| Forfatter |
|
Nimda Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
jeg har længe gået og tænkt over hvorfor lydstyrken på min yamaha reciver er angivet i -db ... altså den starter fra -100db (=mute) og så derned af, jeg har dog ikke været ned og ramme under de -35 da højttalerne ikke kan følge med. men jeg gætter mig så til at det stopper ved 0db?!
hvis nogen kunne være flinke at forklare mig denne underlige angivelse
Og så syntes jeg også jeg har hørt en lille fugl synge om at hver gang jeg kommer 3 db længere ned spiller systemet (i terorien) dobbelt så højt? hva går det lige ud på heh?
mvh. Nicholas
|
| Til top |
|
| |
jetz Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 14 Maj 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nicholas
Den lille fugl sang rigtigt. 
Ved 0 dB spiller forstærkeren som om der ikke var en volumenkontrol - altså det rene indgangssignal fra kilde som fx. dvd-afspiller bliver hverken formindsket eller forstærket Når forstærkeren skriver - dB er det fordi at indgangssignalet formindskes. Hver gang du ændre volumen med 3 dB fordobles eller halveres spændingen
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nimda skrev:
Hej. jeg har længe gået og tænkt over hvorfor lydstyrken på min yamaha reciver er angivet i -db ... altså den starter fra -100db (=mute) og så derned af, jeg har dog ikke været ned og ramme under de -35 da højttalerne ikke kan følge med. men jeg gætter mig så til at det stopper ved 0db?! hvis nogen kunne være flinke at forklare mig denne underlige angivelse Og så syntes jeg også jeg har hørt en lille fugl synge om at hver gang jeg kommer 3 db længere ned spiller systemet (i terorien) dobbelt så højt? hva går det lige ud på heh?
mvh. Nicholas |
|
|
det kommer vel anpå hvilken forstærker der er tale om.. min H/K avr 7000, stopper ved +10 .. og det er fan... højt skal jeg hilse og sige.. men jeg har kun haft den deroppe een gang.. bare lige for at prøve. og der var ikke de store problemer for højttalerne.. men det duer ikke til bastungt musik, ikke så stor volume..
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Denon går fra -80db til +18db, så det er meget forskelligt. Jeg har ikke været højere end -2db.
Witzel: Fuld volume i et 9kvm rum må godt nok være højt!  __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannick.. det er meget slemt.. men det skulle prøves..
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe man behøver jo ikke have lyd på - det er jo bare at skrue op mens musikken ikke spiller! Tsk tsk   __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Hehe man behøver jo ikke have lyd på - det er jo bare at skrue op mens musikken ikke spiller! Tsk tsk   |
|
|
ja det er jo sådan man ser hvor langt op den går, men på den måde finder man jo ikke ud af hvordan ens højttalere reagerer på den mængde strøm den får..  
EDIT: eller man kan kigge i manualen .. det kræver ikke engang strøm..
|
| Til top |
|
| |
Nimda Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svarende alle!  det hjalp på forståelsen heh
Ronin> ja okey, men det er jo ikke os alle/mig  der lige tænker så langt
mvh
Nicholas
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
på en THX surround receiver/forstærker der er 0dB referencepunktet.
Så har man samme lydniveau som i biografen og mixingstudiet
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ellers resten af udstyret er THX mærket og rummet er udført korrekt ;o)
Det med at skrue helt op er lidt ligesom at kigge på speedometeret på en skoda for at se hvor hurtigt den kan køre. Der er alt for mange parametre der spiller ind før det giver mening at regne med det der står på displayet så umiddelbart ville jeg mere tage det som en rette snor.
Lige for at ridse nogle problem stillinger op:
En forforstærker er egentligt ikke en forstærker (eller bruges sjældent som sådan). Det er mere en kildevælger og niveau tilpasser. Engang før CD'ens tid var det muligvis berettiget at kalde det en forstærker, men med en standard CD afspiller som signalkilde vil det være helt forkert at forstærke signalet.
Det kræver lidt forklaring som sikkert er banalt for nogen. Det starter med effektforstærkeren der er konstrueret så den afgiver sin fulde effekt når der står en bestemt spænding på indgangen. Typiskt omkring 0,75Volt Uanset om den kan afgive 10Watt eller 250Watt vil den typiskt være fuldt udstyret når der er et signal på omkring 0,75 Volt på indgangen. Det variere dog noget fra forstærker til forstærker. Det betyder også at ligger der over 0,75 volt på indgangen vil man ikke kunne trække mere reel effekt ud af forstærkeren, men istedet opnå klipning og forvrængning der typiskt flytter en større del af energien opad i frekvens hvilket er lig med afbrændte diskanter.
Når man holder det op imod at en standard CD afspiller afgiver sit signal ved 2Volt skal en forforstærker mindst dæmpe signalet til under det halve bare for at undgå at overstyre effektforstærkeren. Det vil i tilfældet med Db angivelse betyde at man aldrig bør gå under -6Db med mindre man godt kan lide at bruge sine penge på nye diskanter i ny og næ ;o)
Men da man ofte har flere forskellige signal kilder vil man opleve at de ofte ikke har samme output spænding. Feks. kan en tuner godt komme ned omkring 0,75Volt og her kan der være behov for lidt forstærkning.
Skalaen på forforstærkeren skal altså holdes op imod følsomheden på ens effektforstærker og output spændingen på ens signal kilde hvis det skal give mening. Og for at komplisere det yderligere har højtalere også forskellig følsomhed så 10 forstærker Watt kan blive både til næsten ingen ting og et afsindigt højt brøl.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere ugler i mosen. Dynamikområde i kildematerialet. Der er stor forskel på hvor tæt på max lydniveau de forskellige CD'er indspilles med. En CD kan afgive max 2Volt ved fuldt signal i lydsporet. Men meget klasisk musik kommer sjældent derop da man forsøger at gemme de kraftige udslag til de dynamiska passager. Hvis man har prøvet at indspille/overspille kasette bånd kender man måske lidt til problematikken hvor man først scanner hele materialt for at finde det største udslag og det bruger man så til at styre sit indspildningsniveau efter. Det betyder så at med noget musik vil man opleve at man ikke kan udstyre anlæget i samme grad som med andet musik ved samme indstilling på forforstærkeren. Kompliceret ?? Nyd musikken istedet og pas på når du kommer i nærheden af de 0Db ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 20 Maj 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
på en THX surround receiver/forstærker der er
0dB referencepunktet.
|
|
|
0 dB er vel bare "Intet gain" i volumenkontrollen? Hvis
de to forstærkere ikke har samme gain, så kan du jo ikke regne med
det overhovedet. De forskellige indstillinger indstillinger er normalt
bestemt af hvilken IC der er brugt til reguleringen.
/U.
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
NriK skrev:
|
på en THX surround receiver/forstærker der er 0dB referencepunktet.
|
|
|
0 dB er vel bare "Intet gain" i volumenkontrollen? Hvis de to forstærkere ikke har samme gain, så kan du jo ikke regne med det overhovedet. De forskellige indstillinger indstillinger er normalt bestemt af hvilken IC der er brugt til reguleringen.
/U. |
|
|
Den er god nok... 0 er referencepunkt for THX-godkendte receivere ( og andet)
Men det kræver at DVD-filmen er THX godkendt før at man helt kan regne med det. 
__________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede lige, jeg havde forstået det, men nu hævdes det, at nogle forstærkere går over 0dB.
Hvis 0dB er det samme som ingen dæmpning i volumenkontrollen, hvad betyder det så, at nogle forstærkere spiller op til +18dB? Er det så ikke blot det niveau, som i virkeligheden burde hedde 0dB på den pågældende forstærker?
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 21 Maj 2004 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
+18 dB vil så svare til, at forforstærkeren rent faktisk forstærker signalet ift. indgangsniveauet. Så det er sikkert rigtig nok.
/Præsten
|
| Til top |
|
| |
MiGH Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2004
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 19 August 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er korrekt at 0dB bruges som reference-punkt til lydstyrke ved film.
Meningen er at man indstiller volumen til 0dB, kører en pink-noise test-tone (test-tonen på recieveren) for derefter med en lydtryksmåler justerer hver kanal/højtaler til reference-niveauet. For THX er det 85dB!!!
Jeg har selv indstillet referencepunktet (0) = 70dB. Alt afhængig af hvordan den film/musik-plade jeg ser/hører er indspillet så sker det kun meget sjældent at volume-displayet viser 0dB. Sidder man lidt tid og lytter til en CD ved en lav volume så vender øret sig til lydniveauet og man vil ikke fornemme at lyden måske ikke er på vanlig styrke.... der er selvfølgelig grænser for hvor lavt man synes det skal være 
/MVH Mikkel
|
| Til top |
|
| |