Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 21:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: MC stepup trafoer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 21 August 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Da min viden om - og praktiske erfaring - med MC step up trafoer ikke er noget videre at skrive hjem om, ville jeg blive glad, om nogen her på forumet kan hjælpe mig lidt på gled. Jeg har googlet en del på emnet MC trafoer, både forskellige typer og fabrikater. Det, jeg sådan umiddelbart har fundet frem til er, at der - lidt groft sagt - findes to "skoler" indenfor MC trafoers virkemåde:

Den ene type er lavet med op til flere separate primærvindinger, som er tilpasset forskellige interne impedanser i de forskellige fabrikater og modeller af MC pick-upper. I flæng kan jeg nævne Ear og Music First.

Den anden type er lavet med kun èn primærvinding, der virker universelt med et stort interval at PU impedancer, lige fra ganske få ohm, og op til måske 30 - 40 ohm. Som eksempler her kan jeg nævne Audio Technica, Dynavector og èt her i landet måske ikke så kendt japansk fabrikat, nemlig Phasemation.

Er der nogle praktiske - og ikke mindst lydmæssige - fordele og ulemper ved de to typer af step up trafoer, ud fra de erfaringer, som I måtte have? Èn af de nævnte trafo-fabrikater, nemlig Phasemation`s model 500-T skiller sig iøvtigt yderligere ud fra mængden, idet den har balanceret indgang til primærvindingen, via XLR stik. Vil en balanceret tilslutning som denne være en lydmæssig gevinst, eller er det "kun" en fordel med hensyn til støj-indstråling, brum m.m.?

Ja, måske et lidt tørt emne, men jeg håber, nogle kan kaste lys over det.

venlig hilsen cykelmyg

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4934
Sendt: 21 August 2016 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Cykelmyg!

Umiddelbart er der ikke nogen fordel eller ulempe ved nogen af principperne, du nævner, hvis det er lavet ordentligt. Og præcision koster, derfor ser man også nogle gange høje priser på stepups.

Med mindre at du ofte skifter pickup'er, så ville jeg vælge en stepup, som passer til den pickup, du benytter. Så er du sikker på, at signalet kommer optimalt igennem.

De fleste stepups er lavet til lav-impedante pickup'er (under 10-15 ohm). Jeg benytter selv en stepup fra Ortofon (produceret i Japan), og den anbefales til pickup'er under 10 ohm, og den fungerer fremragende med min specielle Benz Ebony TR, der har en intern impendans på kun 1 ohm!

Højimpedante pickup'er, som f.eks. Denon's DL103 eller Benz Ruby helst have en stepup beregnet til dette.

Men du nævner slet ikke hvilken pickup, du benytter?

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 21 August 2016 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter Ortofon Cadenza Black, monteret i en Audiomods Serie 5 arm. Benytter for nuværende en Aqvox Phono 2 CI riaa, men vil på et tidspunkt
måske prøve noget andet.
Cykelmyg.
Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 21 August 2016 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Du skal blot huske, at du ikke kan bruge en stepup alene. Du skal stadig have en RIAA efter stepuppen, som sættes til MM.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 21 August 2016 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du skal blot huske, at du ikke kan bruge en stepup alene. Du skal stadig have en RIAA efter stepuppen, som sættes til MM.


Vist et temmelig overflødigt indlæg, Allano, manden er jo fint kørende.
Cykelmyg, prøv at ta´ et kig på SacThailand/Silk Audio.
De laver nogle fremragende stepup´s, og hvis man ikke er til diy, kan de også købes
færdigmonterede. Der er et bredt udvalg, der vil passe til enhver MC.
Har hørt noget Lunddahl-trafoværk nede hos Miav. Det er også helt forrygende

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
@Hifi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.prof. "Medlem"

Bruger siden: 12 November 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 21 August 2016 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
allanowich skrev:
Du skal blot huske, at du ikke kan bruge en stepup alene. Du skal stadig have en RIAA efter stepuppen, som
sættes til MM.

Har hørt noget Lunddahl-trafoværk nede hos Miav. Det er også helt forrygende


Måske denne? Spiller godt:

Til top Vis @Hifi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af @Hifi
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes