Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 05:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ideer til multiroom (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juni 2016 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg har ikke nogen særlig viden om multiroom forstærkere eller andre muligheder, men jeg kunne godt tænke mig at kunne spille
musik i alle rum i mit hus fra samme anlæg, og jeg vil helst samle det med højttalerledninger - altså ingen airplay-trådløs-hokus-
pokus!

Men hvad for noget hardware kan der anbefales - gerne brugt og til billige penge - til mindst 5 rum?

Mvh Peter
Til top Vis dhad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dhad

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

glem det. det bliver sikkert svært at få forstærkere med mere end 3 og det er ofte surround forstærkere, hvor lydkvaliteten ikke altid er i top. Desuden er Det ikke ofte at forstærkerne er lavet til at alle zoner er i drift på samme tid, så du kan ikke fylde ele boligen med lyd hvis det er det du ønsker. Kabler koster også penge og er ikke optimalt. Hverken æstetisk eller praktisk.

Det er ret relevant hvad din primæremusikkilde til afspilninger. cd, digital lagret, streaming? LP (så bliver det svært med multirum) Små billige forstærkere findes der masse af, så jeg vil anbefale at kombinere det med en streaming løsning.

jeg benytter selv squeezebox i 5 rum. det fungerer ganske fremragende og det er til at få til billige penge brugt. Squeezebox boom er aktiv og spiller anstændigt nok til at den kan stå i køkken og soveværelse. Ulempen hved squeezebox er at en computer skal være tændt eller du skal have en NAS der er i stand til at trække squeezeboxsoftwaren + squeezebox ikke bliver lavet mere. Der er dog god support fra et dedikeret community.

Der findes masser af streamingløsninger hvr Sonos nok er den mest kendte, men der får du godt nok også lov at betale. Også for brugt. Det billigste er nok chromecast audio, og så vidt jeg ved er der nu kommet styr å deres multirum.

Jeg vil anbefale du finder en Chromecast audio (320 kroner), en billigforstærker + ht, sætter dem op i et af rummene og lever med det i en måned tid, hvor du kan se om en trådløs løsning er noget for dig.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2016
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Du kan godt fordele signaler til flere rum og bare have en effektforstærker i hvert. Men tror du ikke, det bliver irriterende i længden? Mere og mere af den musik, man hører, bliver jo digital, enten lokalt på din netværksharddisk eller som streaming. Så er det mere bekvemt også at have en tilsvarende afspiller i hvert rum.
Til top Vis nozendk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nozendk

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

@Nozen

Umiddelbart er jeg ikke enig med dig i at han "bare" skal have en effektforstærker. Han skal stadig have en kontrolforstærker med mulighed for at
styre 5 forskellige zoner..

Er stadig enig med dig at der skal en afspiller i hvert rum. Det dur ikke at hele boligen skal krydses for at skrue op eller ned. Det kan jo også være
at der skal være mulighed for at der bliver lyttet til noget forskelligt i hvert sit rum på samme tid...

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

sunmusic > Ja det er jeg enig i. Hvis der er tale om mere end to rum, så giver det ikke rigtig mening at bruge det samme anlæg til at spille det hele op. Og når f.eks. en Chromecast er så billig, så er det smartere at have et lille anlæg i hvert rum.

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Hmm, som man siger på engelsk "Thanks for nothing..."

Jeg har fint mange apple enheder og bluetooth ditto, som jeg kan caste til - meeeen som I måske ved, så virker kabler altid, og der
er aldrig udfald, så jeg ææælsker ledninger! Og ledninger trækker man da bare på loftet, så er de ude af øje og virker fint i årevis.

Det jeg tænkte på var a la de glade 90'ere, hvor man i kontormilijøer ofte havde en slags forstærker med udgange til mange
højttalere, men jeg aner ikke, hvad sådanne hedder, så jeg har svært ved at søge på dem på dba eller ligende.

Så hvis I ikke må skrive mere om chromecast, streaming og lignende, har I så nogle forslag?

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Bare fordi du ikke får at vide at din løsning er god så er der ikke nogen grund til at blive sur. Hvis du vil have ordentlige råd, så må du jo komme med
lidt mere info.

Hvad betyder lydkvaliteten for dig?

Hvilke kilder afspiller du fra?

Hvor meget betyder det for dig at det er nemt at betjene og hvorledes foretrækker du at betjene?

Vil du have mulighed for at lytte til forskelligt musik i forskellige rum på samme tid?

nozendk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2016 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg synes stadig, det bedste må være at have en forstærker til hvert rum, så du i det mindste kan skrue op og ned. Men fortæl lidt om hvad du vil opnå?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Juni 2016 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

5 stk. Sones Connect koblet til 5 anlæg.

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2016 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:
Bare fordi du ikke får at vide at din løsning er god så er der ikke nogen grund til at blive sur. Hvis du vil have
ordentlige råd, så må du jo komme med
lidt mere info.

Hvor meget betyder det for dig at det er nemt at betjene og hvorledes foretrækker du at betjene?

Vil du have mulighed for at lytte til forskelligt musik i forskellige rum på samme tid?

Sur og sur... Smiley var der da...

- Lydkvalitet betyder vel det, som det altid betyder - det skal være i orden, men hvis det er kablet system, plejer kvaliteten da at
være i orden?!?

- Jeg spiller fra næsten alt i hele verden - radio, cd, iphone (sat til anlæg med kabel) incl. spotify, minidisc og pladespiller.

- På en måde skal det være nemt at betjene - tryk på en knap og det spiller på badeværelset, tryk på en anden knap og det spiller
også på terrassen, tryk på en tredje knap og det spiller også på kontoret, tryk på den første knap igen og det spiller ikke længere
på badeværelset og så fremdeles...

- Samme musik i alle rum.

Mvh Peter

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2016 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Det er ligemeget med at skrue ned i hvert rum.

dhad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2016 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Måske skal man bare have en højttaler vælger? http://www.smarthome.com/smarthome-select-2-source-6-zone-sp eaker-selector-
with-volume-control.html

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Sendt: 19 Juni 2016 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

dhad skrev:
sunmusic skrev:
Bare fordi du ikke får at vide at din løsning er god så er der ikke nogen grund til at blive sur. Hvis du vil have ordentlige råd, så må du jo komme med lidt mere info.

Sur og sur... Smiley var der da...

- Lydkvalitet betyder vel det, som det altid betyder - det skal være i orden, men hvis det er kablet system, plejer kvaliteten da at være i orden?!?

- Jeg spiller fra næsten alt i hele verden - radio, cd, iphone (sat til anlæg med kabel) incl. spotify, minidisc og pladespiller.

- På en måde skal det være nemt at betjene - tryk på en knap og det spiller på badeværelset, tryk på en anden knap og det spiller også på terrassen, tryk på en tredje knap og det spiller også på kontoret, tryk på den første knap igen og det spiller ikke længere
på badeværelset og så fremdeles...

- Samme musik i alle rum.

Mvh Peter

Interessant for det er netop hvad Beolink fra B&O opfylder til punkt og prikke men kræver at du kører med B&O system af bestemt årgang hvilket ikke betyder nødvendigvis en formue.

Jeg har selv testet med Beosystem 6500 og den tidlige master link control version der kan køre aktive eller passive højtalere med mere. Alt hvad der er til multi rum indenfor MCL er en boks, en transiver og en ledning fra forrige rum + højtalere. Transiver har en mute funktion der virker efter den hensigt du ønsker.

De fleste B&O forstærkere og Beocentere fra 1988 og frem kan køre med med MCL eller det opdaterede Master link control. Det er udviklet mere men det har jeg ikke rigtig kendskab til da det er efter år 2000.

Dog kan du ikke fjernbetjene minidsc. Måske findes der mulighed for Iphone og Spotify i de nyeste B&O multi rum.
Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

aristona
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2012
Sendt: 20 Juni 2016 kl. 04:00 | IP-adresse registreret  

Dit behov fik mig til at huske denne gamle tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=100745& PN=3

Du har nok ikke brug for en omskifter så stor som fra dengang, da man vidste, hvad en radioforretning var, men princippet i løsningen er vel god nok. Denne er til din-stik, men der er da senere løsninger til alm. hifi-brug. Dog ofte kun med 2 eller 3 udgange. Hvis man er ferm til den slags, kan man selv designe og lodde sådan en. Så er det måske også muligt at lave det sådan, så du både kan spille på terrassen og hemsen samtidig (hvis de tekniske forhold tillader det), for det kan standard omskifteren ofte ikke, mener jeg.

Imidlertid, løsningen kan være nem, for hvis ellers jeg har opfattet dit ønske korrekt, så prøv at google "højttaler omskifter" Er svaret på dine bønner fx her?:  http://bryston.com/products/other/6way.html

Til top Vis aristona's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aristona

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2016 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

en switch virker tl at være den billigste løsning og det der ønskes.

Man skal nk være meget opmærksom på ikke at have flere sæt højttalere tændt på en gang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes