| Forfatter |
|
Rosdam Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 13 April 2016 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået fat i sådan et sæt til 4000 kr
plus 2x2 meter audioquest crystal 2 hyperlitz højtalerkabel.
Er der nogen der kender til disse højtalere? Jeg kunne godt tænke mig at høre noget mere om disse højtalere, og hva i mener om
dem.
Jeg kan læse mig frem til på nettet, at de kræver en kraftig forstærker for at lyde godt.
Jeg synes nu de lyder meget fint med min zappulse 2.3se, eller skal jeg have fat i noget vildere?
Hva mener i?
Mvh Thomas
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 13 April 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Infinity kappa 60 som kontorhøjtalere. De kræver en del effekt for at lyde godt. Det er tovejs reol / standerhøjtalere. Jeg mener at have
hørt at Kappa serien generelt kræver meget forstærkereffekt.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2016 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
Hva har du koblet på af forstærker osv?
Det ser også ud til at være en fin højtaler, dine kappa 60 :) har aldrig hørt dem.
Jeg har læst på dette forum: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=63998
Der kommer jeg frem til at de skal have en del watt for at spille. Så tænker jeg bare, mon jeg går glip af noget ved at bruge min
zappulse. Jeg ved den er kraftig, men er den kraftig nok til at få liv i kappaerne?
Jeg ved hverfald de gamle kappa serier skulle have meget effekt, kappa 9, 9.2, 8, 8.2 osv...
Man kan selvfølgelig ikke sammenligne de gamle kappaer med de nyere.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rosdam
Du bør ikke have vanskeligheder med at forsyne dine højttalere med den nødvendig effekt og strøm. Med mindre du har sparet på transformator(er) og elektrolytter i strømforsyningen og har brugt for tynde og for lange kabler i den interne strømføring!? Kan du ikke uploade et par skarpe billeder af forstærkerens indre?
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en 1000va transformer og standard 80v 15000 mu lytter fra lcaudio
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser fornuftigt ud. Korte ledninger fra trafo til ensretter og lytter og videre til forstærkerne.
Skulle jeg bidrage med et forslag skulle det være en fordobling eller tredobling af lytterne.
Du har et godt udgangspunkt!
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak :)
Jeg kører med 2x45 volt
med hensyn til flere lytter, hvordan sætter jeg det op? skal jeg lave min egen strømforsyning eller hvordan?
Jeg kunne godt tænke mig et nyt kabinet også, det her var et gammel et jeg fik engang for længe siden. Er det til at skaffe her i DK?
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
?? 2x45V DC på elektrolytterne eller 2x45VAC på trafo'en ?? 45VAC på trafo'en giver 63,6 VDC på elektrolytterne.
Forstærkernes data på 200W/8ohm er betinget af plus/minus 65V på elektrolytterne.
Ekstra elektrolytter skal blot parallelkobles med de nuværende.
Kabinetter kan findes på Ebay og/eller på en italiensk hjemmeside. Send mig en PB, så får du link dertil.
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er 2x45 volt på trafoen
så kører jeg ik engang 200watt på højtalerne. hvordan regner man det ud? altså så jeg får min. 200 watt. Jeg skal have en større
transformator i så.
Jeg vil lige prøve at se på det med det elektrolytter.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du har 185W eller 201W - tja - det vil jeg mene er til at leve med. Der er uhørlig lydstyrkeforskel på de to tal. Din forstærker kan anvendes til DC spændinger mellem 35 og 80 volt og den er sikkert udstyret med "Over and under voltage protection" lige som den er sikret med "Over Current Protection" ved 25 ampere ifølge databladet.
Jeg har i en nylig tråd vovet mig ud i beregning af effekt, spænding og strøm i tilsvarende sammenhæng. Jeg har i mellemtiden fundet en forenklet formel, som rammer tilsvarende præcis. Effekt: Tag transformatorens AC spænding og opløft den i anden potens og divider resultatet med belastningsimpedansen. Eksempel: Transformator 50VAC giver 2500 divideret med 8 ohm =312,5W. Da der tabes lidt spænding på grund af strømmens belastning bliver resultatet tilsvarende mindre afhængig af transformatorens seriemodstand, ensretterens typisk 0,7-1,5 volt spændingsfald og elektrolytternes kapacitet og ripplestrøm.
Skifter du transformatoren (hvad jeg ikke ser nogen umiddelbar grund til) skal du blot sikre dig at tomgangsspændingen til forstærkeren ikke overstiger forstærkerens og elektrolytternes maksimale driftsspænding. Du risikerer at forstærkeren - for at beskytte sig selv - nægter at spille ved en beskeden overskridelse af spændingen og så har du mistet hele gevinsten bag anstrengelserne. Ekstra elektrolytter kan du derimod roligt sætte i værk i forbindelse med ombygning i nyt kabinet.
Ny transformator må ikke overskride 2x52VAC hvis du vil bevare er sikkerhedsmargin til det beskrevne. Og så er du ude i en ikke standardtype. 2x55V lander på 78VDC, som er besnærende tæt på forstærkerens og elektrolytternes grænse. Det er her faren ligger med den anvendte forstærker. Konsulter producenten for konkrete erfaringer og anbefalinger.
|
| Til top |
|
| |
Stenberg Branchemedlem

Terton Audio
Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rosdam.
Dine Kappa 600 kræver ikke strøm på samme måde som de tidligere modeller fra Infinity. Jeg var med til lancere dem da de blev introduceret og jeg husker dem ikkes om specielt krævende.
De er designet af Robin Marshall - som inden han blev en kortvarig del af Infinit teamet - bl.a. var grundlægger af EPOS....og derfor som sådan ikke en typisk amerikansk Infinity model, men derimod en højttaler som virkede mere spilleglad og engagerende.
Go' fornøjelse med dem
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen..
Tak Kaj for en uddybende beskrivelse. Jeg holder mig ok bare til den transformator jeg har nu så... og kaster mig ud i elektrolytterne
istedet.
Jeg testede anlæget lige her i eftermiddags. Jeg synes nu forstærkeren spiller "rent" også ved høj lydstyrke (mere end jeg har behov for)
Så det må være tilstrækkeligt det som jeg har nu.
At tilføre ekstra elektrolytter, vil gøre forstærleren bedre til at kontrollere højtaleren ik? ret mig hvis jeg tager fejl.
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stenberg skrev:
Hej Rosdam.Dine Kappa 600 kræver ikke strøm på samme måde som de tidligere modeller fra Infinity. Jeg var med til lancere dem da de blev introduceret og jeg husker dem ikkes om specielt krævende.De er designet af Robin Marshall - som inden han blev en kortvarig del af Infinit teamet - bl.a. var grundlægger af EPOS....og derfor som sådan ikke en typisk amerikansk Infinity model, men derimod en højttaler som virkede mere spilleglad og engagerende.Go' fornøjelse med dem
|
|
|
Jeg har også købt et sæt for et par måneder siden ,spiller super , der er bare en ting der undre mig, farven rundt om bassen ,den ene var sort den anden var træ farvet .har set flere billeder på nettet der også er forskellige .
 __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stenberg
Nej okay.. Jeg tænkte nok de ikke var til at sammenligne.. De var ellers fede de gamle infinity modeller, nu tænker jeg på 8.2 og 9.2 serien
osv..
Men de krævede da en fornuftig forstærler. En kammerat har haft 9.2 modellen, gal en kæmpe højtaler.. han kørte også med zappulse til
at drive dem med, og det lød faktisk godt.. tryk på bassen.. godt med watkins :)
|
| Til top |
|
| |
Rosdam Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2016 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også glad for mine, og for 4000 kr... sys jeg det er godt sluppet.
okay lyder mærkeligt med farven omkring bassen.
Mine har samme farve...
|
| Til top |
|
| |
Stenberg Branchemedlem

Terton Audio
Bruger siden: 06 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 16 April 2016 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svoldgaard. Dine højttalere er "født" med det lyse træ omkring basenhederne - men kan huske at nogle kunder henvendte sig om dette, da de synes man kunne ane farve forskellen mellem det lyse "træ" og den sorte surround på basenheden, så de har måske farvet træfladen sort for ikke at kunne ane kontrasten igennem stoffet.
Svoldgaard skrev:
Stenberg skrev:
Hej Rosdam.Dine Kappa 600 kræver ikke strøm på samme måde som de tidligere modeller fra Infinity. Jeg var med til lancere dem da de blev introduceret og jeg husker dem ikkes om specielt krævende.De er designet af Robin Marshall - som inden han blev en kortvarig del af Infinit teamet - bl.a. var grundlægger af EPOS....og derfor som sådan ikke en typisk amerikansk Infinity model, men derimod en højttaler som virkede mere spilleglad og engagerende.Go' fornøjelse med dem
|
|
|
Jeg har også købt et sæt for et par måneder siden ,spiller super , der er bare en ting der undre mig, farven rundt om bassen ,den ene var sort den anden var træ farvet .har set flere billeder på nettet der også er forskellige .
 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 16 April 2016 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, tak for svar  de fleste ser bare ud til at have sort baggrund __________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |