Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 10:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Epicon 8 og rumstørrelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2016 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Kunne godt bruge lidt input fra Epicon 8 ejere

Hvilken rumstørrelse skal man op på for at højttalerne trives, giver god lydkvalitet og f.eks. ikke "overloader" rummet med bas?

Stuen er på 32 m2 med 2x2 m åbning mod 15 m2 køkken. Maksimal afstand fra højttalerfront til væg bliver 90-100 cm, dvs. ca. 40-50 cm mellem højttaler og væg. Er i tvivl om rummet bliver for lille til denne højttaler eller man skal kigge efter mindre højttalere?

På forhånd tak for input.

Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Sendt: 17 April 2016 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Hej Lajst2

Jeg har selv et rum på nogenlunde samme størrelse som dit (35m2) Og jeg synes ikke jeg oplever det som om at Epicon 8 er for
store til mit rum.
Som med alle rum og højttalere, kan man selvfølgelig forbedre rummets indvirken på lyden. Og det eksperimenterer jeg selv en del
med i øjeblikket. Og jeg oplever bestemt fremgang.

Jeg har lavet en tråd i Akustik delen af forummet, der kan du se en tegning af mit rum og min opstilling.

Udover det, synes jeg at det er en rigtig fed højttaler som jeg ikke ville tøve med at anbefale.

Mvh.
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2013
Sendt: 17 April 2016 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hej Kristian,

Tak for dit svar. Jeg kan faktisk godt huske din tråd, som jeg synes var interessant læsning. Min stue er som udgangspunkt nok lidt mere dæmpet end din, da er flere møbler og vægge/lofter med "rustikke" overflader og brudte flader. Har desuden selv en UMIK og har allerede foretaget lidt målinger - dog uden at få analyseret videre på dem. Vil på et tidspunkt dykke lidt mere ned i problematikken omkring akustik.

Epicon 8 er én af de højttalere, jeg har under overvejelse, så jeg er rigtig glad for dit input. (Og jeg skal selvfølgelig have dem på prøve ved lejlighed). Har haft Rubicon 8 (samt en del flere) på prøve og kunne virkelig godt lide dem, men skal lidt mere omkring inden jeg beslutter mig.

På din tegning har du 0,60 og 0,85 m fra bagvæg til højttaler. Er det fra væg til center af højttaler (som det ser ud til på tegningen)? Og har du holdt fast i de mål efterhånden som dit projekt har udviklet sig?

mvh.
Lars

Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2

Kristian Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2015
Sendt: 18 April 2016 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Målene er fra væg til frontplade. Jeg har næsten hold fast i de mål på tegningen, bortset fra at jeg har flyttet den højre HT længere mod sidevæggen,
så der nu er 290cm i mellem de to. Det er gjort med den tanke at jeg kommer tættere på en ligesidet trekant. Jeg ved ikke om jeg synes der er nogen
forbedring, men det er sådan de står nu.
Til top Vis Kristian Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian Hansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes