Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audioteori (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stoikeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 August 2016 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Der er nogle principper og noget teori, som jeg af ren og skær nysgerrighed godt kunne tænke mig at få på plads. Det gælder både i forhold til kredsløbslære i højttalerarrangementet men også i forhold til den teoretiske interesse for lydkvalitet, som så igen herunder afhænger af f.eks. kvaliteten af lydindspilningen, kvaliteten af diktafonen/mikrofonen der optager, filformatet dataene lagres i, kvaliteten af D/A konverteren som skal aflæse dataene, højttalerne der skal puste lyden ud osv. osv.

I det hele taget mener jeg, at der er alt for lidt fokus på, hvad der teoretisk set sker i de forskellige led i kæden: helt fra lydindspilningen - over lagringen på CD eller grammofon - til den analoge konvertering og delefiltrene. F.eks. mener jeg, at det udspringer af en vis vankundighed, når mange mennesker antager, at opløsningen er det vigtigste. Hvis først lyden er optaget med en dårlig mikrofon (eller for den sags skyld billedet taget med et kamera med dårlige linser), så kan en høj opløsning være fuldstændig ligegyldig, da den ikke kan rette op på et i bund og grund dårligt (lyd)billede.

Er der nogle branchekyndige og audiofile herinde, som kan anbefale mig nogle bøger at komme stille og roligt i gang på?

Mvh. Stoikeren
Til top Vis Stoikeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stoikeren

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 August 2016 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ik din basis viden, men et godt sted at starte er altid praktisk elektroakustik, som er skrevet af Jan Voetmann og Eddy Bøgh Brixen. Jeg har ikke selv læst den seneste udgave af bogen men, jeg kan fortælle at det er to erfarende gutter, som har skrevet den, samtidigt med, at den er skrevet i et rimeligt læt forståeligt sprog.

Det du nok skal være opmærksom på er, at indspildningskæden kan være lige så forskellig som afspilningskæden - Der er meget stor forskel på, hvordan de forskellige ting bliver indspillet, både i de anvendte mikrofon teknikker, pre-amps/record, mix og mastering. Som jeg husker det, så er grundprincipperne godt beskrevet i den ovenstående bog - så der er noget at bygge videre på
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 August 2016 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hvor er det forfriskende, at du ser audio på den måde!

Der findes jo en massiv viden - men spredt rundt omkring. Jeg tror du kan have megen fornøjelse af at læse de hundrede og atter hundrede sider, som the grand old man, Siegfried Linkwitz, har på sin hjemmeside (linkwitzlab.com). Selvom han også promoverer sine egne designs og egne synspunkter, så er hans analyserende og nysgerrige tilgang altså forfriskende (især hvis man graver lidt dybere ned i hans massive site). Så neutral er han ikke - men hvem er det? - og han er altid meget velargumenteret samt målemæssigt og analytisk veldokumenteret. Og han lægger aldrig skjul på sine præmisser.

Vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 August 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Rane.com er en guldgrube af informationer. De tager helt klar ingeniør hatten på, så du skal nok ikke forvente stor begejstring for diverse voodoo indenfor hifi.

Rane library
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Stoikeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2016
Sendt: 18 August 2016 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Det er elskværdigt af Jer! Mange tak for anbefalingerne. Jeg tror at bogen samt de to hjemmesider, som jeg her er blevet anbefalet af Weezer, Hans Mortensen & Kjeldsen, skal danne grundlag for min videre færd med at forstå grundprincipperne bag lyd og mekanikken bag et HiFi-setup.

Mvh. Stoikeren
Til top Vis Stoikeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stoikeren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes