Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 19:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega/Grado giver brum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 November 2016 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret pickuppen "Music Maker III" fra The Cartridge Man. Holy cr... hvor er den bare eminent god... havde aldrig forestillet mig at springet fra 2M Black til den nye pickup ville så kæmpe stort. Men det er en verden til forskel. Jeg er tæt på at sige at det er den bedste opgradering i mit system nogensinde. Jeg fik gåsehud flere gange i løbet af weekenden

MEN: det brummer skisme lidt. Pickuppen er Leonard Gregorys videreudvikling af et Grado design og som sådan ikke skærmet. Det er helt klart den velkendte rega+grado problematik (eller grado + bæltedrevet) hvor brum er helt væk, når armen hviler, men jo tættere armen kommer på midten af pladen (og dermed motoren) jo tydeligere høres brum.

Jeg er 99% på at det er der årsagen ligger.

Jeg har installeret SRM Tech's "Silent Base" (se billede som er en måde at afkoble motoren helt fra plinten) og med Ortofon pickuppen havde jeg dermed opnået fuldstændighed stilhed. Selv ved rigtig rigtig høj volumen var der stort set ikke engang den mindste summen at høre...

Men nu er forelskelsen i Music Maker-pickuppen blandet med lidt irritation over den summen der er opstået.

Jeg har netop bestilt et ark tyndt selvklæbende Ultraperm 80 (80.3% Nickel, 14.3% Iron, 4.6% Molybdenum): "Ultraperm 80 shielding metal, which is made from a special alloy that excels at screening out magnetic fields and static interference. Ultraperm 80 shielding sheet, like MuMetal, is commonly used to reduce interference in HiFi audio projects--usually by encasing the transformer in Ultraperm."

Beklager hvis spørgsmålet er i skoven men hvordan ville i montere "skærmen":
1) Ovenpå plinten under og ved siden af subplatteren?
2) Under plinten oven over og ved siden af motoren
3) Beklæde selve motoren med det.
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 07 November 2016 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Prøv at lægge en skive på størrelse med måtten af jern på tallerkenen, bare 2 mm tyk Den vil kunne afskærme fra motoren, da det jo er en glas tallerken Rega benytter. Den afskærmer jo ikke overhovedet.  Og hold pladespiller og kabler så langt fra de øvrige apparater det er muligt.

Miav
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 November 2016 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på en jernplade på tallerkenen vil hjælpe, jeg har selv haft samme problemstilling med min Rega pladespiller, da jeg satte en Grado Gold MM Pick-Up på. Her lavede jeg en lille tynd metalplade som lå henover motoren og lejet, samme størrelse som pladetallerknen og malet pænt sort, denne plade blev forbundet til jord, og Hokus Pokus forsvandt støjen i PU'en når denne nærmede sig slutningen af LP'en.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 07 November 2016 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Prøv at se

HER
Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2016 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Hej Nigro.
Jeg tror at forslaget med en jernplade er en rigtig dårlig ide. Jern er magnetisk, hvilket forekommer mig at være en temmelig dårlig kombination med magneterne i en pu (Selvom de vist ikke er særligt store eller kraftige i en Grado).
Tweakers forslag virker noget mere fornuftigt på mig. Alternativt kunne du måske få fat på noget kobberfolie, som du både kan afskærme motoren med, og som du også kan komme på pladetallerkenen (Under plademåtten).
I virkeligheden er det væsentlige at du får fat på noget som skærmer, og som samtidig ikke er magnetisk.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2016 kl. 07:16 | IP-adresse registreret  

Problemet er, at det du skriver Highmass, er noget vrøvl. Det du efterlyser, findes ikke. Det, der ikke er magnetisk, skærmer heller ikke (aluminium, rustfrit stål, kobberfolie m.m.).
én 1mm jernplade skærmer uendeligt meget mere end ovenævnte.

Nigro, en anden (billig) måde at gøre det på...... Find en gammel motor fra en defekt spole- eller cassettebåndoptager. Nogle af disse var "pakket" ind i 30-40 cm. mUmetal, der var viklet som et bånd rundt omkring dem. Vikl det af og vikl det rundt om din Rega-motor,, så skal den nok holde kæft

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2016 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Tak for input alle!
Jernplade på selve pladetallerken er sikkert nemmest, men det er jeg lidt forbeholden overfor. Tænker på evt vægtforskydning eller at man på en eller
anden måde forstyrrer pladens egenskaber, som jo på Rega er glas der er tungere rundt i kanten end på midten osv.?

Boydk, har det Permaloy 80 jeg har købt i virkeligheden ikke de samme egenskaber som det mUmetal fra gamle kassettebåndoptagere, du skriver om?
http://www.ebay.com/itm/MuMetal-Ultraperm-Permalloy-Alloy-Sh ielding-Sheet-Mu-Metal-Audio-Shield-80-/152045122881

Synes jeg kan læse at fx Ortofon bruger permaloy til deres case til fx step-up trafoer?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 November 2016 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Metalpladerne til indkapsling af motoren (der nede bag ved), får ikke den store indflydelse,
nålen spiller jo på den anden side af pladetallerkenen.
Og derimellem er sentertappen, som også kan være en potentionel trussel, hvis nålen skulle komme forbi,
men den kommer nålen heller ikke.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2016 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Niels, er ikke sikker på hvad du mener. Vil det ikke hjælpe at indkapsle motoren i mUmetal/ultraperm? Det er vel udstråling fra motoren som pickuppen opfanger?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 08 November 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

En mulighed kunne også være fint metalnet, som motoren "pakkes ind i". Det vil virke som et faraday-bur, hvor intet slipper ind eller ud.
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2016 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Her er nogle billeder af min RP6 installeret med "SRM Silent Base". Med denne løsning sidder motoren ikke længere med dobbeltklæbende tape til
undersiden af plint, men er placeret i den sorte ring, som er af en slags vibrationsabsorberende materiale a la sorbothan.

Det gør det jo forholdsvis nemt at pakke motoren ind. I permaloy eller fint metalnet. Eller koppertape.
Nogen der kan forklare de forskellige skærmende egenskaber disse materialer har? (Jeg er en spade til fysik)

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 November 2016 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Niels, er ikke sikker på hvad du mener. Vil det ikke hjælpe at indkapsle motoren i mUmetal/ultraperm? Det er vel udstråling
fra motoren som pickuppen opfanger?

Jo, det hjælper sikkert godt (motor indkapslet som på linket),
men det jeg mener er, du nok ikke har grund til bekymring mht magnetisme.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2016 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Nigro skrev:
Tak for input alle!
Jernplade på selve pladetallerken er sikkert nemmest,

Tror faktisk ikke, at det var sådan, det skulle forståes. Jernpladen på plinten UNDER pladetallerkenen dækkende over motoren.
Derudover må jeg erkende min mindre videnhed omkring permalloy kontra mUmetal. Mit gætr ville være, at begge emner gør det tæt på lige godt, men det er kun et gæt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes