Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nye LCD & DLP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
butcher
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg har været et smut rundt i diverse butikker i København og set på forskellige projektorer til under 40.000 kr.

Jeg synes kvaliteten generelt er meget dårlig og de ellers meget roste modeller Panny 500 og Z2 er næsten ikke til at holde ud at se på.

Er det mig der er forventer for meget eller måske bare helt forkert på den?

Til top Vis butcher's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af butcher

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Du har helt ret. Sådan er det gerne med forbruger-udstyr vs. proffesionelt udstyr. Yderligere hvis det er DLP/LCD vs. CRT'er. Jeg har samme holdning, i mine øjne er de utrolig grimme, jeg tror det er det store billede der trækker i folk. Husk på at det ER forbruger udstyr, ikke lige broadcast-quality. LCD fatter jeg slet ikke, det har ALDRIG været regnet for noget, DLP er bedre, men ikke godt nok, og det lader til at det bedste valg, hvis ikke CRT, er LCOS.

Hvad bruger du normalt?

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

butcher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Hej Nicholas,

Det eneste jeg har at sammenligne med er min vens Barco 700 (eller noget i den stil). Jeg kan ikke helt forstå at sådan en gammel projektor har meget bedre billede end de små jeg har kigget på. Kan det passe?

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Ja, det er en normal tankegang mange har: at tro at tingene bliver bedre hele tiden. Det gør de også, men her er tale om VIDT forskellige teknologier der slet ikke kan sammenlignes. CRT er skabt til at gengive billede, LCD er lavet til lagkagediagrammer til foredrag osv. Men så længe folk køber dem til film, så kan de sælges. Hele branchen er ved at rykke et ordentlig skridt tilbage, med udbredelsen af LCD og plasmaskærme og billige projektorer og hvad ved jeg. Kvaliteten er langt ringere end et standard, billigt CRT-fjernsyn, men folk har holdningen: "Jeg tror det går den vej, så jeg køber det nu". Så kan de sidde om 20 år og sige:"Jeg har haft DLP fra den gang det var dårligt"

Det store problem ligger i at få en given teknologi til at modnes. Nu har DLP haft siden 1991(ca.), og er stadigvæk ikke specielt godt. DLP er heller ikke et format der vil være her for evigt, og nu er LCOS på banen. Hvormange års udvikling skal det så have? Så kunne LCOS være godt når jeg fylder 45 år, hvis man skal gå ud fra DLP'en indtil-nu-status. Din vens 700 er fra starten af 90'erne, men CRT er en moden teknologi, og er lavet med det formål at vise billede.

Men man kan jo ikke forske og udvikle plasma-skærme og LCD/DLP projektorer i 20år, det er der ikke penge til. Så det SKAL sælges, så der er penge til udvikling. Jeg synes det er fedt at der kommer nye CPU'er hele tiden, men når en projektor er udfaset og forældet indenfor 6 måneder, så står jeg af. Jeg gider ikke være forsøgsdyr. Jeg vil have top-notch billede, lang levetid og stabilitet. Derfor kysser jeg min Quee8500ultra hver dag

Nicholas 

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er jo dejligt at verden er subjektiv. Mac (apple) brugere der aldrig har brugt en PC mener at de er ubrugelige. Folk der kører benzin biler mener diesel er en traktor og Crt brugere mener åbenbart at 150 kg monstre der skal justeres konstant er det eneste der dur.

Jeg arbejder til dagligt i den grafiske barnche og er således vant til at skulle vurdere kvaliteten af billedmateriale. Når de ny DLP og LCD har de rigtige vilkår, de skal også have total mørkelægning, hvilket de næsten aldrig har i butikkerne, er de rigtigt gode. det er muligt de ikke har ligeså fantatiske sort værdier til gengæld er de mere lysstærke og ikke mindst realistiske at ha i sit hjem

oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

65kg, konvergeret én gang. Vist på tide at folk kigger forbi bustede CRT'er fra '86 og prøver at se de moderne, state-of-the-art udgaver. Barco 808 osv er rockstable. Jeg ser ikke emnet som subjektivt. Kald det hvad du vil, men hvis jeg hørte en der sagde at Ishtar er bedre end 2001, så ville jeg ikke kalde det smag og behag. Faktum er at dem der ude i de forskellige butikker i de nævnte prisklasser er ringe at se på, og at det ville være mere fornuftigt at købe et normalt TV istedetfor. Der er ikke meget ved et stort billede, hvis det ikke er kønt.

Nicholas

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 13 Maj 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan du sige at din afsluttende bemærkning ikke er subjektiv? Der er jo mange mennesker, også ret nørdede hifi typer som har stor glæde af deres lcd og dlp projektorer.

oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

butcher
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg..

Nu snakker jeg kun om billedkvaliteten, som jeg synes var helt rædselsfuld. Man kan vist snakke smag og behag her, lige så meget som med plasma tv. Jeg synes også, ligesom mange andre her, også det (billige) står grimt, men alligevel sælges der masser af dem.

ole_a
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

butcher skrev:

.....og Z2 er næsten ikke til at holde ud at se på.

Er det mig der er forventer for meget eller måske bare helt forkert på den?

Af en eller anden uforståelig grund kan butikkerne ikke finde ud af at sætte deres projektorer/DVD’er ordentligt op, jeg er også tit gået hovedrystende ud fra en butik og tænkt ”hvordan kan de nogensinde få solgt noget”?

Men, som Z2 ejer vil jeg nu sige at billedet kan blive rigtig godt under de rigtige forhold, og jeg ville på ingen måde bytte med en CRT maskine, dog mest fordi jeg ikke har plads til den

Om få år vil kvaliteten på DLP være på (næsten) samme niveau som CRT (1080P, 3-chip, 5000:1 contrast) og på 2004 International Consumer Electronics Show (CES) havde hverken Runco eller Faroudja en CRT projektor med, samt at  næsten alle nye modeller er baseret på "gamle" Barco eller Electrohome Marquee modeller. CRT er døende, desværre

mvh

Til top Vis ole_a's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole_a

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

ole_a skrev:
Af en eller anden uforståelig grund kan butikkerne ikke finde ud af at sætte deres projektorer/DVD’er ordentligt op, jeg er også tit gået hovedrystende ud fra en butik og tænkt ”hvordan kan de nogensinde få solgt noget”?

Har haft samme oplevelse igennem tiderne. De værste eksempler jeg har set er dog med CRT. Da jeg købte min første pj i midt90'erne, kiggede jeg bl.a. på CRT i hos diverse forhandlere og det så ikke ret godt ud - på trods af at der stod Runco, Barco og Vivikron på maskinen (80.000kr og opad). Den eneste gang jeg kan mindes at have set en "rigtig god" præsentation fra CRT, var på en Lyd&Billedmesse i Århus for nogle år siden i et totalt mørkelagt rum. Så ligesom nogle bare ikke er "disponerede" for digitale projektorer, er jeg vel bare ikke "disponeret" for CRT.

Jeg er foriøvrigt enig i, at der inden 5 år vil være digitale teknologier tilstede som vil overgå selv de bedste CRT maskiner på alle områder på markedet til væsentligt lavere priser - sådan er al udvikling.

@butcher

For at vende tilbage til dit spørgsmål: Du kunne måske låne en demo-projektor med hjem en weekend og selv se om du kan få et fornuftigt billede ud af den? Det er for mig at se, den eneste måde at afgøre dit spørgsmål på.

VH Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Maj 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

helt enig med betragtningerne vedrørende lcd og (billige) dlp.  Det er grunden til at jeg har valgt pannasonic pd30 frem for en af disse projektorer.  Jeg kan simpelthen ikke forene mig med den dårlige billedkvalitet.

Det er vel lidt ligesom en stor flamset Cerwin Vega vs. en god velspillende reolhøjtaler?

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes