spændende. ATC har ry for at lave de bedste mellemtoner på markedet.

Har overvejet at anskaffe deres 3" dome, men prisen er desværre lidt over mit budget, vil jo helst have 2 per side..

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline
Indlæg: 1740
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej,

Jeg synes det kunne være sjovt at dele erfaringer aktive systemer.

Er der evt andre som kunne være interesseret i at mødes for at få inspiration?



Hej LGrau...du fik jo budet her for lang tid siden, men hørte aldrig noget fra dig men at flytte mine hjemmebyg på total ca 640kg...er nok lidt for meget, har også flere sæt jeg kører aktivt....og har også pladsen.....hr Flemming Skov har været her en del gange...og kan hvis sige om det er værd at gå efter et lyt.... velkommen
Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Lyder spændende :-)
Kan desværre heller ikke lige flytte på mit, men ligger da gerne sofa og lænestol til rådighed for interesserede.

Kører med Minidsp og en række forskellige effektrin.
Kan ikke se mig køre med andet end aktivt på det primære setup :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

LGrau skrev:
Hej,

Jeg synes det kunne være sjovt at dele erfaringer aktive systemer.

Er der evt andre som kunne være interesseret i at mødes for at få inspiration?

Hej LGrau...du fik jo budet her for lang tid siden, men hørte aldrig noget fra dig men at flytte mine hjemmebyg på total ca 640kg...er
nok lidt for meget, har også flere sæt jeg kører aktivt....og har også pladsen.....hr Flemming Skov har været her en del gange...og kan hvis sige om
det er værd at gå efter et lyt.... velkommen


Ja jeg har ikke glemt dig, vil meget gerne komme forbi snarest muligt. Det er jo spændende sager du har.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hey, bliver næsten helt i tvivl.

Er vores aktive systemer så gode fordi de leverer dynamik ud over det sædvanlige pga at de er aktive, eller er det bare fordi de store systemer
har
det med at blive aktive fordi det er lettest?

Min tilgang var at lave et par 2 vejs aktive. Men efter at have hørt Flemmings hornsystem blev jeg klar over hvor meget et uanstrengt dynamisk
system betød.

Konsekvensen var at jeg fik købt nogle 15" prof Jbl enheder til sub for at aflaste systemet. Og fik øjnene op for at det største problem nok er
IMD
forvrængning(enhederne skal varetage for stort et område)

Nu er det blevet til et 4. Vejs system og overvejelsen går på om jeg lige skal have et par 15" til dunket mellem 70-120 Hz


Der er IMO flere ting som gør sig gældende.
Aktive systemer har ikke et effektslugende delefilter inden enhederne og det hjælper en hel del, var på virksomheds besøg hos dynanduio da de
lige var kommet med deres Xeo aktive højttalere, og han udtalte at man havde man 50w aktivt så svarede det til 4gang så maget effekt på et
sæt passive. Det er nu nok lidt af en overdrivelse der fremmer forståelsen, men der er ingen tvivl om at der går en del tabt i et passivt filter.

Det andet er at kvaliteten af det passive filter gør en kæmpe forskel, da de jo altid vil virke som en flaskehals mellem forstærker og enhed, og
kvalitet koster en del. Da jeg byggede mit sæt The Conductor for nogen år siden, var jeg oppe i et delefilter til 12000kr, det lød fantastisk, men
det er sygt mange penge og det er stadig passivt, med alle de unoder det bringer med sig.
Og så kan det være noget af en kæphest at få lavet et passivt filter hvor fase, impedans og frekvensgang rammer lige i plet, plus at man ikke
bare kan vælge enheder frit, da følsomhed osv. skal passe sammen.

Jeg har bygget højttalere i 23år og er blevet ret skrab til at lave filtre med målesystem og simulerings software, men det tager lang tid at lave et
ordentligt filter, 2vejs filtre tager efterhånden et par timer at at måle og simulere, der efter en del lyttetrimning, 3vejs tager 10 gange så lang tid,
og 4vejs er helt umuligt, da det kræver et måle lokale hvor man kan måle helt ned til 20hz, og så bliver filteret mellem sub og mellembas
ekstremt dyrt i kondensatorer og spoler.

Men du har bestemt fat i det når du siger at man får lavere forvrængning når man spreder det ud på et 3 eller 4vejs system, ingen tvivl om at det
at enhederne kun skal arbejde i snævert område forbedre tingene kraftigt. Og så er høj følsomhed bestemt også vær at gå efter, da du så
presser enhederne mindre og dermed ikke forvrænger så meget. 4 vejs er bestemt mit fortrukne, da det bare giver en hel del bedre
sammenhæng når mellembas i skal klare de samme store udsving som subben, og du aflaster mellemtonen i den øvre mellembas.

Om det er lettere kan man nok diskutere, det er helt klart lettere at man kan sidde med en pc mellem hænderne og trimme systemet mens man
lytter med nogen få tryk på en knap, og så uploade det i processoren i løbet at 2 sekunder, men som på passive systemer, så kommer man ikke
unden om at man skal have et kendskab til at lave filtre og vide hvad det er man gør, og så kommer man ikke uden om at der skal målesystem
til. Men der er enormt mange fordele og ting man kan som ikke kan lade sig gøre passivt. Tidskompensering er jo utroligt nemt på et aktivt
system, som normalt er næsten umuligt på et passivt uden at enhederne er forskudt i forhold til hinanden eller højttaleren hælder meget bagover.
Og så har man aktivt mulighed for at korrigere for unoderne i rummet, til en vis grænse, her bruger jeg XTZ roomanalyzer pro til målingerne.
Men generelt er højttalere et spørgsmål om kompromiser som konstruktøren må tage med.

Jeg selv kører 4vejs aktivt, omend det ikke er det endelige system endnu, og rummet ikke er akustisk færdigt endnu, så kører jeg pt med en
opgraderet udgave af min The Conductor, 1stk SB29RDC diskant, 1stk Scan Speak 15M mellemtone, Scan Speak 26W alu mellembas og 2stk
18sound 18LW1400 som er ved at blive bygget direkte ind i væggene sammen med deres 400liters kabinetter.
Subberne er de endelige, men der skal laves flere forsøg med den endelige højttaler der skal dække området mellem 60-20000hz, og en af
tingene er klart mere følsomhed om membran areal i dette område.
Effekt mæssigt kører jeg med 300w klasse a/b moduler fra Ground Sound til diskant og mellemtone, og 750W klasse H moduler til mellembas og
Sub, så der er bestemt et hørbart overskud i systemet.
Processoren er også fra Ground Sound, DCN28 som fungere som DSP/Pre/DAC.

Det blev en lidt lang smøre
Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977
 
Mr.RC51
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2009
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Tja.. Mine er heller ikke let at flytte, kender ikke vægten men sub'en sniger sig snildt over 100kg.
Det er vel egentlig også sjovest at høre højttalerne i lytterummene de er optimeret til.

Mr rc51 hvordan kommer du op på 600kg Per side? Er kasserne fyldt op med bly?
Til top Vis Mr.RC51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.RC51
 
MWB1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20
Sendt: 22 Oktober 2015 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Til top Vis MWB1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MWB1977
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes