Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 10:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har erfaringer med sonus faber grand piano home? Og speakers corner. Jeg har ikke hørt om hverken højttaleren eller forretningen før og skal ind og høre dem i næste uge. Sælgeren hævder at dali helicon 400 er en dårlig højttaler, som jeg også har set på, hvorimod jeg er dybt uenig. Og at sonus faber skulle banke helicon så hårdt at det halve kunne være nok.

Så hvad er jeres erfaring med den højttaler og forretning?

Alle kommentarer er værdsat.

Mvh Martin

http://www.mcintoshnordic.com/mac/sonusfaber/concertogrand_o verview.html

Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

jer har et sæt grand piano og er vældig godt tilfreds med dem. Desværre har jeg aldrig hørt den dali helocon du omtaler, men på hifiklubbens hjemmeside kan jeg se den står til 10999,- og koster således præcis det halve af grand piano. Jeg vil umiddelbart tro den får tæsk af sonus faber, hvor meget ved jeg ikke.... kender heller ikke forretningen.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har som sælger tidligere solgt og demonstreret Grand Piano og kender dem ganske godt. Det er højttalere med meget stort potentiale, men også meget afslørende overfor den samlede kæde foran. Ligeledes er opstillingen af dem meget kritisk. Sagt på en anden måde: De kan spille, så englene synger - eller lyde trist, forkert, grimt, you name it. Regn med mange timers finjustering, før de yder det optimale. Forvent også en højttaler, hvor udskiftningen af et kabel giver en dramatisk forskel. Falder du for dem og køber dem, står du foran en lang tilspilningsfase, hvor du flere gange undervejs vil spørge dig selv, om du har gjort det rigtige. Kort sagt en italiensk Prima Donna, for at bruge en rigtig lam kliché.

I sidste ende vil du stå med et fremragende vindue til optagebegivenheden. Jeg er sikker på, at Speaker's Corner har lært at stille dem rigtigt op, så du har nok en stor oplevelse foran dig. I øvrigt kunne jeg fortælle næsten samme historie om de oprindelige Snell højttalere. Der kunne man også svede tran af nervøsitet under tilspilningen, men pludselig en dag.....Ja, jeg har stadig mine AIII'ere 17 år senere og elsker dem hver dag. Sidste lille peptalk: Sonus Faber har med rette et navn, som gør, at du vil kunne sælge dem for penge selv om mange år hvor som helst i verden.

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tak for indlæggene. Jeg vil tage dine råd i betragtning når jeg hører dem donkeyshark.

Malthek: Den pris du så på helicon er styk pris og for den 'billige' udgave som desværre ikke længere fås. Nu koster de 28.000 per sæt.

Jole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Der kommer forhåbenligt en tilbagemelding på lytningen. Grand Piano har ikke fået særlig god kritik i div. anmeldelser, men det skal man jo ikke altid tage for gode vare. Det kunne være spændende, hvis du prøvede at høre dem op i mod Amphion Xenon i Speakers Corner.
Til top Vis Jole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jole

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej igen Marty. Dumme mig!!  kunne heller ikke helt forstå sammenligningen af to så forskellige prisklasser.

Det er jo altid svært at sammenligne højtalere, når man hører dem på forskellige setups. Det bedste ville være at låne begge par med hjem, så man kunne sidde i ro og fred. Det er korrekt at grand piano ikke har været heldig med anmeldelser, men man skal holde sig for øje, at der for det meste er tale om anmeldelser af den første udgave. Der er sket væsentlige forbedringer siden med "home" udgaven, så man kan sige at der er tale om to forskellige højttalere.

I øvrigt kan jeg kun tilslutte mig til det donkeyshark skriver, og især mht det at sonus faber kræver tilstrækkelig forstærkerkraft for at lyde optimal. Det er min erfaring.

Jole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Har du været i SPeaker Corner og hvad er "dommen"?

Mvh.

Til top Vis Jole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jole

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Jeg var netop inde og høre dem idag. Jeg må desværre tilstå at jeg blev lidt skuffet, for de levede ikke op til sælgerens løfter. Der var ikke særlig dyb bas, men det er nok fordi det er en relativt lille højttaler. Det er ikke fordi lyden var decideret lys, den rakte bare ikke så dybt. Jeg vil ikke sidde her og svine dem til, for jeg er jo ikke nogen ekspert og udover det med bassen er det en fin højttaler med en veldefineret mellemtone. Jeg vil bare ikke give 20k for et sæt, så vil jeg hellere spare sammen til helicon. Jeg tror jeg har bestemt mig for den højttaler allerede, men jeg har også planer om at tage ind til kt radio og høre martin logan clarity eller storebroderen (tror det er aeon den hedder). Som sagt kan jeg godt lide dyb bas (selvom jeg ikke ligefrem er disco fanatiker), så måske er martin logan heller ikke valget.

Jeg hørte ved samme lejlighed amphion xenon, men den er alt for lys. Jeg lyttede også til InSession (jeg kan ikke huske typen, men 2x 6" mellemtone/bas enheder og diskant) og den havde dyb bas, men ikke så detaljeret diskant.

Jeg må indrømme at det ikke er det beddste lytterum de har hos speakers corner, der er lidt overbefolket med højttalere så man ikke kan sætte dem man lytter til ordentligt. Det var måske lidt unfair overfor sonus faberen som i jo skriver er meget krævende med opstilling. Men man kommer altså ikke udenom at det er en 'lille' højttaler. Derudover kender jeg ikke til lyd egenskaberne for wadia cd og bat forstærker som de kører med, så det er også en faktor man må tage i betragtning.

Min egen nyerhvervede zapsolute er ret lys i det, (til min store fortrydelse, jeg har overvejet at gå tilbage til doxa) så derfor søger jeg en højttaler med god bas.

(beklager Malthek, det er ikke meningen at svine din højtaler til ;)

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Vil lige forslå dig at låne Sonus Faber højttalerne med hjem inden du dømmer dem! Var selv ind hos SpeakersCorner for noget tid siden for at høre på nogle forskellige ting... de havde ingen ide om hvad de lavede... det lyder lidt groft, men sådan var det altså. Da ekspedienten havde forsøgt i 20min på at få Pioneer AX3 til at spille i surround, tog jeg fjernbetjeningen fra ham og gjorde det selv på 2min - på trods af at jeg aldrig havde set maskinen før!
Når folk så skriver at Sonus Faber højttalerne kræver meget præcis opstilling, så ville jeg bestemt ikke regne med at de lød deres bedste hos Speakers Corner...
Så prøv dem lige der hjemme først...

MVH

P.S. det lykkedes dem også at brænde en reciever af (stikflammer og røg kom op af maskinen - men okay, kampscenen i The Two Tower har aldrig virket så ægte før! ), ødelægge en passiv subwoofer og en effektforstærker! Og det på 1½time! Da jeg forlod forretningen var jeg ved at skrige af grin! hehe
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Maj 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

MVH

P.S. det lykkedes dem også at brænde en reciever af (stikflammer og røg kom op af maskinen - men okay, kampscenen i The Two Tower har aldrig virket så ægte før! ), ødelægge en passiv subwoofer og en effektforstærker! Og det på 1½time! Da jeg forlod forretningen var jeg ved at skrige af grin! hehe[/QUOTE]

HAHAHAHAHAHA

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det kan også bare være, at sonus faberen ikke passer til dine præferencer, Marty! og det er jo en ærlig sag. No hard feelings overhovedet  Det er bestemt ingen disko-højttaler, og hvis ikke du mener den kan spille den dybe bas du efterlyser, så er den jo ikke noget for dig. længere er den vel ikke.

held og lykke med dit højtalervalg - det vigtigste er at DU bliver tilfreds!

mvh. Malthe

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Mads: Hmm, det lyder ikke særlig betryggende at handle i en forretning hvor personalet er så amatøragtigt at de brænder ting af. Enten er de klodsede eller også ved de åbenbart ikke hvad de laver. Men jeg kunne godt tænke mig at have været til stede da det skete ;)

Ja, måske jeg skulle låne dem med hjem, men jeg føler bare at jeg forpligter mig til at købe dem så. Det var sådan set grunden til at jeg ikke spurgte. Men sælgeren virkede meget ivrig så det er måske ingen ulejlighed. Eller også er det fordi de næsten ikke har nogen kunder - der kom ikke nogen i den tid jeg var der begge gange jeg har været der. Men måske det bare er tidspunktet.

Malthek, ja du har ret det er kun op til mig. Alles definition af god hifi er jo forskellig og meget subjektiv.

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Subwooferen sprang da han rodede med nogle kabler... effektforstærkeren virkede lige pludselig ikke... og recieveren... ja, den er lidt sværere, har faktisk ingen ide hvorfor den gik i stykker. Jeg sad alene i rummet og hørte på recieveren da den brød i brand. Lidt mærkeligt at skulle gå ind til ekspedienten "Undskyld, men recieveren gik i brand. Jeg har dog slukket den!" ... men ja ja, alle kan jo have en dårlig dag!

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

hehe ok, så det var ikke helt deres skyld. Hvad mærke var receiveren? Bare så jeg ved hvad jeg ikke skal købe, for det er jo farligt at have stående ;)

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Det var en onkyo 701E...heh

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Onkyo er da ellers rimelig respektabelt. Der må da være tale om et mandagsprodukt. Eller spillede du for højt? ;p

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg spiller højere herhjemme med min Denon 1403.. vel og mærke uden den forvrænger eller andet godt...

Nåh, men tilbage til det egentlige spørgsmål...

Anders_vild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2004
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ahoj folks!

Jeg har ret gode erfaringer med speakers corner! De er måske ikke vildt audiophile, og deres "lytterum" er jo bare rigtig langt fra optimalt. MEN et par af gutterne derinde ved godt, hvad de snakker om og har rigtig meget erfaring og lyttet til rigtig meget forskelligt. Selvfølgelig vil de ikke anbefale andet, end det de har i butikken - både fordi de skal tjene deres penge (som sælgere jo som oftest skal), men de forhandler jo også netop de produkter fordi de mener, at de (produkterne) er bedst! Desuden satser de ikke kun på high-end, men tænker meget på WAF (Wife Acceptance Factor), og så har udseendet jo pludselig noget at sige!?

Mht. Højttaler-valg synes jeg helt klart, at du (Marty) skal låne sonus med hjem. Han spiller RIGELIG dybt - måske bare ikke så højt dernede, men det kommer MEGET an på forstæker! Jeg har en Doxa Audio 60 forst., som jeg lige har prøvet at skifte ud med en TacT 2150 (desværre kun til låns!!) - HUHEJ hvor blev bassen pludselig vild!! Fra en hørbar (omend MEGET dyb) bas til en afgrundsdyb trykken for ørerne!! Mig vil ha' TacT 2150!!!

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ville gerne låne dem med hjem, desværre kræver de et depositum på højttalerens fulde pris og så mange penge har jeg ikke endnu.

Er tact ikke svinedyrt?

Speakers Corner
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2004
Sendt: 03 Juni 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Nu må nok være nok!!

Hvad man mener om Sonus Faber, Dali eller et hvilket som helst andet produkt, må være ene helt egen sag. Vi har alle vores favoritter og det bør accepteres.....Jeg mener, hvilken farve er flottest rød eller blå??

Det er ganske korrekt at vi hos Speakers Corner prioriterer en mere afslappet audiophil vinkel til god lyd, end mange af vores "gamle" kollegaer i branchen. Vi tager selvfølgelig lyden alvorlig (derfor bla. denne debat) MEN!! vægter også design, "best value for money" og produkternes fysiske kvalitet MEGET højt, hvilket for den traditionelle hi-fi bruger måske kan virke lidt forvirrende. 

- Vi anbefaler ikke 2000 kr./m. kabler til kunder der ikke selv beder om det -

Til Mads Kruse vil jeg gerne have lov at sige. At vil aldrig har haft en passiv sub. i vores forretning, og intet husker hverken om en AX-3 der ikke kunne spille surround eller den sub. der skulle være "sprængt" hos os. Vi lader aldrig vores kunder "rode" hverken med anlæg eller fjernbetjeninger, netop af samme årsag. Jeg tror du har været i for mange forretninger på for kort tid.

Derimod husker vi tydeligt en oplevelse med en Onkyo TX-SR701E for nogle måneder siden, hvor den valgte at sende røgsignaler… super pinligt, men det er hvad der sker når man driver en forretning med elektronik dimser. MEN! at vi skal hænges ud, fordi der er fejl på produktet er ikke helt fair. Jeg kan tilføje at denne fejl, samt en del andre har gjort at Onkyo er skiftet ud med Pioneer, som indtil nu har opført sig eksemplarisk.

Til sidst vil jeg gerne medgive, at vores demo rum ikke er de bedste "lytte" rum. Igen skal jeg pointere, at vi hos Speakers Corner er af den opfattelse, at lyd skal testes der hjemme, i vante omgivelser og på det udstyr produktet skal spille sammen med.

Vi ser vores demo rum som demo rum. "Lytte" rummene er hjemme hos kunderne.

Venlig hilsen

René

Speakers Corner

Til top Vis Speakers Corner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Speakers Corner Besøg Speakers Corner's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes