Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 14:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvad er bedst CD eller LP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Så skal vi sku have nogle svar på dette dejlige spørgsmål  ...  Hvad er bedst CD eller LP?  og hvorfor er det nu engang sådan

Lige i øjeblikket er det Linn Ikemi der står herhjemme, og den er jeg rigtig tilfreds med, men med tiden, når pengepungen vil, kommer der jo nok også til at stå en pladespiller (temmelig sikkert en Linn LP12, da resten af mit anlæg også er af dette dejlige fabrikat) på hylden, og så kan jeg jo nok høre hvad jeg bedst synes om, men hvad er du mest til, cd eller lp, og hvorfor ?

Hilsen Kajkagen...  I ved, ham den grønne der er gået sport i at kaste med

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Du kunne oprette dette som en afstemning længere nede....
Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

jeg er hveken for det ene eller andet. cd er teknisk set bedst, men lp har mere sjæl...

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er en debat som startede i CD'ens barndom og underligt nok er der stadigvæk interesse for sådan et emne.

Jeg opfatter det som smag og behag, der er nogen som vil påstå at LP'en lyder bedre på en god high-end plov andre vil mene det modsatte til CD'ens fordel.

Jeg ser LP som et nostaligisk indslag og ikke et alternativ til CD, men dette udelukker nødvendigvis ikke muligheden for at have begge dele.

Hvad der er bedst !? - jeg tror ikke vi kan blive enige i dette spørgsmål, alverdens hifi magasiner har flere gange forsøgt at komme med det endelige svar uden det af den grund er lykkes.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg opfatter det som smag og behag, der er nogen som vil påstå at LP'en lyder bedre på en god high-end plov andre vil mene det modsatte til CD'ens fordel.

Jeg ser LP som et nostaligisk indslag og ikke et alternativ til CD, men dette udelukker nødvendigvis ikke muligheden for at have begge dele.

Hvad der er bedst !? - jeg tror ikke vi kan blive enige i dette spørgsmål, alverdens hifi magasiner har flere gange forsøgt at komme med det endelige svar uden det af den grund er lykkes.

Det er nøjagtig samme opfattelse jeg har .. det er en smagsag. Jeg kender nogle som sværger til LP, og andre som aldrig kunne drømme om at investere i en plov, "for det lyder jo forfærdeligt"..

Jeg selv har ikke rigtigt leget med pladespillere, endnu! Det er en af de ting der skal bruges penge på i fremtiden. og eftersom jeg ikke har sat tingene op mod hinanden, kan jeg ikke rigtig udtale mig om hvad der er bedst. MEN jeg er nu glad for at høre cd

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

wamsler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

ozzy lyder bedst på en plov

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

hør nu her drenge... nu havde jeg sku regnet med en masse slag for det ene og det andet her, så skal i sku da ikke bare sidde og komme med fesne kommentarer om at det er noget vi ikke bliver enige om ...  det er jo trods alt en debat og ikke et diskussionsforum  

Så lad os få nogle drøje hug fra de to lejre, og så vil vi andre der ikke helt kan bestemme os nyde kampen  og måske blive overbevist om at det er det ene vi skal have frem for det andet

Jeg er sikker på den kære JB ville have kunnet sætte noget fut i fejemøget her

Alex, da jeg kun er 21 var jeg ikke med i hifi-verdenen i fordums tid hvor CD og LP havde den store fighte, men da langt det meste af det musik jeg hører sagtens ville kunne fås på LP i dag, er det for mig ret ligemeget om det er CD eller LP, desuden synes jeg selv at der, som du selv siger, er langt mere sjæl over LP, men lad os nu høre nogle tunge argumenter for det ene og for det andet  

wamsler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2004
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

jeg syn's LP har mere "sjæl"

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Kajkage

Hvorfor SKAL der partout være to "lejre", som SKAL op at toppes ???

Du må da bare acceptere, at de to medier lever fint side om side og giver forskellige oplevelser.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

CD'er da klart best, ingen støj, skal ikke vendes, fylder mindre, op til 6 kanaler(så vidt jeg ved) min datter kan ikke knække dem ;-), (næsten) ingen tab ved kopering, de kan ridses og stadig spilles, man kan spille starin på dem, lave en flot 'uro' der glimter i solen, osv.........

(Og har 400 LP'er stående i kælderen, da jeg fornylig kom til at ødelægge min 'Gramofon' )

Men igen; det kan jo ikke være andet end en smagssag, har da et par LP'er som ikke kunde holde til at udkomme på cd (der forsvandt sjælen sku) og omvendt er der da visse cd'er som er så 'rene' i lyden at det er en fryd at høre det uden 'støj'.....

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Engang for længe siden i et land langt langt væk. . . .

. . . sad der nogle ingeniører og talte sammen. De talte om hifi og om hvordan man kunne forbedre de medier der blev brugt dengang i analog-alderen. Man var enige om at den lyd der kunne skabes ved hjælp af en god pladespiller og pick-up var rigtig god!

Alligevel blev man enige om at hvis man hakkede lyden i småstumper og lagde den på en såkaldt CD og herefter samlede småstumperne igen hos lytteren så kom det nok til at lyde bedre. Det gjorde det ikke, og det gør det stadig ikke efter min mening. Som wamsler skriver så har vinyl skiver nemlig mere sjæl!

Når det er sagt så skal man jo heller ikke være blind for CD-pladens fordele såsom bedre signal/støj forhold, uopslidelighed samt det faktum at den er lettere at håndtere. Og heldigvis er CD-afspillerne blevet bedre med tiden. De første der kom på markedet var noget "spidse" i lyden.

Personligt har jeg både pladespiller og CD-afspiller, men jeg har kun pladespilleren fordi jeg har mange hundrede vinylskiver. Hvis jeg ingen vinylskiver havde så kunne jeg ikke drømme om at købe en plov. Så stor forskel er der trods alt ikke på LP og CD.

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Min personlige mening - for det er uden tvivl den individualistiske mening der tæller mest hos individet - er klart til fordel for LP'erne.

CD-afspillerne har selvfølgelig mindst ligeså mange fordele som pladespilleren, men den formår ikke at have samme sjæl i musikken, varmen, gløden er ikke så meget tilstede ved CD-afspillere som ved pladespillere.

Endnu en fordel ved pladespilleren er efter min mening at det er i større omfang muligt at fintune lyden efter egen smag - i form af PickUp, RIAA, Arm, osv...

Selvom jeg ikke er i den alder at jeg opleve CD'erne overtage LP'ens plads (opfattede det i hvert fald ikke), er det stadig min mening at LP'erne lyder bedre end CD'er - forudsat at begge er i en ordentlig kvalitet!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

For mig er CD umiddelbart bedst, men det er kun pga. jeg er for doven til LP generelt. Der er ingen tvivl om at LP byder på langt mere vellyd og sjæl, som CD'en ikke kan hamle op med. Så teknisk set er CD bedst. Lydmæssigt er det LP. Heldigvis har jeg jo mit SACD, så der er det bedste fra begge lejre forenet :)

Men jeg ynder da at nyde en god LP i tide og utide, for godt lyder det sgu.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Halløj,

Jeg aner ikke hvad der er bedst, men jeg ved hvad jeg lytter mest til - vinyl.

CD er da et meget bekvemt medie og det gør det muligt at høre min yndlingsmusik på arbejdet.

Har flere dubletter (samme skive på både vinyl og cd) - gæt hvad der spilles på på stue anlægget .

mvh

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hej Redaktøren...

Det er fordi det er klart sjovest når der er to lejre der er oppe at toppes ... i hvert fald kommer der en masse argumenter på bordet, i stedet for at sige at det hele nok er meget godt... hvis der er to der er voldsomt uenige, vil alle for og imod argumenterne komme på bordet, (og så er det jo også underholdene læsning, specielt hvis det er lidt mudderkastning på det andet medie, og folk der hidser sig op )

Men når så alle de forskellige argumenter er ved at være dukket op, kan man læse og sortere, og så se hvem man er mest enig med, og se hvad der vejer tungest med de forskellige argumenter i vægtskålene...

Indtil videre er det kun plader der har sjæl, og cd'er indeholder bare kliniske lyde (lidt sat på en spids )...og da jeg er ude efter musik for musikkens skyld, hælder jeg i øjeblikket mest til LP, dog skal det siges til CD'ernes forsvar at de ikke kan opslides, og man kan spilde stearin på dem uden de går i stykker (meget tungt argument )  så jeg venter bare på flere for og imod, og hvorfor det lige præcis er det ene jeg skal have frem for det andet  

Alle på dette forum kan jo ikke tilhøre Den Radikale hifi klub ... Dansk HIFIparti og EnhedHIFI-Partiet må også være her et eller andet sted  

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

wamsler skrev:
jeg syn's LP har mere "sjæl"

Hvordan vil du beskrive "sjæl"? Og kan der gives en forklaring på, hvorfor cd-mediet har mindre sjæl end en plade.

Min erfaring er da, at man via et cd-medie godt kan få formidlet følelser og stemninger i musikken... spiller en plade mere dynamisk eller.. ?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej !

Efter min mening kan cd´en godt spille med sjæl det handler bare om at få en cd du selv kan rode med, for mange af de komponenter der bliver brugt i cd´erne er ikke så gode som man forventer, god lyd fra en plov koster mange penge, de lp’er  man skal købe i dag skal være af en god indspilning for at følge en god cd indspilning  men mange cd´er er heller ikke gode som man forventer de kan virke flade at lytte til, mange pop cd´er er af dårlig tryk efter min mening. Håber i forstår vad jeg skrev.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Hvordan vil du beskrive "sjæl"? Og kan der gives en forklaring på, hvorfor cd-mediet har mindre sjæl end en plade.

Man kan ikke beskrive "sjælen". Det vil være som at skulle forklare orange til en blind person.
Men det kommer nok til dels af at en LP jo er analog hvilket giver et bedre flow i musikken og en bedre sammenhæng. En ting der også er tydeligt hos SACD.

Så det er nok "analogheden" der måske gør forskellen på om hvorvidt den "sjæl" er til stede, men vi er da bestemt nogle som fornemmer den, omendt andre jo naturligvis kan have en anden opfattelse af hvad som gør "sjælen" i musikken.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det er tyndet ud i rækkerne af den endimensionale skribenter her på siden, så du skal nok ikke regne med at se to lejre af fanatikere angribe hinanden. Hvis du vil se folk der toppes må du nok hellere leje en voldsfilm eller klikke ind på en ungdomspolitisk netside.

Med lp og CD er det ikke enten eller. Det er både og. De kan begge elskes men ingen af dem lægges for had. Man kan bruge lige mange penge på dem, og har sidst set en pladespiler til 400.000,- kr. Den lød også godt, skrev de.

Jeg har selv begge dele, spiller mest på CD. Det er nu nemmest og de nyeste udgivelser kommer da også altid på CD og sjældnere på lp.

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

CD ??? Hvad er det !