Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis i har fulgt med i Selvbyg gruppen, har i sikkert set at jeg har gang i en masse forskelligt.
Man bliver jo nød til at gøre sig klar på sommerferien, og der skal der jo fuskes.

Jeg har planer om at lave en effektforstærker med ZAPpulse 2.2SE, men dertil skal der jo en forforstærker til.

Men her er jeg meget i tvivl.

Jeg skal selvfølgelig have mulighed for at bruge en fjernbetjening til at skrue op og ned. Det er knap så vigtigt om jeg kan skifte source, men det vil selvfølgelig være et plus.

Jeg tænke lidt på at købe en gammel brugt forstærker og tage de dele som bruges til volumen, og source.

Ud over det er jeg egentlig ret åben. Der skal selvfølgelig være en masse indgange (ca. 6-8 sæt) og nogen udgange (ca. 2-3 sæt)

Der skal ikke laves balanceret ind- og udgange.

Nu kommer problemet så, fordi jeg har ingen ide om hvad der kræves i forforstærkeren. Jeg har en ide om at der skal bruges nogen op-amps til at forstærke signalet, efter som det skal igennem nogen podmetere, og et eller andet til at skifte source med. Jeg fundet frem til at NE5532 egentlig godt kan bruges, men at der ikke er særlig god lyd i.

Så tænkte jeg på rør. Så vidt jeg har forstået det, er det bare en erstatning af NE5532 (hvis den bruges) Så røret forstærker signalet. Dette skulle eftersigende give en blød lyd og være en god sammensætning til ZAPPulse (har jeg læst mig frem til).

Jeg har fundet det kabinet jeg skal bruge, og har bestemt mig for at der kommer 2 podmeter i fronten(volume og source) og en tænd og sluk knappe.
Hedder det et podmeter hvis det bruges til source? Det bruges i mange gamle forstærkere, og kan f.eks. have 4 trin.

Jeg håber i har en masse ideér, jeg kan bruge, så jeg kan få den lange ferie til at gå

UPS. Glemte lige noget.. Er der mulighed for at købe en volume knap der kan drejes rundt så meget man har lyst til. Jeg har haft mange problemer med at de første 15% af volumeknappen er fra 0db til max i mine øre. Jeg vil hellere kunne skrue +1dB  op og nede og så dreje lidt mere på knappen. Der skal selvfølgelig stadig være mulighed for at skrue 100% op.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke bruge et Pot-meter til at vælge indgang, men i stedet en omskifter.

Det lyder til, at du er forholdsvis ny på hjemmebygger området. Derfor vil jeg anbefale dig at starte med en færdig konstruktion, eller evt en meget simpel konstruktion. At begynde med rør, er nok lidt modigt. Ofte arbejder rør med livsfarligt høje spændinger, og man skal i det hele taget vide hvad man har med at gøre!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

>Du skal ikke bruge et Pot-meter til at vælge indgang, men i stedet en omskifter.
Ja selvfølgelig.. Det er lige med at huske ordene.

>Det lyder til, at du er forholdsvis ny på hjemmebygger området. Derfor vil jeg
>anbefale dig at starte med en færdig konstruktion, eller evt en meget simpel
>konstruktion. At begynde med rør, er nok lidt modigt. Ofte arbejder rør med
>livsfarligt høje spændinger, og man skal i det hele taget vide hvad man har
>med at gøre!

Lidt ny er jeg. Jeg har indtil videre lavet LCAudio´s Subfilter, men det var nu ret nemt, da jeg først kom igang, og 2 stk DAC fra diyhifi.dk.

Jeg må nok også sige at rør ikke er det der ligger øverst. Jeg syntes ofte konstuktionerne bliver meget rodet, og kræver meget viden.

Min konstruktion skal selvfølgelig gerne være så simpel som muligt, og samtidig lyde godt.

Jeg ved ikke om dette er relevant, men jeg har adgang til print fremstillings udstyr, samt kan købe hos moms registrerede firmaer.

Findes der evt nogen bygge sæt, som måske er bedre, end selv at kaste sig ud i det?

Mvh Michael

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Kender faktisk ikke så mange forforstærkerbyggesæt. Der er selvfølgelig LC Audio, men et eller andet siger mig, at det ikke er det du vil ha...

Men prøv at kigge lidt på nettet, og vis hvad du finder. Så er der sikkert masser der er villige til at hjælpe.... Jeg er helt sikkert.

Det kunne jo være jeg skulle benytte denne lejlighed, til at blive færdig med mit eget igangværende projekt..... Hvis det har interesse, kan jeg maile dig nogle diagrammer.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Alt har interesse.

Mvh Michael

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige denne, som så vidt jeg kan se er passiv. Men den ser meget enkelt ud. Spørgsmålet er om den lyder godt, eller det vil være bedre med en opamp? OG om det er muligt at få et diagram
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=112&PN= 1

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Maj 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Ja den lyder godt, jeg har sendt en privat besked.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 12 Maj 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har næsten besluttet mig for at gå igang med den passive som R.P har lavet.

Hvis nogen har nogen forslag til forbedringer af en passiv preamp, så sig endelig til.

Jeg er også interesseret i links til konstruktioner. Igen gerne simple og med diagrammer.

Mvh Michael

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Hehe,

Det lyder lidt som om du har fået samme ide som mig - jeg vil blot tage en gammel reciever, pille effekttrine ud af den og erstatte med Zappulsemoduler istedet

Så har man jo alt det andet i forvejen - men om det er muligt skal jeg ikke kunne sige (håber det)...

Jeg har oprettet et seperat spørgsmål angående denne "stripning" - så jeg skriver lige igen i denne tråd når jeg har fået et svar på om min ide overhovedet duer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes