Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Det lille varmeapparat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 22 December 2016 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde regnet med at vinteren ville blive lidt koldere end den viste sig at være, så jeg besluttede mig for at bygge et lille varmeapparat. Varmeapparatet har så den lille side feature at det kan spille musik, og den gør det ganske godt end da.

Varmeapparatet er bygget op som en OTL hovedtelefon forstærker, hvor der benyttes 12AX7 rør til differentialforstærkeren i indgangstrinnet, som driver de 6AS7G rør der er monteret i push/pull i udgangstrinnet.

Jeg lavede forstærkeren for at få et lidt dybere indblik i hvordan rør virker, da jeg ikke har arbejdet med dem før. Og jeg er positivt overrasket over resultatet. Det er første gang jeg laver et projekt så omfattende på egen hånd. Alt i forstærkeren er hjemmebygget og lavet via rør modeller og LT Spice. Efter jeg fik opsat nogle lovende simuleringer, fik jeg lavet nogle PCBer i kina, og bestilt komponenter.

Med en effektivitet på under 0.127% kan det godt siges at den lever op til sit kælenavn. Jeg har taget lidt billeder af selve hovedkomponenterne og det færdige resultat. Der er også en enkelt gain/fase måling imellem, og det var især her jeg blev overrasket. Jeg havde ikke regnet med at båndbreden kunne blive så høj.

Normalt er OTL forstærkere kendt for høj udgangsimpedans, men via negativt feedback er det lykkedes mig at få den helt ned på 3.2Ohm hvilket må være ganske fint til et par hovedtelefoner på 38Ohm.

 
 

 



__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 22 December 2016 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Ok - Det er så både et fedt design - og bestemt et godt resultat, som du har fået ud af det - stor respekt Lyder den bare halvt så godt, som den ser ud - så. Hvordan oplever du den lyder?
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 23 December 2016 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid hørt så meget om hvordan rørforstærkere er varme i lyden, og var faktisk nervøs for at den ville blive for varm, da jeg
er mere til den neutrale lyd. Men jeg må sige at lyden er meget neutral. Den er ren, klar og dynamisk.

Selve forstærkeren er designet til at levere 1.5 gange indgangssignalet da den mest er tiltænkt til at supplere svage lydkilder. Og til
det formål er det over al forventning. Mit succeskriterie var mest at den ikke skulle forringe lyden, og det gør den helt sikkert ikke.

Den kan dog let omjusteres til at levere en højere udgangspænding, det kræver blot at feedbacket skrues lidt ned. Det kan være
nødvendigt hvis jeg en dag får nogle 300Ohm hovedtelefoner. Men end til da er jeg virkeligt godt tilfreds med det resultat jeg har
nu.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 23 December 2016 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Flot. Hvad er det for noget målegrej du/i bruger....?

Når jeg laver den slags, sidder jeg og fedtter med oscilloscop, tonegenerator, rørvoltmeter og logaritme-ark, og blyant. Syntes efterhånden
at div selvbyggere har lige lovligt fint grej...

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 23 December 2016 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg havde mit kredsløb med forbi arbejdet, da jeg på ingen måde har den slags udstyr der hjemme. Gain/fase testen blev udført
med Powertek GP1700 og oscilloskopet er et LeCroy wavesurfer xs 64. Disse to er dog blot brugt til at tjekke resultater. Selve
designet er lavet ud fra LTspice alene. Så det var lidt et sats at bygge den rigtige udgave.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 518
Sendt: 23 December 2016 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg beundrer din forstærker..
Et flot stykke arbejde.

Og så er det rart at høre at du skyder hul i myten om at rørforstærkere er varme og bløde i lyden.
Nogle er, men de fleste kvalitets-rørforstærkere i dag spiller neutralt, dynamisk og med en glød som ofte får predikatet "blød", uden at det dog på nogen måde er tilfældet.
"Naturlig" ville være et bedre prædikat, synes jeg.

Er lidt misundelig på den lille forstærker der..

Tillykke med den :)

Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane
 
exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 277
Sendt: 29 December 2016 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Christian Jense skrev:
Jeg havde mit kredsløb med forbi arbejdet, da jeg på ingen måde har den slags udstyr der hjemme. Gain/fase
testen blev udført
med Powertek GP1700 og oscilloskopet er et LeCroy wavesurfer xs 64. Disse to er dog blot brugt til at tjekke resultater. Selve
designet er lavet ud fra LTspice alene. Så det var lidt et sats at bygge den rigtige udgave.


Takker.
-og igen flot arbejde...!

__________________
EXRUMPYT.
Til top Vis exrumpyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exrumpyt
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes