Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 20:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Headroom eller kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 April 2016 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker at begge ting er vigtigt ved valg af forstærker – men hvor kan det bedst svare sig at lægge pengene – er det ved at
købe en forstærker med masser af power/headroom, eller er det vigtigere at gå efter kvalitet med gode komponenter, og så måske
have knap så meget power? Eller er det helt fifty-fifty?

Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 April 2016 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Den skal selvfølgelige kunne trække de på tænkte højtalere der efter er det kvalitet der gælder.
Hvis den ikke kan tække højtaleren vil den ikke lyde godt

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 April 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

The Wiz har fuldstændig ret. Hvis forstærkeren er for svag til at kunne klare driften (besværlig eller ej) af højttalerne, er komponentkvaliteten ligegyldig. Manglende power/headroom kan selv de bedste komponenter ikke lave om på

Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 April 2016 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Men hvis man så går ud fra at forstærkeren har en effekt som godt kan trække højttalerne. Er yderligere effekt så overflødig, eller
giver det en form for overskud som påvirker lyden positivt? Og er det noget der er værd at gå efter, kontra fx at bruge pengene på
en anden forstærker med lavere effekt (som stadig trækker højttalerne) men som er dyrere og af højere kvalitet.
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Se på det som sådan.......
Hvis din højttaler har en besværlig driftseffekt, du spiller en gang imellem lidt højt, din forstærker er på 2 x 150 watt, og når det en sjælden gang er "lidt sjovt" synes du, at det lyder lidt dårligere, når der kommer et ordentlig knald på bas/trommer. Så er det nok fordi, din forstærker når klippegrænsen (der er ikke længere noget headroom). Det siges at den mindste ændring i lydstyrke, det almindelige øre kan opfatte er ca. 3 dB. For at opnå det i forøget styrke, skal din forstærker op på 2 x 300 watt, og for bare at ha´ en lille smule headroom i forhold til de oprindelige 2 x 150, skal du minimum op på 2 x 600 eller mere.
Er højttaleren nem at drive og mere følsom, kan du opnå højt lydtryk ved (eks) 2 x 10 watt. Du vil i det tilfælde forøge dit headroom væsntligt, ved at skifte til 2 x 60 watt.
Nemt...... Svært..... døm selv

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 April 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer er at du skal gå efter kvalitet.
Og da især lydkvalitet.

Jeg har oplevet en god 70 watter spille væsentlig mere levende og dynamisk, end et par forstærkere med 2*700 wat.

Med hifi er der ingen faste regler at gå efter.

Prøv at læse Mikkels test af en rørforstærker her på siden.. 2*3,5 watt
Bevares han kan ikke spille højt, men dog spille..
Der laves forstærkere (singleended, triodedrift) med op til 22 watt. Dér vil du opleve ikke at mangle noget.
Med mindre du har nogle vilde impedanser..

Der laves også transistorbaserede forstærkere med 50 watt som trækker alt hvad du smider efter dem, stadig uden at mangle headroom.

Nu vil nogle nok protestere, men smut ind i KT radio eller et andet sted hvor de har meget forskelligt udstyr, og efter forskellige principper.

Selv spiller jeg i øjeblikket (mine rørforstærkere skal til service) med en Sugden på 2 *50 watt ca.
Den spiller altså musik så jeg bliver glad i låget, og dynamikken kan være nærmest skræmmende..
Måske fordi den spiller med en fantastisk krop i lyden, noget som temmelig mange transistorkonstruktioner som er til at betale, mangler.

Du kan finde mange andre forstærkere som kan noget lignende.
Men du skal høre dem på dit grej.
Og jeg garanterer dig at det kan betale sig at prøve, til du får noget som gør dig rigtig glad.

Men mange watt er på ingen måde en nødvendighed.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 April 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

For at undgå misforståelser så er det ikke den rørforstærker på forsiden nu, men en italiensk sag som blev testet for et års tid siden tror jeg det
var.
Men læs lidt forskellige tests, Mikkel er rigtig flink til at beskrive også hvad volumenknappen kan udrette..

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 April 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det kommer an på hvilke kvaliteter du prioriterer. Jeg vil sige med en god 100 watt forstærker kommer du langt. Hvis den er godt konstrueret kan du i
de fleste tilfælde ikke have brug for mere. Hvordan det formidles er i min bog vigtigere end du har en masse watt du ikke benytter, med mindre du
spiller vanvittigt højt. Min erfaring er hvis du kan lide dynamik gå efter store gulvhøjttalere i en ordentlig kvalitet så vil du opleve du ikke behøver
spille tordnende højt, for at få det hele med i musikken og et lille dunk i mellem gulvet. Jeg ville vægte god lyd højere end en masse headroom hvis
begge ting ikke er muligt inden for sit budget.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 April 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Koeffe skrev:
Jeg tænker at begge ting er vigtigt ved valg af forstærker – men hvor kan det bedst svare sig at lægge pengene – er det ved at
købe en forstærker med masser af power/headroom, eller er det vigtigere at gå efter kvalitet med gode komponenter, og så måske
have knap så meget power? Eller er det helt fifty-fifty?

Headroom kontra kvalitet. Du kan ikke erstatte det ene med det andet. Du konkluderer selv, at begge ting er vigtige.
I virkeligheden er svaret på dit spørgsmål simpelt. Du skal have så stor effekt at du aldrig rammer loftet (headroom).
Dette suppleret med musikalsk kvalitet dine ører må afgøre.

Effektbehovet afhænger af:
1. højttalernes følsomhed (opgivet som xx dB/2,83V)
2. Lytteafstanden (en fordobling af afstanden reducerer lydstyrken til fjerdedel)
3. Din reference for hvad tilstrækkelig kraftig lydstyrke er. (En fordobling af lydstyrken kræver 5-6 gange højere udgangseffekt)

Især den sidste oplysning kræver opmærksomhed, når du efterlyser headroom.
Det er i den sammenhæng vigtigt at højttalerens følsomhed er størst mulig. Blot 3 dB højere følsomhed, reducerer effektbehovet til det halve.

Effekt sammenholdt med fastholdelse af lydkvalitet koster, men det betaler sig i det lange løb.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 April 2016 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Kaj.

Det er altså ikke helt rigtigt.
Du kan ikke bare regne 1 watt som 1watt..

Konstruktionsprincipper har også afgørende indflydelse på hvor godt en given forstærker trækker.

Derfor er dit regnestykke ikke særligt brugbart.

Mvh.

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 April 2016 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Mine erfaringer er at du skal gå efter kvalitet.
Og da især lydkvalitet.

Jeg har oplevet en god 70 watter spille væsentlig mere levende og dynamisk, end et par forstærkere med 2*700 wat.

Med hifi er der ingen faste regler at gå efter.

Prøv at læse Mikkels test af en rørforstærker her på siden.. 2*3,5 watt
Bevares han kan ikke spille højt, men dog spille..
Der laves forstærkere (singleended, triodedrift) med op til 22 watt. Dér vil du opleve ikke at mangle noget.
Med mindre du har nogle vilde impedanser..

Der laves også transistorbaserede forstærkere med 50 watt som trækker alt hvad du smider efter dem, stadig uden at mangle headroom.

Nu vil nogle nok protestere, men smut ind i KT radio eller et andet sted hvor de har meget forskelligt udstyr, og efter forskellige principper.

Selv spiller jeg i øjeblikket (mine rørforstærkere skal til service) med en Sugden på 2 *50 watt ca.
Den spiller altså musik så jeg bliver glad i låget, og dynamikken kan være nærmest skræmmende..
Måske fordi den spiller med en fantastisk krop i lyden, noget som temmelig mange transistorkonstruktioner som er til at betale, mangler.

Du kan finde mange andre forstærkere som kan noget lignende.
Men du skal høre dem på dit grej.
Og jeg garanterer dig at det kan betale sig at prøve, til du får noget som gør dig rigtig glad.

Men mange watt er på ingen måde en nødvendighed.

Mvh.

Kunne ikke har skrevet det bedre selv...

Den mest dynamiske forstærker jeg har haft var en Classe DR-3 på 2 x 25W @ 8 ohm ren klasse A
Har også haft Classe CA-400 på 2 x 400W @ 8 ohm, heraf ca. 2 x 80W i klasse A.
Først nævnte var (måske) lidt bedre på lydkvalitet men klart bedre på dynamik.
Det skal nævnes at 25W'ern trak nogle forholdsvis "tunge" 85-87dB knap så impedans venlige højttalere.
Og 400W'ern nogle lette 90dB højttalere.

At "vælge" en forstærker udfra effektopgivelsen er sammenligneligt med at købe elastik i metermål!!!
Lydkvalitet ligeså!! Det svarer til at du får naboen til at vælge din kone (han syntes hun er smuk) men gør du???
Vi har alle forskellige øre og vi har forskellige områder ved musikgengivelsen vi vægter højere end andre.

Og lad være med at gå i "fælden" med at dyrest = bedst, det er sammensætningen i dit anlæg og især de små justeringer du selv kan udføre som
skaber helheden og oftes de lydmæssige mirakler...

Mvh.
Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Kaj.

Det er altså ikke helt rigtigt.
Du kan ikke bare regne 1 watt som 1watt..

Konstruktionsprincipper har også afgørende indflydelse på hvor godt en given forstærker trækker.

Derfor er dit regnestykke ikke særligt brugbart.

Mvh.

110% enig
Det ved Kaj også godt, producenten kan få alt til at se godt ud på papiret

Nexus p6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 April 2016 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

1 watt i 8 ohm er 1 watt uanset hvor den kommer fra men hvorfor nøjes
Headroom og kvalitet kan sagtens følges ad og det bliver man gladest for i sidste ende.
Jeg ville være ked af stort headroom hvis lyden ikke fulgte det op og omvendt ked af god lyd hvis ikke der var power og dynamik nok.

Til top Vis Nexus p6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nexus p6

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2016 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Ja den kraftige 25w Classe dr-3 var bare fabelagtig.
Med mine daværende B&W 801 matrix-2 kunne jeg få større lydtryk end med Threshold sa-1 på flere hundrede watt.
For ikke at tale om mine Apogee chintilla bånd-ht.   De var ekstreme.
Da jeg fik dem hjem, satte jeg noget tyndere ht kabel (vdh d-300) på dem, og der kom slet ingen lyd.
Jeg måtte op i størrelse på ht-kabel bare for at få lyd, og Classe dr-3 var den eneste amp jeg oplevede som kunne trække dem med både headroom og bravour.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Nexus p6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2016 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Classé DR-3 fandtes i 2 versioner R-3 og DR-3 VHC sidstnævnte var på 40 watt klasse a og 160 watt mono
Der er ingen info om klasse B effekten ej heller spændingen til udgangstrinnet men jeg vil gætte på en helt del højere end de 25 watt, da 25 watt
klaase A er og bliver 25 watt

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2016 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Den hed dr-3B og var med ballanceret indgang.
Så der var tre versioner.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2016 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Nexus p6 skrev:
Headroom og kvalitet kan sagtens følges ad og det bliver man gladest for i sidste ende.
Jeg ville være ked af stort headroom hvis lyden ikke fulgte det op og omvendt ked af god lyd hvis ikke der var power og dynamik nok.

Jeg synes det er vigtig for et anlæg det levere en dynamisk og engagerende gengivelse selv ved lav volume. Jeg synes ofte det er her fårene skilles
fra bukkene. At der skal spilles højt for at få hele lydbilledet med. Jeg holder stadig på at 100 watt kvalitets forstærker der kan levere power når der er
brug for det end 300 watt der mister pusten ved pludselige transienter. Der ikke kan levere strøm når der er behov for det.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2016 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Nexus p6 skrev:

Så har du vist ikke helt forstået??
Selvfølgelig er 1 Watt jo 1Watt!!! Meeen problemet er bare, under hvilke forhold konstaterer/verificerer man en forstærkers udgangseffekt?
Med en 8 ohm's resistiv belastning? Altså med strøm og spænding i fase!!!

En 100W's forstærker målt på en resistiv belastning (og self. dårligt konstrueret) kan måske med en besværlig belastning kun afgive 10W @ 8 ohm.
ER DEN så ligeså kraftig som en anden forstærker på 100W, som ret faktisk kan afgive 100W under alle tænkelige forhold?

Ved en kapacitiv belastning vokser strømmen op før spændingen, ved induktiv kommer strømmen efter spændingen og ved ohmsk følger den
spændingen.

Mange forstærkere er ikke glade for fasedrejning i belastningen...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2016 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Nexus p6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 April 2016 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Mener da jeg har forstået det men det lyder som om nogle mener der er hyperaktive watt i nogle forstærkere.
En 100 watt ægte klasse A (som der vel kun findes et par stykker af) er selvfølgelig mere stabil overfor fasedrej og lave impedanser
Synes da også at THE MONSTER gjorde det fint på trods af 8-10 watt og max 10 A.
Mener bare at hvis den ene watt kommer frem til højttaleren så er den hverken svagere eller kraftigere end en anden watt der kommer frem til
højttaleren.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum