Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 15:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bedste 12"sub til surround (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

hvilken 12" sub syns i er den bedste til surround evt 2 styks i samme kasse?? gerne en som ik koster en milliard/million... går og sysler lidt med et par ide'er..

ka man bruge en zappulse eller anden diy forstærker til at føde subben???
Til top Vis wuffer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wuffer

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Maj 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Det er et noget generelt spørgsmål, Wuffer. Hvor stor må boksen være, hvad er din rum-størrelse, hvor meget effekt vil du trække 'dyret' med? Og jo, en selvbyg amp ville da være oplagt til projektet, synes jeg . Og mange herinde er glade for zappulse...
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

lige nu har jeg et rum på ca 20kvm men leder efter lejlighed så det er nok omkring 30kvm den ska spille op plus minus.... effekten blir så 200watt plus minus hvis jeg tager zappulse... den ska helst ik være så stor men nu ser vi hva der sker  heldighvis mig der har det sidste ord at sku ha sagt med tærten om anlæg

hva med delefilter dertil?? det er jeg slet ik inde i

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 04:17 | IP-adresse registreret  

Tjah, Peerless laver en serie med bl.a. en 12" beregnet til ret kompakte bokse, med tilhørende slave-enhed. Enheden hedder:

308 SWR 51 147 NX ALP 4L XLS 8/5 ohm  -  Order ID: 830500

Én enhed i en 30 liters boks, afstemt til 35Hz vil gå ned til ~35Hz. Benyttes to i samme boks anvendes 60 liter, osse afstemt til 35Hz. Men det ville være oplagt at bruge to bokse, synes jeg. Peerless har osse en anden enhed

315 SWR 39 134 PPX AL 4L 8 ohm  -  Order ID: 831857

Osse 12", men kræver betydeligt større boks. I en lukket boks på 100 liter opnås ~37Hz. Ønskes den anvendt i refleks, er den nok bedst i en STOR boks, over 200 liter. Ønskes to anvendt, begynder der at kræves godt med plads! Til gengæld er denne enhed billigere.

Begge ovenstående enheder skulle fuldt ud være i stand til at klare et rum på 30 m2. De kan osse equalises elektronisk, så de går dybere ned. I tilfældet med refleksbokse er man så nødt til at ændre afstemningen ('tuningen') af boksen for at få det til at funge ordentligt.

Det bringer os til næste spørgsmål, delefilter. I de specielle subforstærkere man kan købe til indbygning i selvbygger-bokse er der indbygget både elektronisk delefilter og mulighed for frekvenskompensation/equalising. Så her har de en klar fordel. Vil du bruge andre amps, såsom zappulse, må du anskaffe elektronikken til filtrering og eventuel equalising separat. Her kommer du nok til at konsultere andre herinde, men jeg tror bestemt at det er muligt. For øvrigt, mht. filter: kører du kun surround, og/eller musik via surround amp, vil de indbyggede digitale filtre i denne sørge for delingen mellem subben og satelitterne - her behøver du ikke tænke på egne filtre til dit system .

Nu har jeg nævnt Peerless enhederne - dem kender jeg bedst, og de er til at få fat i og prismæssigt til at tale med. Men der findes selvfølgelig andre. Jeg synes blot at det er svært at finde større enheder (fra 12" og op), der kan fungere rimelig til subbrug i bare nogenlunde 'små' kasser . Men andre herinde kan måske anvise nogen?

I parentes bemærket har jeg for nylig bygget to bandpass subs til min fætter og 'maj sæl'. De var netop lavet med henblik på at kunne gå dybt uden kompensation (der skulle genanvendes gamle effektforstærkere) i forbindelse med surroundbrug. Jeg anvendte 10" enheder i bokse på totalt 80 liter netto, nedre grænse blev 28Hz, øvre 75Hz. Det kunne da være et alternativ. Link til tråd om denne sub her:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7670&KW =mollecon

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

takker for det lyder jo vældigt fint med de 2 enheder... hvis man nu tager den 315 evt 2 hvor stor blir den kasse så?? det ka jeg dog ik lige regne ud og hvordan ska enhederne sidde??? der er jo så mange muligheder.. de ska kun bruges til surround brug.. regner med på et tidspunkt at sku ha en surround forstærker... og hvordan er det lige man regner det ud med liter og mål... ka slet ik huske sådan noget fra skolen 

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at du skal kigge på XLS 10 eller 12" med 2 slaver.

Her får du et kabinet på 20-30l som går ned til 20-25Hz med en 6dB Gainer.

Prisen er ca. 2-2500kr for enhederne, og dertil kommer delefilter og effektforstærker.

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/wo_xls.htm

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Jeg syntes at du skal kigge på XLS 10 eller 12" med 2 slaver.

Her får du et kabinet på 20-30l som går ned til 20-25Hz med en 6dB Gainer.

Prisen er ca. 2-2500kr for enhederne, og dertil kommer delefilter og effektforstærker.

http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/wo_xls.htm

er de så meget bedre de der xls enheder??? hvor stort et kabinet blir det så i mål?? ka altså ik huske hvordan man regner det ud

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Det er sådan set ret enkelt, Wuffer. Bruger du to enheder, skal du bruge den dobbelte størrelse kasse. I tilfældet med Peerless 12" 315 SWR som jeg henviser til, vil jeg mene at den mindst akceptable lukkede boks til to enheder vil være på 200 liter. Et sådant kabinet kunne f.eks. have YDRE mål 80 X 75 X 40 cm. Så ville der osse være plads til afstivninger osv i boksen. Men, som sagt, en stor kasse .

Enhederne skal placeres ved siden af hinanden, lodret el. vandret (betyder ikke så meget i den dybe bas).

XLS enhedernes fordel er først og fremmest at de klarer sig med en noget mindre boks. De har større magneter og svingspolesystemer (hvilket osse forklarer deres højere pris), men er ikke som sådan, 'bedre' til formålet.

En 60 liter boks til to XLS 12" kunne have målene: 53 X 45 X 37 cm - man kunne osse lave en simpel kube på ~45cm på hver led (igen, ydre mål!).

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Maj 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Min 3 x 10" XLS kasse er på 30x30x30cm Ydre mål. Den lyder rigtig godt, og så fylder den intet.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

wuffer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

takker for det... så må jeg hjem og tegne lidt bare træls jeg ik lige har autocad til linux... havde været nemmere.. 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes