| Forfatter |
|
McBrain Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 02:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den ovenud lykkelige ejer af en Densen Beat-100. - Dejlig forstærker.
Der er bare ikke nogen remote til den. Nu slår det mig at der er en variable udgang på min SONY XA20ES cd-spiller.
Vil jeg kunne bruge den udgang uden fald i lydkvalitet? - så ville jeg jo kunne styre volumen fra cd-afspilleren. __________________ Venlig Hilsen
McBrain
--------------------------
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
pentaz Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 03:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo mere signalet fra kilden skal forstærkes, jo mere vil imperfektioner i forstærknigen fremgå (sus f.eks.) siger min umiddelbare intuiton mig, samtidigt vil drin forstærker komme til at arbejde med flere watt, så mere dynamik ved lavere lytteniveau ? heh, der skal nok komme nogle grumme kommentarer fra folk der ved noget om det, men mit gæt vil være at det går lidt ud over kvaliteten.
K
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
McBrain skrev:
|
Vil jeg kunne bruge den udgang uden fald i lydkvalitet? - så ville jeg jo kunne styre volumen fra cd-afspilleren.
|
|
|
Hej !
Kød et godt kabel og sæt de to ting sammen, det er en god løsning vis man ikke har en forforstærker og i de fleste til fælde er det bedre, det vil svare til at du ikke har en volume på cd´en og man sætter en pasiv forforstærker på, men det er ikke alle pasive forforstærker der lyder lige godt 
|
| Til top |
|
| |
Rene Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
På fixed udgangen afgiver CD-afspilleren det fulde niveau; på den variable udgang indsløjfes et reguleringskredsløb som nedjusterer udgangsniveauet på cd-afspilleren.
Den væsentligste forskel er altså, at du tilføjer et ekstra kredsløb i signalvejen. Problemet ved det er ofte, at volumenpotmetret på en cd-afspiller kan være fra billigste skuffe, hvilket kan have en negativ påvirkning på lydkvaliteten.
Men prøv dig frem. Hvis lydkvaliteten på den variable udgang lever op til dine krav, så er der jo intet tabt ved det.
God fornøjelse. __________________ "Det er bedre at ramme ved siden af, end slet ikke at ramme"
|
| Til top |
|
| |
McBrain Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thx.
Det prøves så :) __________________ Venlig Hilsen
McBrain
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
McBrain Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pudsigt....jeg synes at den bliver noget mere skinger at lytte til. Især når jeg spiller højt. Det plejer ellers ikke at være et problem med min B-100.
Nå...tilbage til fixed.... __________________ Venlig Hilsen
McBrain
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej McBrian !
Prøv dig frem med forskælige kabler.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brug den fixede udgang og få dermed det reneste signal og den bedste lyd
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Brug den fixede udgang og få dermed det reneste signal og den bedste lyd  |
|
|
Hej !
Du kan også bare tilslutte begge udgange, så kan du bruge den fixede til hi-fi lytning og den variable til dovenskab 
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at det er off topic, men jeg undrer mig over at man stadig laver forstærkere uden fjernbetjening. Det svarer i min verden til at lave en bil som skal startes med håndsving __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Jeg ved godt at det er off topic, men jeg undrer mig over at man stadig laver forstærkere uden fjernbetjening. Det svarer i min verden til at lave en bil som skal startes med håndsving  |
|
|
Er der nogle der stadig laver dem uden remote?? Hvilke?  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 16 Maj 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
perejvind skrev:
Jeg ved godt at det er off topic, men jeg undrer mig over at man stadig laver forstærkere uden fjernbetjening. Det svarer i min verden til at lave en bil som skal startes med håndsving  |
|
|
Er der nogle der stadig laver dem uden remote?? Hvilke?  |
|
|
Densen B-100 for eksempel __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
McBrain Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en 10år gammel sag jeg har...tror de laves med optional remote idag...
God ide med at tilslutte begge....dumt at jeg ikke har tænkt det  __________________ Venlig Hilsen
McBrain
NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
pentaz skrev:
|
Jo mere signalet fra kilden skal forstærkes, jo mere vil imperfektioner i forstærknigen fremgå (sus f.eks.) siger min umiddelbare intuiton mig, samtidigt vil drin forstærker komme til at arbejde med flere watt, så mere dynamik ved lavere lytteniveau ? heh, der skal nok komme nogle grumme kommentarer fra folk der ved noget om det, men mit gæt vil være at det går lidt ud over kvaliteten.
K
|
|
|
Du har ret i, at det går ud over lydkvaliteten. Men der er lidt for meget vås i din hjemmefilosofi!
Det er korrekt, at der kan komme mere støj. Men... støjbidraget fra CD-afspilleren vil være det samme. Eneste forskel kan ligge i egenstøjen fra forstærkerens indgangstrin, inden volumenreguleringen. Al anden støj fra forstærker og CD-afspiller vil være den samme. Dog kan der tillige komme lidt ekstra støj ind gennem kablet, da udgangsimpedansen på variable udgangen kan være lidt højere en på fixed. Men igen... støj er ikke noget problem idag! Overhovedet!!
Det med at forstærkeren vil arbejde med flere watt.... sikke noget vås.... ved samme lytteniveau vil effekten fra forstærkeren være præcis den samme! Man kan ikke sige, at forstærkeren ved en given volumenkontrol-placering giver et givwent antal watt. Det er et spørgsmål om hvor højt der spilles. En kombination af volumen-indstillingen, signal-amplituden fra kilden og musikkens intensitet.
Mig bekendt laver SONY sine variable udgange ved at koble et pot-meter direkte på fixed udgangen. Så der sidder altså kun et pot-meter ekstra i signalvejen. Men prøv dig frem. Så får du jo det korrekte svar på, om det går ud over kvaliteten.... det gør du ikke ved at spørge os. Og kan du ikke selv høre forskellen.... så kan det vel være ligegyldigt hvad vi siger....
|
| Til top |
|
| |
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Ronin skrev:
perejvind skrev:
Jeg ved godt at
det er off topic, men jeg undrer mig over at man stadig laver
forstærkere uden fjernbetjening. Det svarer i min verden til at lave en
bil som skal startes med håndsving  |
|
|
Er der nogle der stadig laver dem uden remote?? Hvilke?  |
|
|
Densen B-100 for eksempel  |
|
|
Croft Vitale f.eks. Jeg har faktisk ikke set en eneste Croft forforstærker-model med remote.
Hvad skulle man også bruge sådan en til - de ligger jo bare der og roder  . Jeg letter nummeren når der er behov  .
mvh
|
| Til top |
|
| |
pentaz Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Det med at forstærkeren vil arbejde med flere watt.... sikke noget vås.... ved samme lytteniveau vil effekten fra forstærkeren være præcis den samme! Man kan ikke sige, at forstærkeren ved en given volumenkontrol-placering giver et givwent antal watt. Det er et spørgsmål om hvor højt der spilles. En kombination af volumen-indstillingen, signal-amplituden fra kilden og musikkens intensitet.
|
|
|
Jeg har en Roksan forstærker, der har den funktion at man kan indskylde en modstand over signalet. Jeg har opfattet det på den måde, når når modstand er slået til, skal forstærkeren forrstærke signalet kraftigere? er det helt forkert. Jeg kan godt følge din argumentation, men vil bare væer sikekr på at jeg har forstået den rigtigt.
Funktionen er tiltænk lytning ved lavt niveau, og det er uendeligt meget nemmere at indstille lydniveauet med den. Godtnok mister lyden lidt klarhed, men jeg synes da bestemt at ved samme niveau med modstanden indskudt er der lidt mere knald på dynamikken.
K
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 17 Maj 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
|
Nu kører jeg med NLE, findes der en motor styring til sådan en kal så jeg kan ligge mit håndsving væk 
|
| Til top |
|
| |