Tjah, Peerless laver en serie med bl.a. en 12" beregnet til ret kompakte bokse, med tilhørende slave-enhed. Enheden hedder:
308 SWR 51 147 NX ALP 4L XLS 8/5 ohm - Order ID: 830500
Én enhed i en 30 liters boks, afstemt til 35Hz vil gå ned til ~35Hz. Benyttes to i samme boks anvendes 60 liter, osse afstemt til 35Hz. Men det ville være oplagt at bruge to bokse, synes jeg. Peerless har osse en anden enhed
315 SWR 39 134 PPX AL 4L 8 ohm - Order ID: 831857
Osse 12", men kræver betydeligt større boks. I en lukket boks på 100 liter opnås ~37Hz. Ønskes den anvendt i refleks, er den nok bedst i en STOR boks, over 200 liter. Ønskes to anvendt, begynder der at kræves godt med plads! Til gengæld er denne enhed billigere.
Begge ovenstående enheder skulle fuldt ud være i stand til at klare et rum på 30 m2. De kan osse equalises elektronisk, så de går dybere ned. I tilfældet med refleksbokse er man så nødt til at ændre afstemningen ('tuningen') af boksen for at få det til at funge ordentligt.
Det bringer os til næste spørgsmål, delefilter. I de specielle subforstærkere man kan købe til indbygning i selvbygger-bokse er der indbygget både elektronisk delefilter og mulighed for frekvenskompensation/equalising. Så her har de en klar fordel. Vil du bruge andre amps, såsom zappulse, må du anskaffe elektronikken til filtrering og eventuel equalising separat. Her kommer du nok til at konsultere andre herinde, men jeg tror bestemt at det er muligt. For øvrigt, mht. filter: kører du kun surround, og/eller musik via surround amp, vil de indbyggede digitale filtre i denne sørge for delingen mellem subben og satelitterne - her behøver du ikke tænke på egne filtre til dit system
.
Nu har jeg nævnt Peerless enhederne - dem kender jeg bedst, og de er til at få fat i og prismæssigt til at tale med. Men der findes selvfølgelig andre. Jeg synes blot at det er svært at finde større enheder (fra 12" og op), der kan fungere rimelig til subbrug i bare nogenlunde 'små' kasser
. Men andre herinde kan måske anvise nogen?
I parentes bemærket har jeg for nylig bygget to bandpass subs til min fætter og 'maj sæl'. De var netop lavet med henblik på at kunne gå dybt uden kompensation (der skulle genanvendes gamle effektforstærkere) i forbindelse med surroundbrug. Jeg anvendte 10" enheder i bokse på totalt 80 liter netto, nedre grænse blev 28Hz, øvre 75Hz. Det kunne da være et alternativ. Link til tråd om denne sub her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7670&KW =mollecon