Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mine nye franske højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 01 April 2016 kl. 05:42 | IP-adresse registreret  

Har lige fået nye højtaler, et sæt Triangel Elara LN-01, synes jeg ville opgradere mine boston a26
(bedre lyd).

Har en Nad C326BEE, m2tech hiface 2, supra coaxial kabel,tidal hifi, marantz cd5005 som også bruges med supra digitalt kabel(optisk) til en Tc electronic bmc 2 (lydkort,dac), no name 50 cm xlr til rca kabel, clearer audio alpha one strømkabel til forstærkeren,cdafspilleren og en walhalla technology strømskinne der har fulgt mig de seneste ca 7 år,audioquest flx slip 14/4 højtalerkabel med w&m bfa stik, isoacoustics 155 stander(svagt vinklet indad mod lytte positionen) og sd fødder til forstærker og cdafspilleren

Havde ikke de store forventninger til højtalerne ca 4.5kg pr stk,13 cm bas,mellemtone enhed uden den traditionelle støvhætte (som google kalder den)bagudrettet basport,single terminaler(føles ikke som plastik), 50 watt rms,89db og 56hz inden for +/- 3db

De er spillet til et par dage eller 3 og de spiller overraskende godt, forstærkeren har en god bas,
hvor bassen selv ved lav lydstyrke er tydelig,(selvfølgelig såfrem optagelsen tillader det), især starten af katie melua's moonshine er bassen overraskende dyb,fyldig og tydelig, selv ved middelhøj lydstyrke uden at man når højtalerens grænse, en mellemtone der er klar og tydelig selv ved lav lydstyrke om end ikke så høj så stadig tydelig, diskanten er efter den er spillet til behalig at lytte til uden man mangler detaljer, i det hele taget en mere klar mellemtone end jeg er vant til (uden at den er lys i lyden) der beholder sin behalige (klare) lyd, balance, selv når der spilles højt.

I det hele taget en rigtig god balance

Højtaleren er i en slags pianolak, meget klar,skindende finish og det er da også en af de lidt negative ting jeg har at sige da man uden frontgitteret monteret kan spejle sig i fronten at højtalerne, samtidig med man nyder det enkle design og flotte finish

Har personligt derfor valgt at bruge dem med frontgitteret i det der ikke er noget plastik gitter,ramme med stof foran enhederne som med boston a26, kun et tyndt meget grov masket stof der virker til at påvirke lyden mindste muligt, frontgitteret er monteret med magneter som sammen med enhederne der ingen synlige skruer har for den lille fransk mand til at se vældig eksklusiv ud

Samlignet med wharfedale diamond 220 er der mere bas og bliver ikke så påtrængende,aggressiv i de høje frekvenser som dali zensor 1, samlignet med boston a26 synes jeg lyden er mere klar i mellemtonen med en mere neutral diskanten der med den gode bas spiller rigtig flot,især pga den mere klare mellemtone oplever jeg triangle LM-01 som mere detaljeret end boston a26 

Kunne godt finde på (igen) at opgradere mit xlr til rca kabel, pga jeg har flyttet mit lydkort,dac hvor 50 cm er lige på grænsen og det 1 meter kabel jeg har er et billigt fra 4sound som måske ikke er noget særligt lydmæssigt.

Kender i nogen der laver gode xlr (hun) til rca kabler på 75cm -100cm til under 500kr
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 April 2016 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Heyy Gas.
det er godt nok 3 gange så dyrt, som det du efterlyser, men det er en god pris på et fremragende kabel.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=307508

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 01 April 2016 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Prøv lige først om du kan høre forskel på det fra 4sound og så dit dyre kabel ( få en ven til at skifte, så du ikke ved hvad der er hvad ).

Og HVIS du kan, så gå ned til din lokale musik-handler, og få ham til at lodde et sammen af de bedste stumper han har på lager.

Personligt har jeg aldrig ku høre forskel på kabler, når vi er oppe i en rimelig kvalitet.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2016 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg synes godt jeg med de gamle højtaler kunne høre en svag forskel i toppen

Med den ene kabel bliver toppen lidt mere grynet og 4sound kablet yder lidt kedeligt med en svag indelukket top

Da jeg engang gik fra supra classic til ply 3.4 (højtalerkabel) kunne jeg tydeligt høre toppen blev mindre lys og skarp, med signalkabler
er forskellen lidt mindre kraftig

Det er det her kabel jeg har købt brugt pga længden,
havde 1 meter 4sound kabel og det var alt for meget

Lydkortet/dacen har xlr han udgange og forstærkeren rca og det er lidt svært at finde et fornuftigt kabel
da der ikke er så stort et udvalg som xlr-xlr og rca-rca, når jeg har betalt en regning bliver der ca 500kr tilbage fra de
penge jeg for tilbage i skat så 1500kr er lidt for meget, psykisk føler jeg lidt kablet imellem dacen,lydkortet
er det svageste led og det vil jeg se om jeg kan forbedre lidt samt måske købe den ipower strømforsyning der skrives om
i dac tråden, selv om der faktisk lykkedes mig at købe en der er helt 100% stille fra elgiganten

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2016 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Bare et lille tip - nu du alligevel roder med kabler! Hvis du ikke allerede har skiftet metalbøjlerne bagpå mellem for- og effektforstærker - så prøv det.

Jeg skiftede metalbøjlerne på min NAD M3 til nogle jumpere fra Audioquest og det gav et løft der kunne høres. Bedre perspektiv især.

PT har jeg nogle DIY-jumpere på (nogle stumper fra et Nordost Valhalla tonearmskabel med Eichmann-stik). Jeg har kun kabel mellem center-pins! Det lyder en tand bedre endnu.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2016 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Har skiftet til audioquest's rca jumper (glemte jeg at nævne)så jeg har aldrighørt hvordan forstærkeren lyden med metalbøjlerme

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2016 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Det har jeg - skiftede tilbage til metalbøjler forleden. Havde fået en ny USB/spdif konverter og skulle lige tjekke.....Lød da ok - men savnede i den grad bredde og dybde i perspektivet. Der røg også en del detaljer og s-lyde blev mere anstrengte. Så de røg af igen

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2016 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Også nad C326BEE eller bare generelt en forstærker med preout?

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 April 2016 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har en NAD M3

-men vil tro det gælder alle forstærkere. Min Audioquest jumpers stammer fra min - nu hedengangne - NAD 306. Her gav de også en forbedring hvis
jeg husker ret: Det er jo 20+ år siden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes