Her er så mit anlæg.
Her ses hele setuppet, med anlæg, højtalere, Tv, DVD recorder & VCR. (holder mig stadig til to kanal, suround har ikke gjort sit indtog her endnu.)
Selve hifi grejet, i et DIY. rack, lavet af 20mm. hule stål profiler, fyldt med sand og med hylder af bitumen beklædt spånplade og birke X-fineer, monteret på sobotane gummi fødder.
Her over ses mine amp's.
Udstyret består af følgende grej :
LcAudio : Sidewinder 2 - Pre. amp.
LcAudio : ZapZolute mk. 4,2. Kl.A. Dual Mono - Power amp. til top systemer.
LcAudio : TheEnd Millennium XP. Kl.A/B. Dual Mono - Power amp. til bas systemer.
Denon : DCD 3560. - cd. / "transport"
DIY. : DAC. - 24/192 - HDCD. m./ diskret balanceret analogdel.
SE HER for mere info. om DAC. : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40568&P N=1&TPN=1
Og her for modefikation af DCD3560 : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9192&KW =miju
Kabler.
Taralabs RSC. Decade Gen2.
Taralabs RSC. Master Gen2.
Taralabs RSC. Reference Gen2.
Taralabs RSC. Prime 500.
Furukawa Super PCOCC-7N. 75 ohm. Digitalkabel.
Alle signalkabler er balanceret : XLR.
Højtalerkabler er terminaret med Taralabs "Banan" stik.
Netkabler :
DIY. : Specielle dobbel skærmede - 3 stk. 1,5 mm. solid core ledere. - lederne er snoet sammen i inder kappe af ferit fyldt gummi masse, skærmet med først folie, støvt ind i noget plast materiale, så en fortinnet kobber flet skærm samt så en ydderkappe af vejer, kemikalie og brand modstandsdygtigt materiale.
Monteret med ferit RF. stoppers, samt jord udtag fra ydder skærm.
Højtalere : BSS3,5-12 mk.3. ( Mit eget D.I.Y.)
Se : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&P N=1
Som det hele står idag med nye diskanter og mellemtoner.
D2905/9700 Diskanter 5" poly. mid. 18H52 C-Quence samt set her en Peerless SWR 315. 12" bas. (afløses dog af 12B-77-25-10
Flexunits fra Audiotechnology med optimale T.S. parametre til netop dette formål.)
Top systemet ses her på sin vinklede fod der giver den rette 15 graders vinkel.
Her top systemet med med nye 18H52 C-Quenze Audiotech 5" mellemtoner, og diskanten der her sidder i er en ScanSpeak D2905/97000.
Diskanterne afløses snarligt (igen) af D3004/6600 der faktisk har været inde om og vende i systemet med stor sucess.
Højre højtaler.
Og her under venstre, samt grejet i sit rack.
Her under ses Denon DCD3560 der for det meste agere drev, samt min DIY. DAC. kan ses lige under den balancerede Sidewinder 2. forforstærker, med massive højglanspolerede rustfri stål drejeknapper. (lidt DIY "kosmetik")
Her under ses DAC'n der er en 24/192 med HDCD. og XO3 clock med egen strømforsyning. (clock sync med drev er implementeret.)
Fuld balanceret og med diskret (opamp fri) I/V konvertering og Kl.A. analogdel.
C. kærne transformer (i stedet for oprindlig ringkærne) i strømforsyning.
Lytter i strømforsyning skiftet til Mundorf M-Lytic Audiograde Power Cap's
Små kondensatore er udskiftet med Black Gate.
Internt er kabinettet Kobber belagt, og der er afskærmet mellem strømforsyning og retsten.
Læs mere her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40568&P N=1&TPN=1
DCD3560, Pre. & DAC.
Nederst skimtes en ZapZolute mk.4,2. der "trækker" Diskant & mid.
Her over ses DCD3560 uden "låg" bagerst ved strømforsyningen skimtes den seperate strømforsyning til Clocken. (XO3) og de to lytter i strømforsyningen der er udskiftet med Mundorf M-Lytic Audiograde Power Cap's. alle små kondensatore er udskiftet med Black Gate. og opamp's i I/V konvertering er skiftet til NE5532, og i filteret til SSM typer. Kondensatore i udgangen er bypased.
Her ses nærbillede af LcAudio Zapzolute mk.4 Dual Mono Kl.A trinet (nu opgraderet til mk.4.2.) der "trækker" top systemet.
Nede under ses et TheEnd Millennium (nu opgraderet til XP.) Dual Mono Kl.A/B. trin, der "trækker" bassen.
De spiller bare helt optimalt sammen, masser af effekt og kraft at give af, her savnes ikke noget.
Div. Signal & Højtalerkabler.
Her over ses et Taralabs RSC. Master Gen2 - XLR. Kabel og et Furukawa Digital kabel.
(Samt i baggrunden en lille "Trold" der har sniget sig om bag det "forbudte område" )
Her over ses et Taralabs RSC. Decade Gen2. - XLR. (med tilhørende fløjls pose.. LÆKKERT!! et kabel der er overordentlig svært at få fat på.)
Her ses Taralabs RSC. Master Gen2. og RSC. Prime500. højtalerkablerne.
(Master Gen2 til top systemet og Prime500 til bas systemet.)
Første billede viser til sammenligning, enkelt "run" af RSC. Prime500 kabler som normalt.
Og her under ses så et DOBBEL "run" af RSC. Prime500 til bassen, (så der opnås dobbel tværsnit.)
Dette har vist sig en god ide, da der i den grad kom mere kontrol og subjektiv fornæmmelse af dybde i bassen.
Her ses de boddelte RSC. Prime500 "bas kabler" med samlet tværsint på over 4mm.
(Det kræver så 4 x 3m. af dette kabel for at realisere.)
Højtaler kablerne..
Den anden sides højtaler kabler.
Her under ses "ORMEGÅRDEN"
Div. kabel forbindelser ses her i ormegården, Taralabs RSC Master & Decede Gen2 XLR kablerne, Furukawa digital kablet, lysleder til DVD, clock sync kablet ved siden af og et par Stripline & Teflar til henholdsvis Tv. & VCR. microfon kabelt ud til min Pc. samt netkabler med RF. stoppers, nederst højtalerkablerne.
Alt i fineste orden, uden krydsende og eller hinanden berørende kabler, og i så fin afstand og orden som nu praktisk muligt.
Så kommer vi til netkablerne.
Her ses mine netkabler, med påmonteret RF. stopper.
Nærbillede af et netkabel (dette med alm. 2 leder stik)
____________________________________________________________ ____________________
De sorte kabler der skimtes på billedet her under, er skærmet multileder microfonkabel, forbundet til stel på samtlige af apperaterne, disse går fra anlæg ned til hullet i muren og ud til jordspydet i haven. (2,5m. kobberrør banket ned i jorden) skærmen på dette mic. kabel er kun forbundet ude ved jord spydet og sender således indstrålet "snavs" direkte her ned i og væk fra anlg og inderlederne der har apperat forbindelse.
Nr. 2 kabel der ses er et 4 leder mic. kabel der går ud til Pc'n. (med en ground loop isolator i mellem.)
Stikdåsen der her ses på billedet herover, er med ægte kobber forbindelser og endnu et lille DIY. projeckt.
Kobberskinnen der løber inde i er klippet over, og udgør nu 5 seperate forbindelser der alle er parallel forbundede nede ved det skærmede netkabel, således at alle udtag forbindes direkte til strøm kablet / kilden og ikke i serie som de normale stik "dåser" (en anderledes form for "stjerne" box)
Jordforbindelse.
Der er nu realiseret en jord forbindelse til hver skærm på net kablerne, her "svæver" skærmen i modtager enden (oppe ved apperat stikket)men er forbundet til jord via et ille kabel der kommer ud af bagenden på stikket, dette kabel er loddet fast på skærmen, dette da ingen af mine apperater har jord i deres netbrønde (3 fase / ben)
Disse små ledninger er forbundet til et kraftigere kabel der går ud til endnu et jordspyd, sepperat fra det andet før omtalt, herved dumpes ind stråling og den stråling kablets ledere selv afgiver til skærmen her.
Her ses de små kabler der forbinder skærm til jord spyd kablet.
De er IKKE! forbundet til radiatoren men til et lille kabel der går ud gennem vægen og ud i haven til et to m. kobberrør banket ned i jorden. (det kabel der går der ud skimtes nederst i billedet, radiatoren skjuler lidt kabel fuglerede af alle de seperater jordledninger både fra netkabler og apperater, der samles i et multileder kabel der er det der går ud til jord spydet, cd. og pre. har hver sin leder og netkablerne deres egen leder, anlæg og netkabler har derudover så HVER! deres jordspyd = kobberrør på 2,5m. banket ned i jorden med 5 m. mellemrum.)
Her ses et lille 0.5 mm. kabel der stikker ud fra stikket i afsender enden på netkablerne, og som er forbundet til netkablets skærm.
Jord kablet der går fra anlæg til jordspydet, er iøvrigt et skærmet multileder, hvor skærm kun er forbundet til jordspydet og ikke i apperat enden.
Kablerne der forbinder henholdsvis cd. og pre. amp. til jord kablet, er også et kraftigt skærmet kabel med skærm forbundet i "jord" enden.
Herved sikres at alt støj der indstråles samt uønskede stelstrøm effektivt fjernes, at intet nyt indstråles gennem jord kabler eller netkabler.
Her ses et af de to jordspyd (kobberrør) ude i haven.. (med sikkerheds stang, så der ikke kommes op i med græsslåmaskine eller andet) kablerne er gas loddet fast til røret og sikret med et spændebånd. (det store spyd er en "advarsels pind" der viser at der her er et jordspyd, så der ikke kommes for tæt med en græsslåmaskine eller kant klipper.
Modefikation af forstærkere :
Pre. amp. :
Dual mono.
Opamp fri signalvej.
RSC. kabelføring.
Kobber skærmning internt af kabinet.
Bedre lytter i strømforsyning : 4 x 4700uF. (18800 uF. Mundorf M-Lytic Audiograde Power cap.)
C. kærne transformer (i stedet for ringkærne)
Små kondensatore er udskiftet til Black Gate.
Power amp's :
Begge amp's modeficeret på følgende måde.
Super netdel : 2 x 132000uF. (264000uF. = 12 stk. 22000uF. M-Lytic HC. Mundorf Lytter.)
2 x 2 KVA. EI. transformere. (+ 2 x 300 VA. hjælpe transformere.)
Mundorf M-Cap Supreme Silver/Oil afkoblings kondensatore i udgangstrinet. (istedet for standard M-Cap's)
2 mm. RSC. hardwiring. (både strøm og signal, ind & ud.)
Blæsekøling i kl.A. amp'en. (ved hver udluftnings "kanal" / udskæring i toppen er der monteret et par Pc. kølere)
Her under ses hele anlæget i stuen og min gode lyttestol med den HELT rigtige højde.
Afstand mellem højtalerne er precis 2 m. og det samme ud til lyttepositionen, så har jeg 2 m. bagved lytte positionen.
Bag højtalerne er der 1 m. og med højtalernes egen dybde 1,75.
(Rummet er 5,75 m. x 3,85 = 22,1 m2.)
Afstand til siderne er 55 cm. og højtalerne selv er 40 cm. (x2)
Højtalerne er vinklet 15 grader. (top systemet er ligeledes vinklet 15 grader bagover, alt i alt optimale fase tid forhold til givende enheder og delefilter)
Den her viste opstilling er det mest optimale i det rum, og fungere faktisk rigtig godt!...
Har et kæmpe åbent og dybt lydbillede og fornæmmelsen af at rummet total forsvinder og DU ER DER!...
Bredte perspektivet kan dog være en smule bedre, dette tilskrives det desverre lidt for smalle rum, men det er dog heldigvis i småtings afdelingen, og nemt at anstrahere fra, det bemærkes kun af mig fordi jeg VED at det kan gøres en lille smule bedre i et lidt bredere rum.
Der er minimale problemer med resonanser, mislyde og stående bølger mm.
Jeg har været MEGET heldig!
Rummet er optimeret med gulvtæpper, precis afstemt pladsering af div. møbler samt bitumen og gummi dæmpning på enkelte flader der ellers kunne resonere, (eks. komoden og sofabord, radiatore mm.)
Så NEJ! møblerne mm. giver faktisk INGEN problemer... det lyder rigtig fornuftigt!
Højre højtaler FØR der kom ekstra 8 grader vinkel på, via den specielle fod.
Her ses top højtaleren med en "Dali Diva" diskant en dobbelmagnet udgave af S2905/97000
Dette før montage af filt ringen omkring ydder kanten af diskanten.
------------------------------------------------------------ -------------------------------------------------
Her under ses pre. amp. og DAC.
Nu lyder ZappPlayer meget bedre efter at
drevet er helt fjernet sammen med alt tilhørende elektronik, den agere
nu ren DAC. og det gør den langt bedre end med det dårlige drev den før
havde.
Lyden kan nu næsten slet ikke sammenlignes med
en normal Zap Cd. Player, den ændre helt karakter og bliver væsentlig
bedre, den lidt tynde bund og lyse karakter, ændres så der kommer mere
krop og fylde, og en subjektiv dybere bas, samt dynamikken forbedres
væsentligt, opløsningen stiger også et par trin.
Det er ikke til at tro at det er samme maskine. (basis DAC del mm.)
Silk MST mkII.- XLR.
Her ses et Furukawa Master Reference Super PCOCC 7-9 kabel (i balanceret vers.)
Her
ses et andet Furukawa Super PCOCC 7-9 XLR. kabel (forgængeren til
Master Reference med sin specielle turkis/grønne kappe, dette er en
ældre version fra 92. der i sin tid kostede over 10000kr. sættet.) mere
nautralt kabel skal man lede meget længe efter.
Her et AudioAlchmy Clear Stream digital kabel. (anvendes til min DVD.)
Det fungere ikke så godt som Furukawa digital kablet mellem min DCD3560 og DAC. DCD3560's
Furukawa
kablerne, anvendes dog ikke så meget, trods deres ekseptionelle
neutralitet og dyder, da jeg finder Taralabs RSC. Decade Gen2 samt RSC.
Master Gen2 kablerne en smule bedre i min anlægs konstelation, deres
"påvirkning" aflyden er mere opsetiv og subjektiv "rigtig"
Ubalancerede versioner jeg har af Furukawa kablerne anvendes tl VCR, DVD, og TV, forbindelsen til anlæget.
Fra min Pc. til anlæget anvendes Hitachi SMX4E5 Microfon kabel. (med en Ground Loop Isolator imellem.)
Bemærk "Anden" den giver klart en mere rap gengivelse!
(Shakti And )
Det er mit svar på "Rotten" (musene) nemlig ANDEN! ( og den er RAP! )
------------------------------------------------------------ ----------------------------------------------------
Flere anlæg & højtaler billeder af ældre dato.
Her ses de tidligere anvendte enheder i mk.2 systemet : ScanSpeak D2905/9900 Revelator Diskanter & 18W/8546-00 mellemtoner.
Her ses også The Zap Cd. Player før den blev splittet da. og brugt til at lave en DIY. DAC.
Nærbilleder af top systemet, med 9900 Revelator diskanter og 8546 mellemtoner, enhederne er pr. 15/2-06 udskiftet med ScanSpeak S2905/97000 diskanter og Audiotechnology C-Quence 18H52. mellemtoner.
Vifa Bagdiskant, nu udskiftet med Ringradiator også fra Vifa. den kan justeres med potmeter trinløst fra 0 til fuldt niveau. (den er for det meste slået fra nu : niv. 0.)
Her skimtes de hjul de 128 kg. tunge højtalere står på.
Uden dem er de næsten umulige at flytte rundt på (især efter der er kommet gulvtæppe på.)
De står faktisk klippe fast og stabilt på disse.
------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------
JA! det var så DET! så kan alle se at jeg har det jeg lage ud med at beskrive!..
Ps.
Min Storebrors Gjej : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36630&P N=1
__________________
M.