| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 08 Juli 2016 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
så var jeg så heldig at få lov at lytte til denne flotte højtaler, en ven har lige købt sådan et sæt brugt. har jo læst en masse om dem, og min forventninger var da også noget store, til om de så kunne lave op til det.. der må jeg sige både ja og nej ..
diskanten har stadig en lidt hård spillestil, som jeg også har men det sæt som jeg har hjemme, den lille mellemtone gør det virkelig godt. spiller åben og flot, syntes det er en skam at de deler så højt i mellemtonen og bassen som de gør .. det giver en lidt rodet oplevelse, i den lave ende af mellemtonen. lige som om bassen forsøger at komme for højt op, det bliver for rodet for mig ..
men er også nede i småting, men til den pris så skal det jo være i orden..
er der andre som har haft samme oplevelse, som jeg med disse skønheder.
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
kimC Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 08 Juli 2016 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har hørt dem en enkelt gang. Godtnok på Rotel amp og cd....de lød som om de
stod på hovedet og stadig stod i deres papkasser.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 4920
|
| Sendt: 08 Juli 2016 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh, hvad... det er vist ikke XN360's lyd, I har hørt...?!?!?!
Nu har de spillet i mit lytterum i 9 år, indtil de fornylig blev udskiftet med noget dyrere. Og jeg kan ikke på nogen måde genkende det, I beskriver.
På hovedet... papkasselyd... enten har kablerne været vendt forkert, eller også har grejet bare været for dårligt.
Hvis man oplever diskanten som hård, så er det fordi, at grejet foran lyder hårdt. XN360 gengiver kun det, de modtager. Det er bestemt ikke højtalernes skyld! Og at mellemtonen deler højt oppe er noget vrøvl. De deler nedadtil ved 300 Hz og opadtil ved 3000 Hz. Præcis fri af mellemtone-området. Husk på, at det er en mindre enhed, som har sine begrænsninger rent fysisk. Men det er i øvrigt en helt normal måde, at dele en 3-vejs højtaler på 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyd er jo noget underlig noget, man opfatter den ikke ens, noget gange vil det være nemmer, men bestemt også mere kedeligt..
XN360 er bestemt ikke en dårlig højtaler, den spiller godt, på de fleste punkter, men som jeg opfatter den så halter den en smule og den øverste del af basområdet. men det er nok mere fordi jeg ikke selv plejer at lytte til noget som deles i det område. jeg bruger samme enhed fra 80 til 900 hz.. det giver bare lidt mere luft og vildskab i det område.
|
| Til top |
|
| |
BLund Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 August 2014 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 201
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft nogle af de mindre reol/stander modeller og de spiller dejlig rent uden nogle former for kanter eller hårdhed
måske en anelse for blødt
kræver sin forstærker ellers kommer lyden ikke "rigtig ud" og den kan lyde mudret og fokusere meget på tilbagelænet lyd
ikke særlig neutral men spændende sager især hvis prisen var lavere
jeg kunne ikke forlige mig med gulvmodellen, de var ikke specielt hurtige, det var ikke lige mig
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fornemmer lidt, at det bare handler om, at nedgøre XN360 fordi de engang har været reference her på siden.
Og i al ydmyghed føler jeg mig bedre rustet til, at udtale mig om dem, end deltagerne her i tråden. I har lyttet kort til dem i et eller to forskellige setups. Derfor kan det være, at I har lyttet mere til anlægget, end selve højtalerne. Derfor danner I jer et generelt indtryk på forkert grundlag.
Jeg har hørt Xavian XN360 med maaange forskellige konstellationer, og kan derfor med sikkerhed sige, at det I hører ikke er korrekt. Samtidig har jeg hørt maaaange andre højtalere på samme setup, som Xavian'erne har spillet med gennem ni år.
Og sådan er det jo, lyden bliver aldrig bedre end den signalkilde, der leverer signalet eller den forstærker, der skal trække højtalerne.
I mine anmeldelser har man altid kunne læse hvilket grej, udstyret har været sat sammen med, hvilket man ikke kan i jeres indlæg her i tråden. En enkelt nævner noget Rotel grej... og bortset fra den gamle Michi serie, så er Rotel slet ikke i liga med XN360!
Så kom igen med hvilket udstyr i har hørt XN360 med. Ellers kan jeg slet ikke tage denne tråd seriøst.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen jeg har nu ikke sagt at det er en dårlig højtaler, for det er det ikke , det er småting. jeg har skrevet om.. men det er dette jeg har lytte på Pathos Logos talk 3 kabler Cayin CDT-15A
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du har hørt, er CD-afspillerens lyd... som du kan læse i anmeldelsen så er den hård i lyden, især toppen, hvor du klagede over diskanten i XN 360. Det samme gælder din oplevelse af bas/mellemtone, som også nævnes som en mangel i testen af CD-afspilleren. Og en CD-afspiller sammen med 5 gange dyrere højtalere er ikke et optimalt match!!!
Samtidig har Pathos forstærkeren en analytisk klang, dvs. den viderebringer det, den modtager.
Faktum er, at du har hørt signalkildens mangler, og ikke højtalernes reelle lyd... de har blot viderebragt det, de har modtaget, og det kan du altså ikke klandre XN360'erne for. De gør blot det, enhver højtaler burde.
Så hermed er denne tråd skudt til tælling!!!
Og jeg synes, det er helt godnat, at give højtalerne skylden alene for den lydoplevlse du har fået. Du har bare skudt efter det, du fandt nemmest at give skylden, men faktisk skulle du have kigget i den anden ende af signalvejen.
Var der mon en skjult agenda bag, at gå efter højtalerne 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
så må jeg jo forbi ham igen. bare med en anden cd-afspiller. og høre om det ændre noget
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekt! Det tager jeg hatten af for
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
XN360 stiller store krav til forstærker-delen og mindre til cd-delen, kan man finde den for man en lyd i verdensklasse. Vh.1966
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man ser lidt bort fra de småting jeg har nævnt, så gør det det fint . men mangler noget vildskab... det hele bliver lidt for pænt. ved ikke hvor problemet er,men der er lige som om når der virkelig er noget hvor det kræver hurtighed, så lader de vente på sig.. måske mangler den forstærker lidt kræfter.
jeg lytter selv til dipol højtaler.. her fornemmer jeg mere åbenhed og 3d oplevelsen er større,
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966 skrev:
| XN360 stiller store krav til forstærker-delen og mindre til cd-delen, kan man finde den for man en lyd i verdensklasse. Vh.1966 |
|
|
En god, kraftig forstærker kan ikke forbedre lyden af en ringe signalkilde! Og så bliver resultatet af den samlede lyd derefter.
Det er generelt noget forsludret vrøvl, når nogen påstår, at noget er vigtigere end andet i en lydkæde. Man kan tale om, at noget har større indflydelse end andet. Men det ændrer ikke ovenstående faktum om, at en forstærker ikke kan forbedre dårlig lyd fra signalkilden.
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes ikke at xn360 mangler nogen form for vildskab og ja de formidler musikken som den er hvis ellers dens setup er sat rigtigt
sammen, og vildskab vil jeg forbinde med en discohøjtaler der bare skal brøle en masse lyd fra sig. 1966
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du ret i Mikkel jeg har nok skrevet lidt forkert men en strømstærk forstærker har nu aldrig skadet nogen højtaler og nej det er ikke
der vi for lyden fra men ens setup som heldhed at der sættes krav til. 1966
|
| Til top |
|
| |
Janop Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
I mine anmeldelser har man altid kunne læse hvilket grej, udstyret har været sat sammen med, hvilket man ikke kan i jeres indlæg her i tråden. En enkelt nævner noget Rotel grej... og bortset fra den gamle Michi serie, så er Rotel slet ikke i liga med XN360!
Så kom igen med hvilket udstyr i har hørt XN360 med. Ellers kan jeg slet ikke tage denne tråd seriøst. |
|
|
Nu husker jeg din anmeldelse af Rotel RA 12 hvor du skriver den på XN 360 overhovedet ikke giver anledning til hårdhed, så når du nedgør Rotel må det da være en fejl, det kan være Rotel og Xavian ikke er i samme liga, men når nogen ikke synes om Xavian, er det vel mest fordi vi har forskellige lydreferencer, jeg har selv haft VA Mahler, som mange inkl. mig selv syntes rigtig godt om, jeg faldt dog for andre da jeg hørte nogen hurtigere højttalere. __________________ Jan O. Pedersen
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 09 Juli 2016 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du nu læser mine indlæg igen, så vil du se, at jeg skrev at Cayin CD-afspilleren, som lille_smed henviste til, var hård i klangen, og at dette fik XN360 til at lyde hårdt.
Vedr. Rotel så har jeg ikke skrevet noget om hård lyd, blot at det ikke er i liga med XN360. Jeg skriver også i anmeldelsen af RA-12, at den til prisen gør det godt. Ikke at den er lige så god som reference forstærker-sættet.
I øvrigt har jeg også hørt Mahler, og de er så heller ikke i liga med XN360 
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 10 Juli 2016 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
- For snart mange år siden lyttede jeg på et sæt XN 360, og erindrer den på INGEN måde som værende "skarp" i diskanten, tværtimod virkede den meget "åben" og med et stort lydbilled. Måske en anelse fremhævet i bassen (hvilket jeg godt kan lide)
Og at man kunne spille højt på den uden at de mistede lyd-egenskaberne.....
( hvad det øvrige grej var der blev spillet på husker jeg ikke, andet end at der var en rør-effektforstærker med i set-up'et )
Jeg har i dag et sæt VA BCG - som vel spiller lidt hen ad VA Mahler ( - blot med en "hurtigere" bas), som jeg helt klart oplever "farver lyden" mere end XN 360 ( - men som "farver" på netop den måde jeg kan lide det  ) __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
| Sendt: 10 Juli 2016 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
|
Jeg fornemmer lidt, at det bare handler om, at nedgøre XN360 fordi de engang har været reference her på siden.
Og i al ydmyghed føler jeg mig bedre rustet til, at udtale mig om dem, end deltagerne her i tråden. I har lyttet kort til dem i et eller to forskellige setups. Derfor kan det være, at I har lyttet mere til anlægget, end selve højtalerne. Derfor danner I jer et generelt indtryk på forkert grundlag.
Jeg har hørt Xavian XN360 med maaange forskellige konstellationer, og kan derfor med sikkerhed sige, at det I hører ikke er korrekt. Samtidig har jeg hørt maaaange andre højtalere på samme setup, som Xavian'erne har spillet med gennem ni år.
Og sådan er det jo, lyden bliver aldrig bedre end den signalkilde, der leverer signalet eller den forstærker, der skal trække højtalerne.
Så kom igen med hvilket udstyr i har hørt XN360 med. Ellers kan jeg slet ikke tage denne tråd seriøst. |
|
|
Du bør rent faktisk tage den tråd seriøst, i stedet for at fornemme at kritikken bare skyldes at den har været benytte som reference her i lytterummet på Hifi4all. Faktisk netop derfor, da det er interessant hvorledes andre omfatter sidens mangeårige reference i forskellige miljøer. Der kan være mange årsager til at Lille_smed ikke synes så godt om lyden. De åbenlyse er rummets akustik og når man tager i betragtning at Han ven lige har anskaffet XN360, så er det heller ikke sikkert højttaleren er placeret optimalt endnu. Derudover er der individuelle lydpræferencer, so ikke rigtigt kan diskuteres. Det kan jo slet ikke diskuteres at xn360 har haft sin fortjente referencestatus i dit lytterum. Ellers havde dem vel ikke været der så længe.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 10 Juli 2016 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed har svaret på hvilket udstyr, der blev benyttet. Og det viste sig, at CD-afspilleren var årsag til det samlede indtryk, der blev beskrevet. Han har derfor skrevet, at han vil prøve med en anden afspiller.
Jeg beklager, at jeg tog tråden lidt personlig... er kun et menneske. Der har på det seneste kørt en del hetz mod min person på andre sider, samt et enkelt forsøg på det her på Hifi4all. Så paraderne er lidt oppe. Og da jeg så tråden her tænkte jeg, at nu skulle min anseelse lige have en tur igen... 
|
| Til top |
|
| |