Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Vifa 10" M25WO - 4 stk. i sub ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en kasse (12 stk.) af de Vifa 10" M25WO som Q-sound.dk havde på tilbud, og min plan var at lave flere forsøg med disse enhender, da prisen var så lav. 

Jeg har fulgt med i dette indlæg :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8738&PN =1

Men jeg ønsker at bygge en/flere subwoofere med meget gerne 4 enheder, eller hvad der er muligt at lave...

Mit spøgsmål går på at jeg f.eks. kunne tænke mig at lave en push-poll subwoofer, som kendes fra f.eks. JBL (Sub1) hvor der er 3 kamre og 4 enheder,  de to af dem front-mod-front. I hvert rum er der en basport, den største i midten. 

Er der nogen forslag til sådan en sub., også gerne forslag til andre subber hvor der bruges flere enheder.

Eller skal der blot laves en ganske alm. sub. hvor enhederne vender udaf ?

Jeg har pt. en forstærker på 2x 450watt/1x 900watt RMS som skal bruges til projektet.

Thomas

Til top Vis Sputnik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sputnik

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Maj 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det dér JBL system lyder spændende, men osse ret avanceret - det lyder ikke som noget jeg har lyst til at prøve at regne på . Men når du har så mange enheder, er det naturligvis oplagt at prøve en almindelig isobarisk kobling, enhed mod enhed på samme baffel. Man kan regne på en sådan ved  at anvende data for én enhed, og så blot halvere det volumen man kommer frem til (men bibeholde tuningsfrekvensen såfremt der er tale om basrefleks!). Alternativt kan man halvere 'Equivalent volume', Vas, i sine beregninger, og derved direkte få det korrekte resultat .

I det mindste i teorien burde den indespærrede luft mellem enhederne og dens masse osse regnes med - men med de tunge membraner der i dag anvendes er det vist overflødigt.

Hvis du anvender 2X2 enheder pr boks, i en slags 'dobbelt isobarisk' kobling, vil du kunne udregne boksstørrelse og eventuel tuningsfrekvens ved blot at regne på én enhed - resultatet blir' fuldstændig det samme! Effektfølsomheden vil osse være den samme, men du vil kunne spille 4X højere (6dB) i kraft af at der anvendes 4 enheder, som jo tåler fir-dobbelt effekt.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Effektfølsomheden vil osse være den samme, men du vil kunne spille 4X højere (6dB) i kraft af at der anvendes 4 enheder, som jo tåler fir-dobbelt effekt.

Det lyder jo helt fedt! Nu har jeg ikke selv mulighed for at beregne et kabinet, så jeg håber at der er en her på "kanalen" som synes det kunne være sjovt at prøve at regne på et kabinet, som ikke er helt "almideligt". Jeg er vil mene at bassen bliver mere stram af at man bruger dobbelt enheder (2x2), eller er det "kun" outputtet som bliver forøget ?

Jeg fået beregnet at til et push-poll kabinet (med 2 kamre) skal det lukkede kammer være 39 liter og basreflekskammeret 32 liter med 2x2 enheder.  Det synes jeg ikke lyder af meget! Basporten skal enten være Ø8cm eller Ø10cm.

Men jeg er itvivl mht. delefilter, der er desværre ikke delefilter i den forstærker som jeg har. Er der nogen bud på en løsning ?

Jeg kan desværre ikke finde et link til JBL SUB1'ern, men jeg har haft den i ca. 7 år nu, og den er "Still going strong". Der er 4x5" basser i den. (Max 2x80watt)

Thomas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Fra min gamle udregning på 'den anden' tråd kan jeg regne ud at et reflekskabinet koblet med de 2X2 isobarisk vil give en boks på 70 liter, tunet til 32Hz, -3dB ca. sammested. Udregning baseret på disse data:

Vas: 56,76
Fs: 34,1
Qts: 0,43

Men, taler vi om de samme enheder?

I princippet skulle bassen ikke blive 'strammere', som du siger. Men der er naturligvis en iboende fordel i den forstand, at de enkelte enheder belastes mindre - så forvrængningen ved samme output skulle mindskes .

Hva' er det med 'to kamre'? Tænker du på et bandpass-kabinet? Det er bedst at filtrere elektronisk når vi taler om subwoofere - dvs. at subben skal have sin egen (egne) amp. I de modeller der er beregnet til subs er der desuden indbygget diverse muligheder for signalmanipulation - equalising, filtre osv. Men det koster jo osse...

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hey,

Parameterne på subenheden findes her:

http://www.q-sound.dk/hifi-hoejtalere/vifa/m25wo1710.htm
(Billedet viser den på dst hjemmesiden, men har skået kanter i virkeligheden)

Det er ikke den samme enhed.

Fs    : 26,6Hz
Qts  : 0,28
Vas : 182,37 liter

EBP : 83,125

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået at vide at den JBL Sub1 med 4 enheder, 3 kamre og 3 basporte som jeg omtalte, er en "6. ordens".

Den skulle være rimelig kryptisk at udregne har jeg ladet mig fortælle ?

Thomas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Tak Syncroniq, det havde jeg osse en lumsk mistanke om . På den igen...

Jeg tror jeg véd hvad der hentydes til, Sputnik - det er en dobbelt bandpass konstruktion. Og den er, ganske rigtigt, for viderekomne. Linerteams online beregner har faktisk programellet - men det er aldrig lykkes mig at få det til at se fornuftigt ud, må jeg sige .

Tak for hjælpen .

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu 'tillusket' mig at den sub. med 4 enheder faktisk kan "spejles" så det midterste kammer laves dobbelt så stort + en port mere i midten, og der så kan sættes 8 stk. 10" basser i kabinettet. Jeg har ikke helt regnet på størrelsen, men min tanke var at  prøve at bygge den, især for at lave noget som ikke var helt "normalt". Og for at lave noget finish, så lave den som f.eks. en aflang "bænk" med nogle pæne lister på, og et par hynder, så den (måske) kan indgå som et møbel.

Jeg er bare ikke helt klar over om det er de yderste enheder i det / de lukkede kamre som skal spille i modfase, eller om det er enhederne i basport's kammeret som skal spille i modfase for at de "trækker hinanden" ?

Jeg skal snaret ha' indkøbt et (f.eks. 2 vejs) elektronisk delefilter til min PA forstærker som jeg vil bruge til forsøget, men er der en som har et bud på et godt købt, som ikke koster flere tusinde kr. ? (gerne brugt)

Thomas

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 04:39 | IP-adresse registreret  

Jo, altså... Prøv at tænke lidt logisk. Det er enhederne der vender imod det åbne kammer der skal fases omvendt, såfremt deres magneter osse vender den vej. De spiller jo 'baglæns'

Nå, jeg sender dig min e-mail adresse Sputnik. Det er ikke helt nemt at diskutere dette her på denne måde.

Sputnik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Mollecon > Tak for det, ja det siger jo nærmest sig selv at det er de yderste enheder der skal fasevendes, det kan jeg da godt se nu!  

Thomas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes