Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 12:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Talk3 bi-wire? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2015 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen. Jeg går og overvejer at prøve Talk 3 højttalerkablet, er der nogle der ved om det kan fåes i en bi-wire version? det kan jeg
nemlig ikke finde noget info om. Jeg vil gerne bi-wire mine Dali Evidence 870 for at slippe for den tynde bøjle der forbinder terminalerne.
Kan man evt lave en jumper af Talk3 kablet, hvis ikke man kan få en bi-wire version eller er det helt ude i skoven?
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 December 2015 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan du det. Det sælges ikke mig bekendt som biwire, men du kan lægge det dobbelt, du kan lave jumper af det....
Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014
Lokalitet: Øerne
Sendt: 13 December 2015 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

henrik141 skrev:
Hej allesammen. Jeg går og overvejer at prøve Talk 3 højttalerkablet, er der nogle der ved om det kan fåes i en bi-wire version? det kan jeg
nemlig ikke finde noget info om. Jeg vil gerne bi-wire mine Dali Evidence 870 for at slippe for den tynde bøjle der forbinder terminalerne.
Kan man evt lave en jumper af Talk3 kablet, hvis ikke man kan få en bi-wire version eller er det helt ude i skoven?

Bi-wire er "ude i skoven" mest til fordel for producenterne da de sælger det dobbelte

Du kan med stor fordel udskifte de tynde bøjler med lidt "jumper" kabel med eller uden terminering, jeg har noget Linn K20 liggende som du må få 10-20 cm af, det er vistnok samme kabel som Cable Talk

Du kan også få termineret dit nye kabel efter "F" metoden dvs 2 bananstik loddes direkte på kablet flere steder med korrekt afstand ift stikkene på højtalerne - dette er den bedste løsning i min verden
Til top Vis BLund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BLund

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 December 2015 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Talk 3

De fås billigt hos Custom Cable, ca 36 kr

hos hifinstore koster de 59kr

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 December 2015 kl. 06:33 | IP-adresse registreret  

BLund - du kan have ret i din forklaring om at sælgere og producenter af kabler bruger biwiring som ide til at sælge den dobbelte mængde kabel. Men der er en dybere årsag til at anvende fremgangsmåden.

En højttalerenhed - basenheder i særdeleshed – er den aktive del af en seriøs forklaring. En højttalerenhed er ikke, som man skulle tro, et passivt element. Basenhedens relativt tunge membran, luftmassen i kabinettet og rummets akustiske påvirkning af den gør, at den sender uønskede spændinger tilbage i systemet. Den optræder som en mikrofon. Luftmassen og membranens vægt gør at den ikke følger forstærkerens signal fuldstændig, men stritter imod. Deraf kommer de uønskede signaler.

Disse uønskede signaler møder delefilteret og den korte vej ud til de øvrige enheder som reagerer på dem. Et uønsket signal er lig med forvrængning. Kan vi blive enige om, at forvrængning er uønsket, skal vi finde en måde at fjerne den. Den mest effektive måde er at anvende et elektronisk delefilter og et antal forstærkere direkte til hver højttalerenhed. Uden delefilter i højttaleren. Eller blot tilføre det samme signal til to forstærkere som hver for sig er tilsluttet de to terminalsæt på højttaleren. Derved vil de omtalte uønskede signaler ikke kunne påvirke enhederne indbyrdes.

Den billige løsning på denne opgave er at lade forstærkerens modkoblingskredsløb løse opgaven.

På billedet ser du principdiagrammet for værdien af biwiring. De to modstande ved (2) (forstærkerens modkoblingskredsløb) regulerer forstærkerens forstærkningsfaktor. Samtidig holder dette kredsløb hele tiden kontrol med forstærkerens egenskaber herunder forvrængning. Opstår der et uønsket signal på udgangen i forhold til dens rene indgangssignal korrigerer forstærkeren dette. Da diskantenheden (den mest følsomme af højttalerens enheder) via biwiring er forbundet med sit eget kabel direkte til forstærkeren er de uønskede signaler dæmpet betydeligt. På en god forstærker til nul.

Er det ikke vores forventninger til et godt anlæg?

Billedet er sakset fra dette link side 23

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2015 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Udgangsimpedansen på modkoblet effektforstærker er typisk 0,05 ohm. I knudepunktet efter forstærkeren på Kaj's illustration
har vi altså en impedans på 0,05 ohm, der skal rigtig meget strøm til at lave ballade her.
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen tekniske argumenter for at Bi-wire.
Til top Vis miki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miki

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2015 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Miki - det er netop din opgivelse som er den vigtige del af forklaringen. Du har blot tilbage at forstå den fulde sammenhæng.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2015 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Miki - det er netop din opgivelse som er den vigtige del af forklaringen. Du har blot tilbage at forstå den fulde
sammenhæng.

Kunne du uddybe yderligere.

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2015 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg må erkende jeg har yderst begrænset teknisk viden om emnet og er egentlig også ligeglad, mine ører fortæller mig det lyder bedre med singlewire og jeg køber nødig højtalere med biwire stik og undgår altid disse biwire link bøjler som bare kan kasseres, jeg har læst visse forstærkere "ser" en underlig belastning i biwire funktion.

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2015 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

BLund skrev:
Jeg må erkende jeg har yderst begrænset teknisk viden om emnet og er egentlig også ligeglad, mine ører
fortæller mig det lyder bedre med singlewire og jeg køber nødig højtalere med biwire stik og undgår altid disse biwire link bøjler
som bare kan kasseres, jeg har læst visse forstærkere "ser" en underlig belastning i biwire funktion.

Hvad enten det er Bi-wire eller single-wire ser forstærkeren den samme belastning.
Din fremgangsmåde er sund og helt iorden.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2015 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

BLund - det er da helt i orden at følge sine ører. For virkningen afhænger af kombinationen af højttaler og forstærkerens kvalitet.
Det var påstanden om at "det kun var for at sælge kabel" man anvender biwiring, som fik mig til at skrive indlægget.

Og Miki - svaret ligger allerede i min forklaring og dit svar. Forstærkeren kortslutter induktionsstrømmene fra basenhederne, så de ikke forplanter sig
til diskantenheden.

Mit indlæg er tænkt som forklaring til fri afbenyttelse. Ikke som belæring.

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2015 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Der er lidt læsning om emnet til de mørke aftener:

http://forums.naimaudio.com/topic/bi---wire?reply=2282603708 6416851

http://www.whathifi.com/forum/hi-fi/bi-wiring-neat-and-naim- some-thoughts-and-questions

http://www.harbeth.co.uk/usergroup/showthread.php?297-Biwire -terminals-and-sound-differences

BLund
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2015 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

miki skrev:

Hvad enten det er Bi-wire eller single-wire ser forstærkeren den samme belastning.

så simpelt er det nok ikke

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2015 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Det her har været diskuteret før (se evt. DIYaudio). Hvis vi antager at modstanden i højttalerkablet fra punkt 1 til knudepunktet
er meget lav, som jo er det vi ønsker. Så er det jo ligegyldigt om diskanten (punkt 3) er forbundet til forstærkeren fra 3 til
knudepunktet eller fra 1 til knudepunktet.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2015 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Husk at tage hensyn til delefilterets interne layout, komponenter og kabelføring med videre.
Det kan have endnu større betydning end udvendige kablers modstand.

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Husk at tage hensyn til delefilterets interne layout, komponenter og kabelføring med videre.
Det kan have endnu større betydning end udvendige kablers modstand.

Jamen nu var det kablet/kablerne vi debaterede og ikke delefiltret. Du har ret i at delefiltret har betydning for lyden, mens det der Bi-wire sjov er ligegyldigt.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2015 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Debatten går på anvendelse af teknikken "biwiring" og virkningen af den.
Derfor er man nødt til at indkalkulere alle aspekter, hvis man ønsker at forstå begrundelsen for anvendelsen.

Men hvem siger man skal anvende teknikken?

Jeg har også betvivlet betydningen, men praktiske erfaringer har længe vist mig noget andet.
Det kan bare ikke erstatte virkningen af flere forstærkere til samme højttaler.
Total adskillelse af enhederne for at opnå et endnu bedre resultat.

miki
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 December 2015 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Debatten går på anvendelse af teknikken "biwiring" og virkningen af den.
Derfor er man nødt til at indkalkulere alle aspekter, hvis man ønsker at forstå begrundelsen for anvendelsen.

Men hvem siger man skal anvende teknikken?

Jeg har også betvivlet betydningen, men praktiske erfaringer har længe vist mig noget andet.
Det kan bare ikke erstatte virkningen af flere forstærkere til samme højttaler.
Total adskillelse af enhederne for at opnå et endnu bedre resultat.

Yes Yes.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes