Forfatter |
|
Peter Pan Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du aktive BeoLab Penta tilsluttet hovedtelefon udgangen på et non-b&o-TV via Jack --> RCA adapter = LINE IN. Kan du oplever statisk støj, og blob i højttalerne når du tænder/slukker. Herunder ser du en løsning hvor tilslutningen er B&O PowerLink tilslutning med 5 Volt trigger strøm for off/on, af dine Penta. Dette løser evt. problemer.
Download manual- Click here. ------------------------------------------------------------ --------------------------------------
Har du/ har du haft, BeoLab/Vox Penta. Har du Penta Tips & tricks så skriv, - Læg også gerne dine billeder ind af dit Penta setup. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt prisen på et stk. BeoPlay connection Hub. - 999 Kr. Den kan søges og bestilles på internettet. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2127
|
Sendt: 11 Februar 2016 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beolab Penta blev erstattet af Beolab 1, er det ikke rigtigt. Beolab 1 blev aldrig den store succes, men hvorfor egentlig ikke, for jeg hører at
de skulle være gode, og de er dyre når Lauritz har dem på auktion. Hvor meget bedre er Beolab 1 i forhold til beolab penta. (udover at de
er nyere.)
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 12 Februar 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hermann
Ja rigtigt, BeoLab 1 afløste BeoLab Penta 3. BeoLab 1 var den første højttaler med ICEpower modul til Bassen. Da Penta efter min mening mangler bas, var det med store forventninger, da jeg første gang skulle lytte til den helt nye BL1.
Skuffelsen var stor da jeg hos Expert/B&O i Frederikssund fik muligheden, og den forventede ekstra bas, totalt udeblev. Resultatet af denne oplevelse var jeg købte en Audio Pro ACE-Bass B1.20 Subwoofer, til mine BeoVox Penta. Den gav mig lige de frekvenser jeg manglede under 50 Hz. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 13 Februar 2016 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 63
|
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
At det er nødvendigt at skifte kantophæng på enhederne med skumkanter er slevfølgelig ganske ok, når en højttaler når op på en
25-30 år. Jeg faldt tilfældigvis over nogle billeder af de originale delefiltre. B&O har valgt udelukkende at bruge elektrolytter i
filtrene, hvilket er en meget billig - men også lydmæssigt - meget dårlig løsning (højttalernes pris taget i betragtning burde der
have været råd til i det mindste noget standard polypropylen/MKP i serie med diskanten) Hvad værre er, at elektrolytkondensatorer
udtørrer med tiden og mister værdi. Måles der efter tror jeg næppe mange af kondensatorerne i Penta-filtrene holder deres
oprindelige værdi. Her på linket kan der ses billeder af de originale filtre og en fornuftig opgradering. Jeg tror, der kan presses noget
bedre lyd ud af Pentaerne med denne opgradering!
http://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1021559062/bill eder/1/
(billede 7+8)
MVH
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2016 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.dba.dk/hoejttaler-bang-olufsen/id-1021559062/bill eder/1/
Det her link skulle virke!
MVH
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Peter Pan
Ja - problemet er det samme. Den eneste forskel på de to er forstærkeren i bunden. Beolab Penta er stadigvæk en passiv højttaler
med delefilter. De to højttalere er, som du vist selv har været inde på, helt ens.
MVH
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar.
Tilsyneladende er det ikke alle komponenter på Lab & Vox der er ens.
Her BeoLab Penta.

Her BeoVox Penta:

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Peter Pan
Kan godt se, at der er nogle konstruktionsmæssige forskellige. Det er ikke to forskellige udgaver? Jeg tror dog roligt, du kan regne
med, at der er brugt samme typer komponenter i de to udgaver. Det er i værdierne og nogle enkelte led, forskellen ligger. Der er
godt nok også mange komponenter i de filtre. Det er nok også en af grundene til den ret ringe komponentkvalitet. Det ville have
fordyret højttaleren betragteligt med bedre komponenter, når der skal bruges så mange. Hvad du ikke kan se, har du ikke ondt af.
Nu bygger jeg selv højttalere, og jeg ville aldrig bruge elektrolytter i serie med mellemtone og diskant. Jeg er, som tidligere skrevet,
ret sikker på, at kondensatorerne i filtrene ikke holder deres værdi. Det kan faktisk betyde, at to højttalere i et sæt ikke måler og
lyder ens, da elektrolytterne ikke udtørrer ens. Det er sikkert også derfor, at personen på DBA oplever forbedret perspektiv og
nuanceringsevne. Jeg tror dog, det vil koste lidt penge at få arbejdet gjort. Filtrene ud, gamle komponenter loddet af, nye loddet på
og filtrene monteret igen. De 2500,- personen på DBA tager for opgraderingen er faktisk billigt.
MVH
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her en billedserie jeg havde i mine gemmer, husker ikke hvem det kommer fra.

Filter i BeoVox Penta.

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige præcis! Fine billeder. Jeg ville dog ikke sætte elektrolytter i igen. I med MKP-kondensatorer, hvis de kan være der. Fint at
udskifte de billige induktive keramikmodstande (dem bruger jeg heller ikke selv) med ikke-induktive typer. Jeg så godt, at tråden på
spolerne er meget tynd og overvejede også, om spolerne ville kunne tåle mosten. De brænder af, som gutten her også nævner.
Hvis man virkelig mener det alvorligt med de Pentaer, ville jeg få lavet opgraderingen. De spiller absolut ikke optimalt efter så
mange år med den komponentkvalitet!
MVH
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Restek
Her ses renovering af delefilter til BeoLab Penta.

Gider du forsøge at lave en liste over de komponenter du mener vil være de bedst, og som der er plads til, samt et Dansk indkøbs link.

|
Til top |
|
|
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har aldrig forstået, horfor der ikke er nogen der har lavet et aktivt delefilter til disse fantastiske højttalere....
Prøv forøvrigt at lægge mærke til "finten" med koblingen af mellemtonerne __________________ Format 0 ►►► HD A/V Link on Steriods ⚡⚡⚡⚡ ☺
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastiske er de altså ikke. Middelmådig kvalitet hele vejen igennem. Et sæt mellemtoner koblet i serie og et sæt i parallel. Tjah -
sådan kan det også gøres. Hvis jeg ikke huske forkert var Penta en ordentlig voldsom belastning for den tilsluttede forstærker
specielt i mellemtonen (meget lav modstand + svære fasevinkler). Det er en designerhøjttaler med en ok lyd.
Mvh
|
Til top |
|
|
Restek Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er meget svært for mig at give helt nøjagtige henvisninger til, hvilke komponenter det bedst kan betale sig at udskifte, når jeg
ikke har de originale filtre ved hånden. Delefilterdiagrammet hjælper ikke, da der ikke er angivet, hvilke typer der er brugt.
Umiddelbart ville jeg sige dem alle sammen, når man nu er i gang. Specielt ville jeg dog koncentrere mig om elektrolytterne, de to
seriekondensatorer til diskanten og de tynde spoler til bassen. Der er ikke så meget plads at gøre med, så det begrænser valget af
komponenter. Mon ikke Mundorf Mcap kondensatorerne kan være der? Tror Torben fra Frequence (www.frequence.dk) kan være
behjælpelig. Mht. spolerne kræver det næsten, at de originale bliver målt ud, når der nu er forskellige versioner af filteret. Det vil
Torben nemt kunne klare.
MVH OLE
|
Til top |
|
|
Peter Pan Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2016 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Restek - Personligt har jeg ikke mod på et diy projekt som dette. Pt. kan jeg sige jeg har 4 stk.
BeoVox Penta som efter hvad jeg kan høre, spiller ens, og 2 stk. der ikke er helt på toppen. Endnu en gang tak for dit svar.
Til andre der er lige så tøset som jeg. 
Dette emne har Martin = Dillen på BeoWorld, med sit utrolige kendskab til B&O, også helt styr på. Martin er en privat person. På side 2- indlæg af 17 Januar 2016 kl. 11:32, kan i se hvem jeg som bor på Sjælland, vil sende mine Penta til når jeg føler det bliver aktuelt. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|