Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Alle TV er lige gode (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

http://www.forbrug.dk/test/testbasen/avudstyr/fjernsyn/tests /339/

Læs især laboratoriets kommentarer.

Mvh.

Frederik

Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

- umiddelbart som jeg læser denne test.....- så er den total nyttesløs/ubrugbar.

Jeg mener, hvad er kriterierne for hvilke Tv der har fået  x-antal stjerner ?.....

Virker - tilsyneladende - som om man blot  har sammenlignet specs, og tænkt; " nå, det ser sgu' da temmelig ens, de er nok lige gode alle sammen".....

Og hvis de "lærde" hos forbrug.dk ikke kan se ( stor-) forskel på et Grundig Sedance og et Sony el. Panasonic til eks. vis kr. 10.000, så burde de alle sammen bestille tid til et syns-check i den nærmeste synoptik forretning ...

Næ, hvis man virkelig vil se forskelle på fjernsyn, så tag ud og se dem IRL ( eks. hos Elgiganten, de har oftest en hel endevæg "klistret" til med div fjernsyn - billige som high-end ) og lad dine øjne se forskellene.....

mvh.

Jesper / Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Tjaaa....testen skal nok tages med et gran salt, men der jo nok noget om snakken - overordnet set. Det er jo helt normalt, at nogle fabrikanter køber deres billedrør hos andre - det er f.eks Philips billedrør der sidder i B&O osv. Jeg kunne godt forstille mig at der f.eks sidder Philips og Sony billedrør (fra lav til høj kvalitet) i mange tv-fabrikater fra hele verden.

Det med at sammenligne en hel væg at tv er ret umuligt. De er jo alle forskelligt indstillet (farve, kontrast, brightness osv) så det er reeelt umuligt at lave en ordentlig sammenligning i butikken. De kan jo sagtens have indstillet det bedste billede på det tv de har den største fortjeneste på, og et mindre godt billede på andre modeller...?

Når det er sagt, så synes jeg også at oplysningerne i den test som nævnes her er mangelfulde....

VH Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

DanielV
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 December 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kan heller ikke sige andet end at jeg er dybt chorkeret!!!
Jeg har sgu aldrig hørt noget lign.!?

Daniel...

Til top Vis DanielV's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielV

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

den test kan jeg ikke bruge til ret meget ...

Laboratoriet skrev:

Testens billigste – Grundig Sedance til 2.399 kr - har lige så godt billede som plasmaskærmen til 49.000 kr. (EDIT: LG MZ42PZ44)

nu er det måske også værd at huske på at de har valgt et LG, som det ene af deres 42" plasma.. fx Panasonic i samme prisklasse, ville give endnu større forskelle..

Jeg savner en uddybende begrundelse for deres karakterer.. hvis man trykker sammenlign, for man jo ikke mere at vide..

Den kan måske bruges for en ganske lille målgruppe, men hvilken kan jeg ikke finde ud af.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hehe, nogle sjove konklusioner de har. Min umiddelbare kommentar er også, at de må have et problem med synet. Eller også har de haft nogle meget mærkelige kriterier...

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Tror du selv på det.

Det er jo klart at et Tv der koster 2000 kr ikke er lige så godt som et der koster 60000 kr. det siger jo sig selv.

rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

Rob_the_smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg sendte flg. mail til dem:

Læste lige jeres test af fjernsyn

Må jeg meget kort spørge om hvem der har foretaget testen, og hvor kyndige de er indenfor tv, eller teknik i det hele taget??
Den pågældende test får jer til at fremstå i et meget dårligt lys, og den er faktisk totalt ubrugelig, da ingen ved deres fulde 5 kan påstå at de testede fjernsyn har lige gode billeder ?? hvordan er billedkvaliteten testet ? under hvilke forhold? hvordan er apperaterne kalibreret ??
helt ærligt, det kan i godt gøre bedre....

Med venlig hilsen

Robert Andersen

Jeg fik svaret:

Testen er en international test foretaget på et af Europas førende laboratorier.

Billedet bliver bedømt med 29 forskellige tekniske tests og seer tests, hvor både 5 eksperter og flere almindelige brugere deltager. For at bevare kontinuiteten i karaktergivningen sammenlignes billedet med 2 referenceapparater fra tidligere tests .Alle apparater er indjusteret til samme kontrast og luminans. Der bedømmes både standard test billede, videosekvenser, stillbilleder og progressive scan. Signalet føres ind via UHF eller VHF indgang og RGB eller S-video, hvor det er relevant.

Det samlede resultat består af flere vægtede bedømmelser, hvor billedkvalitet er såkaldte begrænsende faktor, og en forbruger kan naturligvis vægte på en anden måde.

Hvis du, der er ved dine fulde 5, mener, at et tv-apparat til 30000 kr nødvendigvis har et bedre billede end et til 2500 kr, så er det din egen beslutning at foretage valget.

Med venlig hilsen

------------------------------------------------------------ --------
Hvad kan man så stille op ???

/Robert

Til top Vis Rob_the_smurf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rob_the_smurf

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

du fik i det mindste et svar.. jeg fik ikke noget som helst..

Men det svarer vel til at jeg siger, at alle biler er lige gode. for hvis du mener, at en mercedes til 2mio. kører bedre end en peugeot 205 fra 1985, så er det jo din egen beslutning

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Rob_the_smurf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Ja, alle biler kan køre...

Jeg mindes da jeg lige havde fået mit 29" phillips i år 2000 (29PT8444) da jeg havde haft det en måned måtte det desværre til rep, men jeg fik et låne tv i stedet, men føj for en oplevelse ! låne tv´et var et philips 28" widescreen af aller billigste slags, jeg så ikke særlig meget tv i den periode... Det var en KÆMPE forskel på billedet på de to kasser.

- Men jeg er jo heller ikke international ekspert

Til top Vis Rob_the_smurf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rob_the_smurf

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Når man beskriver billed- og lyd-kvalitet så er der jo tale om anmelderens subjektive vurdering. I dette tilfælde er det ifølge forbrugerrådet et panel af seere som har vurderet tingene. Det gør dog ikke vurderingen mindre subjektiv.

Og ja, jeg kan godt forstå at nogle stejler over resultatet, Jeg er bestemt heller ikke enig med forbrugerrådet. Langt fra endda.

Men! Når det er sagt så vil jeg da sige at de jo nåede frem til at bedste billedkvalitet var på Loewe Mimo 32. Hvis jeg havde testet ville jeg sikkert have nået frem til samme vinder! Og LG MZ42PZ44 (Plasma) samt LG RE44SZ21RD (DLP bagprojektion) havde også fået bundkarakter af mig. Så et stykke hen af vejen er jeg da enig med dem. Og om ikke andet er det jo altid værd at huske at højere pris ikke nødvendigvis er lig med bedre billede.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Problemet med testen er som jeg ser det at man blander æbler med pære og frossent oksekød og tror at man får en milkshake med frugtsmag.

Som Hifi nødder går vi da ikke ud for at købe et anlæg  fordi at det har lavt strømforbrug

Det er jo den store fejl ved disse såkaldte tests hvor man gerne skal kommer frem med en karakter ud fra en sammenblanding af specifikationer, hvor visse har relevans for nogle og ikke for andre.

Der er simpelthen gået Hifi & elektronik syndrom i den. (ikke for at fornærme nogle)

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

hejfejs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Det er jo den store fejl ved disse såkaldte tests hvor man gerne skal kommer frem med en karakter ud fra en sammenblanding af specifikationer, hvor visse har relevans for nogle og ikke for andre.

Enig! Selv om de fleste video- og Hi-Fi-magasiner også ender med ét tal eller antal stjerner som udtryk for en samlet vurdering for "billedkvalitet" eller "lyd" er det som regel muligt for de bedres vedkommende at finde frem til mere specifikke vurderinger af de elementer der indgår, såsom detaljegengivelse, naturtrohed i farver, kontrastforhold, gråtoner, bevægelse, geometri, konvergens osv. osv. Af de TV jeg har haft lejlighed til at vurdere i mindst én uge - både 100 hz og 50 hz, diverse mærker som Philips, Panasonic, JVC, Sony og Finlux - har jeg ikke oplevet bare ét tilfælde hvor der ikke var en stor op til kolossal forskel mellem billedgengivelsen ved brug af video-indgang og så RGB-indgang. Da de fleste mennesker i Danmark i dag har en DVD-afspiller og formentlig ser DVD via RGB-scart (evt. S-VHS) og temmelig mange bruger digitalboks - også via RGB - burde det være elementært at en test vurderer gengivelsen ved brug af henholdsvis det ene eller det andet. Det er også indlysende - for mig i hvert fald! - at 50 hz- henholdsvis 100-TV har fordele og ulemper som forskellige mennesker prioriterer forskelligt, så en opdeling af testen i en vurdering af diverse 50 hz- og diverse 100 hz-TV burde også være elementær. Endelig har jeg også til gode at se et TV uden geometri-forstyrrelser i et eller andet omfang. Der har vi så bare det problem at producenterne selvfølgelig nøje udvælger de TV de sender til en test!

Alt i alt er Forbrug.dk's test-rapport tæt på ubrugelig.

Til top Vis hejfejs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hejfejs

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes