| Forfatter |
|
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fantastisk at se annoncer over hifi... Så snart noget er gammelt, eller somme tider meget gammelt, så kalder man det vintage, og vupti ! Så er prisen sklyhøj. Således så jeg en NAD 3020 til 2000,- Det er det dobbelte af hvad den kostede fra ny... Et sæt JBL 250ti til 25000,- Sprøjtet hvide på kabinetterne. Over det dobbelte af nypris. Ovenstående er ikke særtilfælde. Der synes at gå enorme summer i gammelt hifi, som ikke længere overholder de specifikationer som det var født med. Der lokkes med at "det var dengang man lavede kvalitet"... Jamen det gør man da stadig? Udviklingen er jo ikke ligefrem gået i stå. Jeg har fulgt med i rigtig mange år på hifi-fronten. Og husker meget af det udstyr som nu bliver solgt som sindsyg god kvalitet, og mere vellydende end det udstyr der laves i dag. Og jeg husker talrige lyttesessioner hvor jeg havde lånt udstyr med hjem, og bunker af tests i High Fidelity. Og meget af det gamle udstyr faldt totalt igennem. Udseendet betyder meget. Gammelt udstyr med flotte vumetre og skuret aluminium. Blåt, grønt og rødt lys ved knapper, skalaer osv. Jeg medgiver at det så godt og vintage ud. Men bedre end man laver det i dag? Nej. Eneste undtagelse er nok rørforstærkere... Der afhænger lyden først og fremmest af trafoerne og rørene. Alt andet er let skiftet, og der fås original eller bedre lydkvalitet. Jeg synes det er lidt ørgerligt at nogle bliver lokket til at hoppe med på "Vintage-vognen" fordi de tror at de får bedre kvalitet dér.. Mange skal bare opdage at der stadig er mange steder hvor man sælger rigtig god lyd... Det ærgrer mig at man kan bilde nogen ind at man "dengang lavede udstyr med rigtige watt" eller "dengang byggede rigtigt kram som kan holde"... Dermed sagt at det gør man ikke mere Men smart kørt op af de som køber eller finder udstyret og så sælger det som vintage og p.... dyrt... Og især da fordi de kan gøre det med udstyr som fik dårlige tests og faktisk ikke lød særligt godt. Jo, gammelt l**t kan skam blive til det pureste guld. Mvh.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups, JBLerne koster 5000 mere end nypris, ikke det dobbelte.
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i af priserne på vintage hifi er steget gevaldigt de sidste ca. 5 år. men det er jo styret efter udbud og efterspørgsel, ikke nødvendigvis efter kvalitet.
Jeg holder meget af vintage hifi, fordi det er eller var muligt at få god kvalitet til meget små penge. Sådan er det ikke mere, nu skal man være relativ heldig for at finde noget godt. for ikke så længe siden var jeg på et marked hvor en sælger forlangte 1000 kr. for et sæt Bose 301 med møre kantophæng - det er helt ude i skove, men fred være med det, så får han lov at tage dem hjem igen...for hvem skal dog købe dem?
Jeg synes også jeg ser en del annoncer som genindrykkes igen og igen til vilde priser - det tyder på at nok er varen sjælden, men køberen kan være svær at finde.
Ang. 250TI, det er stadig en forrygende højttaler som spiller op med mange realtiv dyre moderne højttalere efter min mening, men 25000 er nok at stramme skruen, især hvis bas enhederne kun har fået nyt ophæng frem for en recone.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
| Det er fantastisk at se annoncer over hifi... |
|
|
Det er vist ikke kun på den blå avis, det problem florerer .......... Det sker jo også her ... kig i vurderingstrådene , så har folk godt nok travlt med at tale prisen op i urealistiske højder :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et issue de fleste steder, hvor der sælges brugt udstyr. Der tilsyneladende købere til det meste. Ellers vil det vel ikke kunne svarer sig at sætte prisen så højt.
Det sjove er så, at sælger man relativt nyt gear, så tror køberne ofte, at man er i branchen for godgørende formål.
Vintage er i høj kurs for tiden. Hvad enten det er hi-fi, porcelæn eller cykler. Vi lever i en konfus verden, hvor intet er det samme, som det var året før. Den omskiftelige tilværelse, får en lang række mennesker til at kaste sig over ting og metoder fra tiden der forsvandt. De fysiske holdepunkter bliver derved skruet op i pris, da mængden af udstyr og sager naturligt nok er skrumpet ind, grundet tiden der er gået.
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altid nogen der tror at deres gamle ragelse er guld, men det er tvivlsomt om de får det solgt. Der er jo også meget stor forskel på hvad de samme nye varer koster i forskellige butikker.
Der er stadig vanvittigt mange muligheder for at gøre en god handel, hvis man er lidt vågen over et par dage.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sunmusic skrev:
| Der er stadig vanvittigt mange muligheder for at gøre en god handel, hvis man er lidt vågen over et par dage. |
|
|
naehh .... der er for mange flippere der ......... __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
ratata10 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2016 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har er sæt b&w 603s3 som det ser lidt sort ud med at få solgt til en fornuftig pris vurderet i forhold til dem der er til salg i forvejen. Måske man skulle sætte dem på loftet og lade dem stå til de bliver vintage
|
| Til top |
|
| |
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://oldmoney.dk/index.php
__________________ Chuck Norris can judge your stereo by its cover
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille "pip" herfra skulle da lige være, at det måske hænger sammen med, at det begynder at gå op for nogle, at en del vintage gear blev fremstillet ud fra nogle andre parametre, end dem man bruger i dag, og at noget af det gamle rent faktisk outperformer nyere gear med en bred margin. Så begynder man (som producenter ofte gør) at sætte prisniveauet efter performance og ikke efter, hvad det kostede fra nyt. Et eksempel: En Sansui AU-11000 integreret sparker masser af nyt gear ud hvor peberet gror. Hvorfor skulle den så sælges til f.eks. 1.500,- kr., bare fordi den er tæt på 40 år gammel?  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
ratata10 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er på ingen måde udtryk for en holdning men husk lige at tage højde for inflation.
Inflations-beregner jeg lige fandt: https://www.thuejk.dk/inflation.html
|
| Til top |
|
| |
ratata10 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aik! flechr8 -> du kom mig i forkøbet.
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boyd, det er rigtigt at der er gamle perler som spiller fint. Men næppe korrekt i forhold til nyere udstyr i samme klasse.
40 år gamle komponenter ændrer altså bare værdier... Om det så falder heldigt ud, kan selvfølgelig godt være. Men det spiller med garanti ikke som da det var nyt...
Selvfølgelig kan det restaureres af en dygtig tekniker, men det koster jo så også penge, og som regel m,ange af dem..
Men jeg vil nu tro at det sagtens kan lade sig gøre at finde noget som matcher din Sansui, inden for samme klasse som den Sansui oprindeligt var i. Og jeg vil til enhver tid hellere have det nye, med mindre vi taler om rørforstærkere. Dér kan der nemlig være kvaliteter som er gode i de gamle apparater.
De absolut fedeste forstærkere jeg nogen sinde har hørt (og jeg har hørt meget) var et par gamle philips rørforstærkere på ca. 7watt.. Hold da helt op hvor spillede de super fantastisk godt... De skar musikere og instrumenter ud i luften, med nærmest helt faste kanter... Singleended, ja.. De trafoer kan med garanti ikke fås mere, men alderen gør dem ikke noget, så der er undtagelsen.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
....Men jeg vil nu tro at det sagtens kan lade sig gøre at finde noget som matcher din Sansui, inden for samme klasse som den Sansui oprindeligt var i.
|
|
|
Du overser pointen - hvis den Sansui AU11000 kan købes for 5.000 - så finder du intet i den prisklasse i dag, der bare når den til sokkeholderne - intet !
... og skal der smides 4000kr til service - banker den stadig de andre sønder og sammen.
Jeg gad da også godt se hvad du mener kan give min 200 kroners Luskmand L430 sved på panden ;)
Der er sgutte nogen grund til bare at smide de gamle ting ud - men klart som blæk - priserne kan være helt ude i Hampen
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan_stevns...
Det er muligvis rigtigt med din pointe på Sansui. Hvis den kan købes for 5000,- Skal den sættes i stand, så tvivler jeg stærkt på at du kan nøjes med at betale 4000,- Men måske hvis du selv kan fikse det...
Ja din luxman til 200,- bliver svær at slå til prisen. Men her misser DU vist pointen... Vi taler om gammel hifi til skyhøje priser... 200,- er næppe inden for de rammer...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 16 Juni 2016 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Et lille "pip" herfra skulle da lige være, at det måske hænger sammen med, at det begynder at gå op for nogle, at en del vintage gear blev fremstillet ud fra nogle andre parametre, end dem man bruger i dag, og at noget af det gamle rent faktisk outperformer nyere gear med en bred margin. Så begynder man (som producenter ofte gør) at sætte prisniveauet efter performance og ikke efter, hvad det kostede fra nyt.Et eksempel:En Sansui AU-11000 integreret sparker masser af nyt gear ud hvor peberet gror. Hvorfor skulle den så sælges til f.eks. 1.500,- kr., bare fordi den er tæt på 40 år gammel? |
|
|
Ja - Jeg kan kun give dig ret i din pointe  Jeg holder selv meget af vintage udstyr - men, jeg vi også godt indrømme, at noget af det skal have en pæn omgang service, før det performer igen. Nu skruer jeg ikke selv i elektronik til dagligt mere, men jeg synes sku det er fedt at åbne nogle af de gamle kasser, som jeg ind i mellem finder til billige jyde penge, hvor tingene er lavet i en klasse for sig. Sidste efterår fandt jeg et Marantz sæt fra '72. I amp'en var der ikke så meget som en dårlig forbindelse, rigtige glasfiber print osv. Den skulle naturligvis have renset potmetre, relæ og have nogle få nye lytter (hovedlytterne er dog de samme). Men ja - den var også lavet efter nogle andre parametre end mange af tingene idag  Men, når man køber vintage i min bog, så er der nogle fede kasser, og de kasser, som man skal holde sig fra. Og ellers skal man tænke på om kassen er renoveret, eller om den skal renoveres/have service. Nye gode og store lytter koster en hel del - det samme kan udgangs transer gøre
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 17 Juni 2016 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med dig Felix. For en måneds tid siden gik et par mishandlede jbl 4350, med "kantløse" enheder, sjove ledninger stikkende ud bag på, for 39000 på lauritz. Man skal være entusiast eller kende en japser der vil sende dem til Kendrick.
Jeg hsuker også en del af det som nu er vintage, noget hat jeg ejet og andet haft lånt. De 30-40 år der er gået har nok ikke gjort dem bedre, men markedskræfterne taler et andet sprog, end der er min erfaring. Nostalgien kan jeg nemt se, ligesom de gamle drømme om en bestemt dims kan udleves, men at udråbe mange af de højtsatte produkter til nye lyttemæssige guder er jeg ikke med på.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 17 Juni 2016 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
Jeg er enig med dig Felix. For en måneds tid siden gik et par mishandlede jbl 4350, med "kantløse" enheder, sjove ledninger stikkende ud bag på, for 39000 på lauritz.
|
|
|
Jøsses - hvad kan min Denon DMD 1000 minidisc (købt for 100 kr. sidste weekend) så ikke indbringe
Men er ellers enig i, at der er sande perler iblandt de gamle l...! Mine snart 30 år gamle Dynaudio spiller sgu godt!
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 17 Juni 2016 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare rolig. Jeg er ikke hellig - og skiller mig helst ikke af med noget. Så på kontoret stor et par B&W802 fra 84 og spiller. Til kontoranlæg er de super til mit brug og penge får jeg ikke for dem. De spiller sammen med en Carver A760x amp fra 1999, en NAD 114 pre fra ca. samme tid og en Sony XA7ES i mint condition. Alt sammen noget der ikke indbringer store dadler - XA7es'eren måske undtaget.(Den er blevet kult  )
|
| Til top |
|
| |