Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Online Indlæg: 1835
|
Sendt: 19 November 2016 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da et par hyggelige små højttalere, I har gang i der
De skal nok komme til at spille godt!
Det, man opnår ved at fordoble antallet af basenheder, er at den enkelte enhed kun skal arbejde halvt så hårdt (ved samme lydtryk), hvilket igen giver lavere forvrængning.
Når enhederne tillige bliver sat op med så stor spredning på forpladen, kan man også opnå visse akustiske fordele ift udjævning af rumresonanser i bassen, hvilket Michael Madsen fra det hedengangne High Fidelity på et tidspunkt påviste i en artikel. Jeg har selv haft glæde af dette i mine egne højttalere, som godt nok er lidt større (1,9 m / 115 kg/side), men det ændrer jo ikke på princippet
Og selvfølgelig ville I kunne opnå endnu bedre bas, hvis der blev anvendt større basenheder (12"-15"-18"), men det ville også gøre højttalerne en del større og noget mindre "spiselige" - selv for en forstående kone __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Selvbyggeren1 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 198
|
Sendt: 21 November 2016 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der lidt over weekenden! 
Vi har fået skåret alle stumper ud der skal til for at samle højttalerne. Vi har fået udfræst undersænkninger til enheder, samt boret lufthuller i div. afstivninger m.m. Der gik ca. 2,5 stk. 22 mm. MDF plader til, samt en halv plade 12 mm. MDF. (Puha de bliver tunge!) Lidt billeder af processen følger naturligvis med 
Efter pladesaven har været i gang:

En kommende glad ejer:

Det skal rode lidt før det bliver godt. Her ser man nogle prøve-fræsninger for at sikre at hullerne blev helt perfekte:

Luft-gennemstrømningshuller i afstivninger:

Det var alt hvad vi nåede for denne gang Vi regner med at komme videre her i løbet af ugen
Venligst,
__________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 November 2016 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Det er da et par hyggelige små højttalere, I har gang i der
De skal nok komme til at spille godt!
Det, man opnår ved at fordoble antallet af basenheder, er at den enkelte enhed kun skal arbejde halvt så hårdt (ved samme lydtryk), hvilket igen giver lavere forvrængning.
Når enhederne tillige bliver sat op med så stor spredning på forpladen, kan man også opnå visse akustiske fordele ift udjævning af rumresonanser i bassen, hvilket Michael Madsen fra det hedengangne High Fidelity på et tidspunkt påviste i en artikel. Jeg har selv haft glæde af dette i mine egne højttalere, som godt nok er lidt større (1,9 m / 115 kg/side), men det ændrer jo ikke på princippet
Og selvfølgelig ville I kunne opnå endnu bedre bas, hvis der blev anvendt større basenheder (12"-15"-18"), men det ville også gøre højttalerne en del større og noget mindre "spiselige" - selv for en forstående kone  |
|
|
Jeg har også høje forventninger  Lige præcis, samt høj dynamik og overskud. Vi har ladet os inspirere meget af dit imponerende projekt, til at få ideer til dette projekt. 10-12-15-18" ville simpelthen blive for stort og voldsomt, især når vi tager WAF i betragtning   Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Online Indlæg: 1835
|
Sendt: 22 November 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
I er godt i vej, kan jeg se
Selv om det måske er lidt tidligt, er jeg da lidt nysgerrig på, hvilken finish I har overvejet? __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 November 2016 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jah det skrider fremad De skal være højglans hvide, med sort frontstof De bliver sendt til autolakker når de er færdige. Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 November 2016 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete der lidt mere i ugens forløb 
Vi har fået samlet den første højttaler, og det gik rigtig fint og gnidningsfrit! Alt passede heldigvis som det skulle. Her er skelettet af afstivninger og rum-opdelinger på plads, bagside, samt en side.

Her er der kommet dæmpeskum i kabinettet. Det er limet fast.

1 stk. færdigsamlet højttaler. De er TUNGE 

Det var alt for denne omgang. Vi glæder os til at få samlet den anden højttaler, få lavet frontstof-rammer, samt at få slebet og gjort kabinetterne lækre
Venligst,
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
Sendt: 30 November 2016 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det ser supergodt ud !!!
Lige et spørgsmål - hvorfor mellemtonen øverst?
Er der noget i delefilteret, der dikterer det.
Ellers ville jeg vælge at have diskanten øverst - det vil også placere mellemtonen i en ideel højde...
Hvor skal basrefleksportene være ?
Hilsen
Nørd
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 November 2016 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nørd Tak skal du have! Det er for at få mellemtonen godt op i højden, således at når man sidder ned og lytter, har man mellemtonen lige over ørehøjde, og diskanten lige i ørehøjde. Som Torben også forklarer, så får man et andet lydbillede, eller soundstage som han kalder det. Basrefleks portene sidder på bagsiden. En nederst, og en øverst Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 30 November 2016 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kenneth74 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2007 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 386
|
Sendt: 01 December 2016 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
følger lige med her.. det ser sku for spændende ud..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 December 2016 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er hjertelig velkommen  Jeg har skam også høje forventninger til projektet  Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Januar 2017 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt nytår alle sammen!
Projektet har stået lidt stille henover julen, da det jo er en travl periode på året, med julefrokoster, familie tamtam, osv osv. Men henover nytåret er vi kommet lidt videre  
Vi har fået samlet det sidste kabinet, og fået monteret enheder. Planen er at de skal en tur over til fastlandet, så delefiltre kan blive målt ud og nøje afstemt. Derfor stritter alle ledningerne også ud bag på, hvor terminalerne efterfølgende skal sidde, så vi kan rode med delefiltre og tweake, uden for højttalerne Efterfølgende skal de skilles ad igen, sendes til maleren, og samles igen.
Lidt billeder af resultatet indtil videre:

2 stk. søjler:

Diskant, close-up:

Mellemtone, close-up

Det skal nok blive godt 
Venligst,
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 10 Januar 2017 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt projekt ! og lækkert med billeder og beskrivelse !
Jeg ville nok overveje at fræse mere træ af bag mellemtone-enheden. Det virker til at der er lige vel lukket bag enheden. Troels Gravesen nævner
dette som særdeles vigtigt, i stort set alle sine projekter. Dette kan hurtigt klares med eksempelvis en rasp.
mvh
|
Til top |
|
|
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 18 Januar 2017 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nydeligt håndværk.
__________________ EXRUMPYT.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Februar 2017 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seneste update: Højttalerne bliver smidt bag i Passaten og kørt over til forhandleren næste weekend. Her skal Torben og jeg sammensætte delefiltre, og tune dem helt rigtigt ind. Det glæder vi os meget til! Stemningsbilleder og beskrivelser kommer selvfølgelig undervejs i forløbet Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 19 Februar 2017 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser godt ud det i har fået lavet .  vil det ikke være bedre at lave filteret til det rum de skal spille i.??  __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 Februar 2017 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
SÅ har højttalerne været en tur i "laboratoriet", og vi har fået sammensat delefiltre efter nøje udmålinger og en MASSE intens lytning. Det har båret frugt, og jeg kan allerede sige på nuværende tidspunkt at vi har med noget RIGTIG godt og yderst lovende at gøre her. Lidt stemningsbilleder fra dagen:
Første prøve-opstalt, med 1. ordens filter, og måling:

Der justeres og eksperimenteres med komponenterne:

Første måling, med 1. ordens filteret. Der er laaang vej endnu:

Efter timers roden med delefilter og lytning, var det her nogenlunde slutresultatet:

Her er kurven allerede meget mere udglattet, og jævn, så vi nærmer os:

Det var hvad vi endte op med at stumper. En ret lækker sammensætning, med high-end kvalitetskomponenter:

Filteret vi endte op med ser således ud:
2. ordens filter til bas. 3. ordens filter til mellemtone. Reverseret polaritet. 3. ordens filter til diskant. Reverseret polaritet.
Har ikke lige styr på delefrekvenserne, men mener de ligger omkring 300 Hz og 2000 Hz. Det var heller ikke den væsentligste faktor, da vi udelukkende gik efter hvor og hvordan det lød godt Desuden har enhederne en meget bred lineær frekvensgang, mellemtonen kan gå ret højt, og diskanten kan gå ret dybt, så det var ikke til den store bekymring her.
Det var alt for denne gang, næste step bliver at lodde delefiltre sammen, montere dem i kasserne, og smække lyd på. Og NØJ hvor vi glæder os som små børn til jul 
Venligst,
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
God læsning og jeg er sikker på de spiller fantastisk.
Skriv lidt mere når I kommer videre.
vh.
Anders
|
Til top |
|
|
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fatter hat af hvad du skriver, desværre, men spændende ser det ud og jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal slutte med at blive et rigtig kompetent produkt. __________________ De bedste hilsner
Kasper
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Februar 2017 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
det ser godt ud det i har fået lavet . vil det ikke være bedre at lave filteret til det rum de skal spille i.??
|
|
|
Ikke forstået? Hvorfor ville man det? Det gør/kan højttalerproducenterne jo heller ikke. Noget af det eneste der rigtig bliver påvirket af rummet de skal spille i, er vel bassen? Men hvordan ville du lave filtre til det rum de skal spille i? Venligst, __________________ Troels F. Rasmussen - Selvbyggeren.
Mine HT'ere
|
Til top |
|
|